کدام خودروها به بنزین سوپر نیاز دارند؟/ لوکس بازها سد گرانی بنزین معمولی!
تصویب واردات بنزین سوپر با قیمت غیریارانه ای راهکاری است که دولت برای تأمین نیاز خودروهای لوکس و وارداتی به آن دست یافته است. اما کدام خودروها بدون استفاده از بنزین سوپر مستهلک می شوند؟ آیا این تصمیم باعث می شود تا دولت از تصمیم برای بالا بردن قیمت بنزین عقب نشینی کند
تصویب واردات بنزین سوپر با قیمت غیریارانه ای راهکاری است که دولت برای تأمین نیاز خودروهای لوکس و وارداتی به آن دست یافته است. اما کدام خودروها بدون استفاده از بنزین سوپر مستهلک می شوند؟ آیا این تصمیم باعث می شود تا دولت از تصمیم برای بالا بردن قیمت بنزین عقب نشینی کند؟
به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، از سال 1390 خودروهای تولیدی ایران از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره می برند. همچنین از سال 98 تولید برخی خودروها با استاندارد آلایندگی یورو 5 شروع شده است. این خودروها در کنار خودروهای وارداتی و خودروهایی که توربو هستند به کیفیت بنزین مصرفی حساسیت بالایی دارند.
به رغم اجباری بودن استاندارد یورو 4 برای خودروسازان، مدتی است که میزان تولید بنزین یورو 4، یورو 5 و بنزین سوپر به طرز چشم گیری کاهش یافته است.
این اقدام که در جهت همسان سازی عرضه و تقاضای بنزین صورت گرفته و خودروهای حساس به بنزین استاندارد و باکیفیت را دچار خسارت های جبران ناپذیری کرده است.
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم، امروز از تصمیم دولت مبنی بر آزادسازی بنزین سوپر با قیمت غیریارانه ای پرده برداشت.
اما بخش مهم اظهارات او به جایی برمی گشت که این اقدام را در جهت رفع نیاز لوکس سواران و صاحبان خودروهای وارداتی اعلام کرد.
این سرنخی است که نشان می دهد احتمالاً تصمیم دولت برای رفع ناترازی بنزین قرار است از جیب لوکس سواران و متقاضیان بنزین سوپر تأمین شود و بدین شکل در سال آینده قیمت بنزین معمولی ثابت بماند.
حال باید این سوال را طرح کرد که کدام خودروهای بازار ایران به کیفیت بنزین حساس هستند؟ استفاده از بنزین بی کیفیت چه مشکلاتی را برای مالکان این خودرو به وجود می آورد؟
خودروهای حساس به کیفیت سوخت
تمام تولیدات خودروسازی کشور از سال 1390، استاندارد آلایندگی یورو 4 را رعایت می کنند. بنابراین تمام خودروهای تولیدی از سال مذکور نسبت به بنزین یورو 4 حساس هستند. در میان بعضی خودروها که از موتورهای به روزتر و تغییریافته خودروسازان استفاده می کنند، حتی از استاندارد یورو 5 بهره می برند. از آذرماه سال 98 آغاز تولید خودرو با استاندارد یورو 5 آغاز شده است و خودروهای زیر از این استاندارد بهره می برند.
ساینا، کوییک، اطلس، سهند، شاهین، پژو 206، پژو 207، سمند، پارس موتور جدید (xup)، دنا پلاس و تارا خودروهایی هستند که از تکنولوژی توربو بهره می برند و برای عملکرد صحیح این قطعه نیاز به بنزین با ناخالصی پایین و اکتان بالا دارند.
عدم استفاده از بنزین با اکتان بالای 95، احتمال احتراق این قطعه را بالا می برد و از عمر آن می کاهد. بنزین یورو 4 و یورو 5 از عدد اکتان 91 و تنها بنزین سوپر است که از اکتان 95 استفاده می کند.
دنا توربو شارژ، سمند سورن توربو، شاهین توربو، جکS5، هایماS7، آریزو5، تیگو7، ام جی، فیدیلیتی و لاماری ایما ازجمله خودروهای توربو بازار ایران هستند. همچنین تمام خودروهای وارداتی چند سال اخیر نسبت به کیفیت سوخت حساس هستند.
استاندارد آلایندگی سوخت در ایران
استاندارد آلایندگی یورو بر میزان تولید گازهای آلاینده توسط سوخت های فسیلی دلالت دارد. بدین شکل که بنزین هایی که درجه کیفی یورو آن ها بالاتر است، آلایندگی کمتری تولید کرده و تاثیرات مخرب کمتری بر محیط زیست دارند.
تا سال 2015، 6 استاندارد آلایندگی معرفی شده است. در ایران، استاندارد آلایندگی یورو 4 مرسوم است که از سال 1390، خودروسازان ملزم به رعایت این استاندارد شده اند. البته از سال 98 به بعد، برخی از خودروهای تولیدی نیز با بهره گیری از استاندارد یورو 5 تولید شده اند.
تبعات استفاده از بنزین بی کیفیت
استفاد از بنزین با ناخالصی بالا و اکتان پایین منجر به احتراق ناقص موتور می شود. این مسئله در درجه اول منجر به افزایش سوخت بنزین خودروها می شود. بنابر ترازسازی عرضه و تقاضای بنزین با افزایش تولید با کاهش کیفیت رفع نمی شود.
سوخت بی کیفیت توان خودرو را کاهش می دهد و به دلیل وجود ناخالصی، قطعاتی که در فرآیند سوخت رسانی به خودرو و احتراق نقش دارند را آلوده و مستهلک می کنند و لرزش خودرو را به همراه دارند. مهم ترین آسیب استفاده از سوخت بی کیفیت، آسیب رسیدن به موتور و استارت خودروست.
در خودروهای توربو هم استفاده از بنزین بی کیفیت احتمال احتراق قطعه توربو را بالا می برد. این بدین معناست که استفاده از بنزین با اکتان پایین در خودروهای توربو می تواند منجر به آتش گرفتن خودرو شود.