بازدید سایت : ۴۲۳۷۳

معاینه فنی فعلی برای موتورسیکلت‌ های کاربراتوری کارساز نیست

عامل اصلی آلودگی هوای تهران منابع متحرک با سهم ۵۸ درصدی است؛ پایتختی که شهروندانش از ابتدای دی ماه هوای مطلوب به خود ندیده اند.

معاینه فنی فعلی برای موتورسیکلت‌ های کاربراتوری کارساز نیست
تین نیوز |

عامل اصلی آلودگی هوای تهران منابع متحرک با سهم ۵۸ درصدی است؛ پایتختی که شهروندانش از ابتدای دی ماه هوای مطلوب به خود ندیده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، به گفته عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، خودروهای دیزلی و موتورسیکلت ها نقش موثری در آلودگی هوای پایتخت دارند.

بهزاد اشجعی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلت های در حال تردد تهران و دیگر نقاط کشور فرسوده اند، اظهارکرد: درصد قابل توجهی از این موتورسیکلت های فرسوده کاربراتوری هستند. از سال ۹۵ به بعد موتورسیکلت سازان موظف به نصب انژکتور روی موتورسیکلت ها شدند و به همین سبب هم تعداد موتورسیکلت های کاربراتوری قابل توجه است.

به گفته او یک موتورسیکلت کاربراتوری می تواند تا ۱۵ برابر یک خودروی سواری یورو ۵ یا دیگر خودروهای نوشماره آلایندگی به همراه داشته باشد.

معاینه فنی فعلی برای موتورسیکلت های کاربراتوری کارساز نیست

اشجعی درباره تاثیر معاینه فنی بر کاهش آلایندگی موتورسیکلت ها گفت: معاینه فنی نمی تواند از  تردد موتورسیکلت های فرسوده جلوگیری کند چراکه سیستم واشرِ سوخت اغلب موتورسیکلت های فرسوده، کاربراتوری است. در سیستم کاربراتوری می توان به راحتی با پیچ تنظیم، میزان پاشش و مصرف سوخت را کم یا زیاد کرد. در نتیجه سنجش معاینه فنی از موتورسیکلت های کاربراتوری دقیق نخواهد بود.

او تنها راهکار موثر بر کاهش آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلت ها را اسقاط موتورهای فرسوده یا جایگزینی موتورهای کاربراتوری با سیستم های سوخت انژکتوری دانست و گفت: طرح هایی هم در زمینه جایگزینی سیستم های سوختی موتورسیکلت ها از سوی سازمان ها ارائه شده است. به عنوان مثال در یکی از این طرح ها شهرداری تهران ادعا کرده  قصد دارد حدود ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی را وارد ناوگان شهر تهران کند.

به گفته او بر مبنای مطالعات، در شهر تهران ۱۰ درصد از انتشار ذرات معلق که آلاینده اصلی هوای پایتخت است، به ناوگان موتورسیکلت باز می گردد که عدد قابل ملاحظه ای است.

این کارشناس آلودگی هوا تاکید کرد: مهم تر از مرحله معاینه فنی، نظارت و اعمال قانون است که در وهله اول بسیاری از موتورسیکلت های قدیمی تر اسناد معتبر ندارند و در بسیاری موارد دیگر نیز جریمه پذیر نیستند و به همین سبب روشی همچون معاینه فنی بازدارندگی لازم را برای موتورسیکلت ها ندارد.

اشجعی درباره تاثیرگذاری معاینه فنی خودروهای دیزلی بر کاهش آلایندگی هوا نیز گفت: عددی که برای سنجش آلایندگی خودروهای دیزلی در نظر گرفته شده ۲.۷ یا ۲.۸ است. این عدد را ۸۰ یا ۹۰ درصد ناوگان دیزلی پاس می کنند. این عدد در حد پایین در نظر گرفته شده است چرا که بخش قابل توجهی از خودروهای دیزلی، کامیون، اتوبوس  و مینی بوس ها فرسوده اند. به این ترتیب اگر حد مجاز بالایی قرار داده شود، اغلب خودروها مردود خواهند شد. به همین سبب نظارت بر اعداد تعیین شده یکی از اقدامات لازم در این زمینه است.

۳ راهکار برای کنترل آلایندگی خودروهای دیزلی

به عقیده این کارشناس آلودگی هوا نظارت بر مراکز معاینه فنی از یک سو، نظارت بر اعداد تعیین شده از سوی دیگر و بهسازی و نوسازی ناوگان راهکار کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی است.

وی با اشاره به لزوم نظارت بر مراکز معاینه فنی گفت: بعضی رانندگان خودروهای دیزلی برای دریافت معاینه فنی به شهرهای اطراف تهران مراجعه می کنند، بعضی مراکز معاینه فنی به ویژه در تهران سختگیرانه برخورد می کنند. در مقابل مراکزی در شهرهای اطراف معاینه فنی را بسیار راحت تر صادر می کنند. در همین رابطه برای دریافت معاینه فتی تخلفاتی هم صورت می گیرد.

اشجعی در پایان بر لزوم بهسازی و نوسازی خودروهای دیزلی نیز تاکید کرد و گفت: علاوه بر نظارت بر اعداد تعیین شده و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی، جایگزین کردن خودروهای پاک با خودروهای فرسوده راهکار اصلی کاهش آلودگی هواست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.