تاکسی بی دندان تسلا؛ افزایش ارزش سهام اوبر پس از رونمایی روبوتاکسی ها
افزایش سهام اوبر و لیفت پس از شکست تسلا؛ محصولی که انتظارات را برآورده نکرد
ناکامی تسلا در جلب نظر سرمایه گذاران پس از معرفی محصولات جدیدش باعث افزایش ارزش سهام شرکت های رقیب مانند اوبر و لیفت در بازار تاکسی های اینترنتی شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، بازار سهام روز جمعه دستخوش تغییرات چشمگیری شد. از آنجا که سهام شرکت های اوبر و لیفت پس از رونمایی ناامیدکننده روبوتاکسی تسلا به شدت افزایش یافت، سرمایه گذاران منتظر توسعه های جدید تسلا در فناوری خودروهای خودران بودند و انتظار می رفت این فناوری صنعت حمل و نقل اشتراکی را متحول کند. حال آنکه تسلا نتوانست جزئیات و استراتژی های مشخصی را که سرمایه گذاران انتظار داشتند ارائه دهد و این امر به نفع رقبایی مانند اوبر و لیفت تمام شد.
افزایش ارزش سهام رقبا؛ اوبر و لیفت پیروز جنگ تبلیغاتی / رشد ۹ درصدی ارزش سهام اوبر و رسیدن به بالاترین میزان در 52 هفته اخیر
به نقل از بلومبرگ، سهام اوبر در هفته های منتهی به رویداد تسلا در حال کاهش بود چراکه سرمایه گذاران نگران تهدید احتمالی خودروهای خودران تسلا برای بازار حمل ونقل اشتراکی بودند. اما پس از آنکه رویداد تسلا انتظارات را برآورده نکرد، سهام اوبر بیش از ۹ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در ۵۲ هفته اخیر رسید. این افزایش چشمگیر نشان دهنده تغییر روند برای اوبر است؛ به طوری که ارزش سهام این شرکت در ماه گذشته تقریباً ۲۲ درصد و در طول سال ۳۸ درصد رشد کرده است.
به همین ترتیب سهام لیفت، دیگر بازیگر بزرگ در صنعت تاکسی های اینترنتی یا حمل ونقل آنلاین، نیز حدود ۱۰ درصد افزایش یافت. هر دو شرکت از ارائه نشدن نقشه راه و زمان بندی مشخص از سوی تسلا برای سرویس روبوتاکسی خود که در ابتدا به نظر می رسید تهدیدی جدی برای مدل های تجاری آنها باشد بهره مند شدند.
در مقابل، سهام تسلا پس از این رویداد با مشکل مواجه شد و در معاملات روز جمعه کاهش یافت. سهام تسلا اکنون بیش از ۱۱ درصد در طول سال کاهش یافته و به طرز چشمگیری نسبت به شاخص های S&P 500 و Nasdaq که هر دو حدود ۲۲ درصد رشد کرده اند، عملکرد ضعیف تری داشته است.
افزایش پایدار نخواهد ماند
گرچه این رشد پایدار نخواهد بود؛ همان طور که نمی توان جلوی پیشرفت را گرفت. خودروهای بدون راننده آینده را تصاحب خواهند کرد. این یک پیش بینی بر اساس همان رفتار تاریخی است که از نوع بشر تاکنون دیده ایم. تکنولوژی به سمتی حرکت می کند که بتوان مداخله انسانی در بسیاری از امور را به حداقل رساند. حذف عامل انسانی و ماشینیزه کردن صنعت حمل ونقل می تواند علاوه بر افزایش بهره وری، منجر به کاهش تلفات یا صدمات جاده ای شود.
تاکسی بی دندان تسلا
جان کولانتونی، تحلیلگر، روبوتاکسی تسلا را تاکسی بی دندان توصیف می کند و می گوید رویکرد تسلا تنها بر اساس استفاده از دوربین ها، به جای استفاده از سیستم ترکیب حسگرها (که از داده های انواع مختلف حسگرها مانند رادار و LiDAR استفاده می کند)، ارزیابی قابلیت اجرای اهداف بلندپروازانه تسلا را دشوار می کند. در نتیجه سهام اوبر که به دلیل نگرانی ها از ورود احتمالی تسلا به فضای حمل ونقل اشتراکی دچار فشار شده بود پس از کاهش این نگرانی ها افزایش یافت.
کولانتونی با حفظ رتبه خرید خود برای اوبر و هدف قیمتی ۱۰۰ دلار، به افزایش احتمالی ۲۸ درصد از قیمت بسته شدن روز پنجشنبه اشاره می کند. او استدلال می کند عدم پیشرفت قابل توجه تسلا در فضای روبوتاکسی می تواند در نهایت به نفع اوبر باشد، زیرا اوبر همچنان بزرگ ترین شرکت حمل ونقل اشتراکی در جهان است. از طرفی او معتقد است در حالی که تسلا قصد دارد ناوگان روبوتاکسی خود را توسعه دهد، ممکن است با چالش های بزرگی در مقیاس گذاری این عملیات بدون همکاری با پلتفرم های حمل ونقل اشتراکی موجود مانند اوبر یا لیفت روبه رو شود.
گذار به آینده؛ از ترسیم تصویری تخیلی تا واقعیت
احتمالاً شرکت های حمل ونقل اشتراکی با سازندگان خودروهای خودران شراکت خواهند کرد
اگرچه انتظار می رفت روبوتاکسی تسلا بازار حمل ونقل اشتراکی را متحول کند، تحلیلگران اکنون بر این باورند که اوبر و لیفت ممکن است بهتر در موقعیتی قرار گیرند تا از بازار رو به رشد خودروهای خودران بهره برداری کنند. کولانتونی معتقد است توسعه دهندگان خودروهای خودران احتمالاً با شرکت های حمل ونقل اشتراکی همکاری خواهند کرد نه اینکه ناوگان های مستقل بسازند. او به تجربه اوبر در لجستیک، مدیریت ناوگان و مقررات محلی اشاره می کند که این شرکت را به یک شریک جذاب برای توسعه دهندگان خودروهای خودران تبدیل می کند که می خواهند عملیات خود را به طور پایدار مقیاس بندی کنند.
ناامیدکننده برای تسلا و فرصتی مثبت برای اوبر
تحلیلگر دیگری به نام جاستین پست نیز این رویداد ناامیدکننده تسلا را یک فرصت مثبت برای اوبر می بیند. او تاکید می کند افزایش رقابت در فضای خودروهای خودران به ویژه شرکت هایی مانند Waymo گوگل و سایر بازیگران، می تواند در نهایت به نفع اوبر باشد. جاستین پست همچنین گمانه زنی می کند شاید صاحبان روبوتاکسی تسلا در آینده بتوانند خودروهای خود را در شبکه های حمل ونقل اشتراکی مانند اوبر یا لیفت فهرست و تسلا را بیشتر با اکوسیستم حمل ونقل اشتراکی موجود ادغام کنند.
تسلا با برنامه ای بدون جزئیات همه را ناامید کرد
تونی ساکوناگی از شرکت Bernstein نیز این احساسات را تکرار و رویداد تسلا را ناامیدکننده و به طرز حیرت آوری بدون جزئیات توصیف می کند. او می گوید اگرچه تسلا ممکن است در نهایت در فضای روبوتاکسی رقابت کند، اما فقدان جدول های زمانی و استراتژی های مشخص به این معنی است که بعید است در کوتاه مدت تهدیدی جدی برای پلتفرم های موجود باشد. با این حال، لیفت رتبه عملکرد بازار را دریافت کرد، زیرا تحلیلگران پیشنهاد کردند ممکن است این شرکت همچنان با چالش هایی برای رقابت با اوبر در بلندمدت روبه رو باشد.
ناتوانی تسلا در ارائه جزئیات و استراتژی های مشخص در مورد فناوری پیشرفته خودروهای خودران و ناوگان روبوتاکسی خود، نگرانی ها را برطرف کرده که این شرکت به سرعت بر فضای حمل ونقل اشتراکی تسلط پیدا خواهد کرد. در عوض تحلیلگران بر این باورند که شرکت هایی مانند اوبر و لیفت در موقعیت مناسبی قرار دارند تا با توسعه دهندگان خودروهای خودران همکاری و از زیرساخت ها و تخصص خود برای رقابت در آینده ای با خودروهای خودران استفاده کنند.