بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

چین؛ پیشرو آینده خودروهای برقی

چین؛ پیشرو آینده خودروهای برقی
|

تین نیوز | هر سال تقریبا 88 میلیون کامیون، اتوبوس و خودروی شخصی در جهان تولید می‌شود و بخش عمده این خودرو‌ها با سوخت‌های فسیلی یعنی سوخت اصلی خودروها در 100 سال اخیر کار می‌کنند؛ اما پیش‌بینی می‌شود در 100 سال آینده خودروهای برقی نقش بسیار بزرگی در بازار جهانی خودرو بازی کنند و در این میان، شرایط چین بیشترین سازگاری را برای گسترش استفاده از خودروهای برقی دارد.

میزان بالای آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای در کنار کمبود سوخت، علل فراگیر شدن استفاده از خودروهای برقی در آینده در این کشور هستند. در حال حاضر هزینه بالای تولید، مدت زمان زیاد شارژ باتری‌ها، مسافت کوتاه قابل حرکت با خودروهای برقی، فقدان تجهیزات شارژ در همه‌جا و مسائل مربوط به نگهداری از باتری‌ها، موانع بزرگ بر سر فراگیر شدن خودروهای برقی هستند و همین عواملند که سبب شده‌اند مصرف‌کنندگان خیلی به استفاده از این خودروها تمایل نشان ندهند.

به‌رغم جنجال‌های رسانه‌ای، خودروهای برقی هنوز سهم بزرگی در سه بازار بزرگ خودرویی جهان یعنی آمریکا، اروپا و چین ندارند. این سه بازار 57 درصد کل بازار خودروی جهان را تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، کاهش قیمت نفت و افزایش عرضه این ماده خام در اثر توسعه میادین نفت شیل در آمریکا احتمال توقف تلاش‌ها برای تولید گسترده خودروهای برقی را مطرح کرده است. در سال‌های اخیر قیمت بالای نفت سبب شده بود برخی شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کنند؛ اما در یک سال اخیر قیمت نفت به کمتر از نصف کاهش یافته است.

آمریکا بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی جهان است. سال پیش بیش از 83 هزار خودروی برقی در این کشور به فروش رسید. با آنکه این رقم نسبت به سال 2013 رشدی 26 درصدی را نشان می‌دهد؛ اما رقم یاد شده نسبت به رقم کلی خودروهای فروخته شده در آمریکا بسیار اندک است. از سوی دیگر، 55 درصد خودروهای برقی فروخته شده در آمریکا دوگانه‌سوز هستند و این امر نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان آمریکایی هنوز به خودروهای صرفا برقی اطمینان ندارند. سال گذشته در اروپا 72400 خودروی برقی فروخته شد و در چین که بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است، فروش خودروهای برقی هنوز بسیار اندک است.اما این شرایط در حال تغییر است. در 9 ماه نخست سال گذشته در مجموع 42500 خودروی برقی در چین فروخته شد و این میزان 33/ 0 درصد کل بازار خودروی چین را تشکیل می‌دهد؛ اما چین اخیرا اقداماتی برای تشویق مصرف‌کنندگان به خرید خودروهای برقی انجام داده است: معافیت مالیاتی، یارانه خرید خودرو و الزام نهادهای دولتی به خرید این‌گونه خودروها برخی از این اقدامات هستند. این اقدامات موثر بوده و میزان فروش خودروهای برقی در این کشور به سرعت در حال افزایش است.

در آمریکای شمالی و اروپا خودروسازهای بزرگ یعنی نیسان، تویوتا، جنرال موتورز و فورد فروشندگان اصلی خودروهای برقی هستند در حالی که در چین خودروسازهای داخلی فروشندگان اصلی این‌گونه خودروها هستند.

در بین تمام بازارهای بزرگ خودروی جهان، چین بهترین شرایط را برای خودروهای برقی دارد. این کشور برای ایجاد رفاه برای صدها میلیون نفر از جمعیت خود باید صنعتی شود و صنعتی شدن به معنای استفاده بیشتر از انرژی و افزایش آلودگی هوا به‌ویژه در شهرهای بزرگ است. استفاده از خودروهای برقی بهترین گزینه برای مقابله با مصرف بالای انرژی و آلودگی هوا محسوب می‌شود.

تحلیلگران معتقدند اگر قیمت نفت خام همچنان پایین باقی بماند استفاده از خودروهای برقی جذابیت خاصی برای مصرف‌کنندگان نخواهد داشت و دولت‌ها برای تشویق مردم به خرید این‌گونه خودروها باید اقدامات تشویقی انجام دهند. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجددا خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت؛ ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد. از سال ۲۰۰۸ میلادی، با توجه به پیشرفت فناوری باتری‌ها، مدیریت شبکه برق، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای، تحول اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته است.

کارشناسان بازار خودرو معتقدند اگر شرکت‌های خودروسازی به رفع نقاط ضعف خودروهای برقی بپردازند و دولت‌ها اقداماتی برای تشویق مصرف‌کنندگان انجام دهند، بازار این نوع خودروها در آینده بزرگ‌تر خواهد شد و سهم آنها در کل بازار خودروی جهان بیشتر می‌شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.