بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

اصرار خودروسازان بر حرکت در جاده گرانی

|

تین نیوز |  با توجه به اینكه خودروسازان همواره در پی افزایش قیمت هستند اما در مقابل به افزایش كیفیت اهمیتی داده نمی‌شود سوالی كه در این بین مطرح است اینكه حقوق مصرف‌كننده چه خواهد شد؟ یكی از اعضای كمیسیون صنایع معتقد است: «بحث حمایت از حقوق مصرف‌كننده سال‌هاست كه به فراموشی سپرده شده است و متاسفانه خودروسازان ما فقط از كیسه مردم خرج می‌كنند»
 
خودروسازان از یكسو در پی گرانی قیمت خودرو داخلی هستند و از سوی دیگر به‌دنبال بالا بردن تعرفه واردات خودرو. این در حالی است كه خودروسازان از افزایش كیفی خودرو ساخت داخل هیچ حرفی نمی‌زنند و مثل اینكه قرار نیست هیچ تغییری در كیفیت تولیدات خود به وجود آورند. با این وجود معلوم نیست وضعیت قیمت خودرو در سال آینده به كجا كشیده خواهد شد؟ این در حالی است كه روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته: «بنای دولت برای قیمت خودرو در سال آینده، كاهش یا افزایش قیمت خودرو در سال 93 نیست بلكه خودروسازان با افزایش تیراژ تولید، قیمت را كنترل خواهند كرد.» «غلامرضا شافعی» در گفت‌وگو با مهر اظهار امیدواری كرده كه «با افزایش میزان تولید از یكسو و تامین نقدینگی خودروسازان از سوی دیگر در كنار واگذاری دارایی‌های غیرمولد خودروسازان، بتوان قیمت را در سطح متعادلی نگاه داشت.» به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت «دارایی‌های غیرمولد خودروسازان باید واگذار شود، چراكه در چنین حالتی هزینه‌های سربار كاهش خواهد یافت ولی اینكه قیمت ممكن است كاهش یابد یا تثبیت شود، برای سال آینده باید منتظر شرایط تورم باشیم؛ چراكه به‌طور طبیعی نرخ تورم و افزایش هزینه‌های دستمزد حادث خواهد شد.»
 
اما آیا این دارایی‌ها واگذار خواهند شد؟ 
به گفته شافعی، تامین مالی به خود خودروسازان واگذار شده است و دولت تامین منابع مالی خودروسازان را تقبل نمی‌كند؛ البته خودروسازان بنا به استناد قانون مدعی هستند كه اگر دولت قیمت را تثبیت می‌كند، باید جبران هزینه كند كه تاكنون این ادعا به جایی نرسیده است.  
 
خودروسازان از كیسه مردم خرج نكنند
 با توجه به اینكه خودروسازان همواره در پی افزایش قیمت هستند اما در مقابل به افزایش كیفیت اهمیتی داده نمی‌شود سوالی كه در این بین مطرح است اینكه حقوق مصرف‌كننده چه خواهد شد؟ چه كسی از حق و حقوق مصرف‌كننده حمایت خواهد كرد؟ یكی از اعضای كمیسیون صنایع معتقد است: «بحث حمایت از حقوق مصرف‌كننده سال‌هاست كه به فراموشی سپرده شده است و متاسفانه خودروسازان ما فقط از كیسه مردم خرج می‌كنند.» «بهروز نعمتی» در گفت‌وگو با تهران‌امروز می‌گوید: «در صنعت خودرو پرداختن به كیفیت فراموش شده و این موضوع به اعتقاد من جنبه مدیریتی دارد. مدیران ما به‌اندازه‌ای كه به گران كردن هرساله اهمیت می‌دهند متاسفانه به افزایش كیفیت هیچ اهمیتی نمی‌دهند به‌طوری كه اگر تعرفه برداشته شود كیفیت خودروهای داخل حتی قابل رقابت با كشورهای همسطح ما هم نخواهد بود.» به گفته این نماینده مجلس،‌ خودروسازان باید هزینه‌های تمام شده خود را از طرق مختلف پایین بیاورند. زیرا همواره آسان‌ترین راه كه همان افزایش قیمت است انتخاب می‌كنند و هیچ اهمیتی به‌حق مصرف‌كننده نمی‌دهند. «نعمتی»، سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان را مهم‌ترین نهادی می‌داند كه باید به‌طور جدی به فكر حقوق مصرف‌كنندگان خودرو باشد كه متاسفانه هیچ حمایتی از این سازمان كه از متولیان امر است دیده نمی‌شود.

سال آینده میزان تولیدات دو برابر خواهد شد
 یكی دیگر از اعضای كمیسیون صنایع با اطمینان از افزایش دو برابری میزان تولیدات در سال 93 به تهران‌امروز می‌گوید: «با پیگیری‌هایی كه كمیسیون صنایع از خودروسازان ومیزان تولیداتشان داشته است باید بگویم كه در این اواخر میزان تولیدات خودرو داخلی كشور به دوبرابر قبل افزایش یافت كه البته این میزان تا سال آینده به دوبرابر تولیدات كنونی خواهد رسید.»«علی اكبر ناصری» با گلایه از افزایش قیمت خودروهای داخلی از سال گذشته تاكنون می‌گوید: «مجلس پیگیر است كه بحث كیفیت خودروهای داخلی به میزان كمیت آنها باید افزایش یابد زیرا ایمنی برخی خودروهای داخلی، متاسفانه در سطح استاندارد هم نیست كه به اعتقاد من نیروی انتظامی هم باید به این مسئله وارد شده و خودروسازان متعهد به افزایش كیفیت تولیداتشان شوند.  
 
خودروسازان همچنان در پی درخواست افزایش تعرفه واردات خودرو

 رئیس كمیسیون اصل نود با انتقاد از مونتاژكاری گفته است: انتقاداتی كه از ایران ناسیونال وجود داشت، هم‌‌اكنون به نحو دیگری از خودروسازی‌های ایران ظهور كرده است. خودروسازان باید نگاه بلندپروازانه داشته باشند و منفعت‌جویی كوتاه مدت را كنار بگذارند به نحوی كه بتوانند صاحب برند شوند. نگاه خودروسازان در حال حاضر نگاه انتفاعی و درآمدی است و می‌خواهند منافع سهامداران را تامین كنند كه این یك اشكال بزرگ است.روز گذشته در مراسم رونمایی از چهار محصول گروه بهمن، علی پورمختار با انتقاد از خودروسازان گفته: خودروسازان داخلی هم‌‌اكنون با مشكلات خاصی مواجه هستند و بر همین اساس، انتقاد از خودروسازان نباید بدون توجه به شرایط ویژه كشور باشد. البته این را هم باید در نظر داشت كه در سال‌های گذشته كه نه خبری از تحریم بود و نه محدودیت وجود داشت، باز هم شاهد مونتاژ كاری خودروسازان بودیم. هم‌‌اكنون روند فعالیت خودروسازان به نحوی است كه همان انتقاداتی كه از ایران ناسیونال وجود داشت، به نحو دیگری ادامه یافت و تنها اسامی عوض شده به نحوی كه CKD و SKD جای خود را به مونتاژ كاری داده است.همچنین در این مراسم محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفته: این سوال جدی هم‌‌اكنون پیش روی خودروسازان قرار دارد كه اگر انرژی ارزان نبود، قیمت محصولات ایرانی چه رقمی در بازار بود. قیمت تمام شده خودرو در ایران بالاست و اگر قیمت انرژی واقعی شود، این نكته مطرح است كه آیا فردی رغبت می‌كند تولید ایرانی بخرد؟

بهبود در صنعت خودرو پس از رفع تحریم‌هاا
 جالب اینكه هاشم یكه‌زارع روز شنبه در حاشیه مراسم رونمایی از محصولات جدید گروه بهمن در جمع خبرنگاران گفته: «اثرات رفع تحریم بر صنعت خودروسازی كشور را در اردیبهشت و خرداد ماه سال آینده خواهیم دید. ما به‌دنبال كاهش قیمت خودرو هستیم، اما این مسئله نیازمند گذشت زمان است.با افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه تولید نیز بالا می‌رود. مدیریت قیمت مواد اولیه، ساده‌سازی فرایند تولید و هزینه‌های سر بار تولید می‌تواند قیمت تمام شده خودرو را كاهش دهد،در این شرایط كاهش در قیمت خودروها صورت نمی‌گیرد، اما این بهبود در زمینه كیفیت، مشخصات فنی و محصولات جدید دیده خواهد شد.»

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.