ایران پنجمین کشور سازنده جرثقیل متحرک حمل شناور
یک شرکت داخلی با ساخت نخستین جرثقیلهای متحرک حمل شناور قصد دارد وارد حوزه صادرات این محصول شود.
به گزارش مارینتایمز، مدیرعامل شرکت آرام شناور کیان قشم درباره نخستین جرثقیل متحرک حمل شناور (Mobile Boat Hoist) MBH ساخته شده در این شرکت گفت: نخستین جرثقیل بزرگ حمل شناور با ظرفیت 300 تن با همکاری شرکتهای دانشبنیان و صندوق توسعه صنایع دریایی در جهت خودکفایی صنایع دریایی کشور به صورت کاملا داخلی ساخته شد.
وی با بیان اینکه ایران پنجمین کشوری است که به عرصه ساخت جرثقیلهای متحرک حمل شناور وارد شده است، گفت: کشورهای محدودی در جهان مانند آمریکا، ایتالیا، انگلستان و در سالهای اخیر چین این جرثقیل را با ظرفیت 50 تا 1200 تن ساختهاند، ما نیز ابتدا با ساخت یک جرثقیل با ظرفیت 300 تن با کمک خارجیها به این حوزه ورود کردیم و اکنون نیز با ساخت صد در صد داخلی جرثقیل با ظرفیت 300 تن توان خود را در این زمینه نیز به اثبات رساندیم.
مدیرعامل شرکت آرام شناور کیان قشم افزود: از آنجایی که 7 استان ساحلی در شمال و جنوب کشور به سمت توسعه حرکت میکنند و در راستای توسعه آنها کارخانجات ساخت و تعمیر شناورها نیز در حال توسعه و روبه افزایش هستند، پیشبینی میشود بر اساس نیاز آنها به این جرثقیل به زودی بازار ساخت این دستگاه رونق یابد.
به گفته زمانی؛ با توسعه صنایع دریایی در کشور، نیاز به جرثقیل متحرک حمل شناور نیز بیشتر میشود.
وی با بیان اینکه اکنون ساخت این نوع جرثقیل را به ظرفیت 500 تن سفارش گرفتهایم، اظهار کرد: با پیشبینی اینکه پس از این برای ظرفیت 800 تنی متقاضی داشته باشیم، طراحی آنرا در دستور کار داریم.
زمانی تاکید کرد: اکنون در حال مذاکره با یک شرکت عمانی برای ساخت این جرثقیل با ظرفیت 100 تن هستیم که اگر این مذاکره به نتیجه برسد و قرارداد سفارش ساخت منعقد شود، صادرات این دستگاه را نیز آغاز خواهیم کرد.
وی افزود: اگر بتوانیم با توجه به مزایای منطقه آزاد، قیمت تمام شده جرثقیل را نیز کاهش و کیفیت آنرا روز به روز افزایش دهیم، با توجه به اینکه هنوز کشورهای زیادی به این حوزه ورود نکردهاند، میتوانیم در حوزه صادرات رقابتگرا نیز باشیم.
مدیرعامل شرکت آرام شناور کیان قشم در پاسخ به این پرسش که آیا قبل از ساخت داخلی این جرثقیل، نیازهای داخلی در این حوزه از محل واردات تامین میشد؛ تصریح کرد: از آنجایی که این جرثقیل یکی از آخرین متدها و روشهای به آباندازی و ازآبگیری شناور است تعداد محدودی عمدتا باظرفیت پایین قبلا به کشور وارد شده و باید گفته شود که اگر ما به حوزه ساخت آن ورود نمیکردیم به زودی باید نیاز داخل را از محل واردات تامین میکردیم.
وی افزود: امیدواریم در آینده نیز با ارائه کار باکیفیتتر و با قیمت پایینتر و رقابتی بتوانیم همانطور که از خروج ارز از کشور جلوگیری کردهایم برای کشور ارزآوری نیز داشته باشیم.
زمانی در آخر تاکید کرد: از همه شرکتهایی که متقاضی این دستگاه هستند و تمایل دارند که آنرا داشته باشند برای بازدید از این دستگاه و رویت کیفیت آن دعوت به عمل میآوریم و آنها میتوانند با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی و با اطمینان خاطر از کیفیت و خدمات پس از فروش این دستگاه را از محل ساخت داخل تامین کنند.
گفتنی است؛ نخستین جرثقیل حمل شناور داخلی با ظرفیت 300 تن با همکاری شرکت آرام شناور کیان قشم 16 اردیبهشت در موسسه شهید زینالدین اصفهان، با حضور مدیرعامل و معاون فنی صندوق توسعه صنایع دریایی و جمعی از اساتید دانشگاه رونمایی شد. در مراسم رونمایی از این جرثقیل، مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی از حمایت کامل این صندوق در جهت رشد و پیشرفت صنایع دریایی خبر داد و گفت: صندوق توسعه صنایع دریایی حسب وظیفه تعریف شده، با تمام توان در کنار صنایع دریایی خواهد بود تا شاهد پیشرفت روزافزون این صنایع در کشور باشیم.