بازدید سایت : ۳۲۷۴۳

ایران پنجمین کشور سازنده جرثقیل متحرک حمل شناور

ایران پنجمین کشور سازنده جرثقیل متحرک حمل شناور
تین نیوز

یک شرکت داخلی با ساخت نخستین جرثقیل‎های متحرک حمل شناور قصد دارد وارد حوزه صادرات این محصول شود.

ایران به‌عنوان پنجمین کشور به عرصه ساخت جرثقیل‎های متحرک حمل شناور وارد شده است و اکنون با انجام مذاکره با عمانی‌ها، به دنبال صادرات رقابتی این محصول به کشورهای دیگر هستند.

 

به گزارش مارین‌تایمز،  مدیرعامل شرکت آرام شناور کیان قشم  درباره نخستین جرثقیل متحرک حمل شناور (Mobile Boat Hoist) MBH ساخته شده در این شرکت گفت: نخستین جرثقیل بزرگ حمل شناور با ظرفیت 300 تن با همکاری شرکت‌های دانش‎بنیان و صندوق توسعه صنایع دریایی در جهت خودکفایی صنایع دریایی کشور به صورت کاملا داخلی ساخته شد.

 

محمدرضا زمانی خاطرنشان کرد: این جرثقیل به عنوان آخرین و جدیدترین سیستم برای از آبگیری و به آب‌اندازی شناورها است بنابراین همه کارخانه‎هایی که در حوزه کشتی‎سازی، شناورسازی، ساخت قایق‎های سنگین و تعمیرات شناور فعالیت دارند می‎توانند از این دستگاه استفاده کنند.
 

وی با بیان اینکه ایران پنجمین کشوری است که به عرصه ساخت جرثقیل‎های متحرک حمل شناور وارد شده است، گفت: کشورهای محدودی در جهان مانند آمریکا، ایتالیا، انگلستان و در سالهای اخیر چین این جرثقیل را با ظرفیت 50 تا 1200 تن ساخته‌اند، ما نیز ابتدا با ساخت یک جرثقیل با ظرفیت 300 تن با کمک خارجی‎ها به این حوزه ورود کردیم و اکنون نیز با ساخت صد در صد داخلی جرثقیل با ظرفیت 300 تن توان خود را در این زمینه نیز به اثبات رساندیم.

 

مدیرعامل شرکت آرام شناور کیان قشم افزود: از آنجایی که 7 استان ساحلی در شمال و جنوب کشور به سمت توسعه حرکت می‎کنند و در راستای توسعه آنها کارخانجات ساخت و تعمیر شناورها نیز در حال توسعه و رو‌به افزایش هستند، پیش‌بینی می‎شود بر اساس نیاز آنها به این جرثقیل به زودی بازار ساخت این دستگاه رونق یابد.

 

به گفته زمانی؛ با توسعه صنایع دریایی در کشور، نیاز به جرثقیل متحرک حمل شناور نیز بیشتر می‎شود.

 

وی با بیان اینکه اکنون ساخت این نوع جرثقیل را به ظرفیت 500 تن سفارش گرفته‎ایم، اظهار کرد: با پیش‎بینی اینکه پس از این برای ظرفیت 800 تنی متقاضی داشته باشیم، طراحی آنرا در دستور کار داریم.

 

زمانی تاکید کرد: اکنون در حال مذاکره با یک شرکت عمانی برای ساخت این جرثقیل با ظرفیت 100 تن هستیم که اگر این مذاکره به نتیجه برسد و قرارداد سفارش ساخت منعقد شود، صادرات این دستگاه را نیز آغاز خواهیم کرد.

 

وی افزود: اگر بتوانیم با توجه به مزایای منطقه آزاد، قیمت تمام شده جرثقیل را نیز کاهش و کیفیت آنرا روز به روز افزایش دهیم، با توجه به اینکه هنوز کشورهای زیادی به این حوزه ورود نکرده‌اند، می‎توانیم در حوزه صادرات رقابت‌گرا نیز باشیم.

 

مدیرعامل شرکت آرام شناور کیان قشم در پاسخ به این پرسش که آیا قبل از ساخت داخلی این جرثقیل، نیازهای داخلی در این حوزه از محل واردات تامین می‎شد؛ تصریح کرد: از آنجایی که این جرثقیل یکی از آخرین متدها و روش‌های به آب‌اندازی و ازآبگیری شناور است تعداد محدودی عمدتا باظرفیت پایین قبلا به کشور وارد شده و باید گفته شود که اگر ما به حوزه ساخت آن ورود نمی‎کردیم به زودی باید نیاز داخل را از محل واردات تامین می‎کردیم.

 

وی افزود: امیدواریم در آینده نیز با ارائه کار باکیفیت‌تر و با قیمت پایین‌تر و رقابتی بتوانیم همانطور که از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده‎ایم برای کشور ارزآوری نیز داشته باشیم.

 

زمانی در آخر تاکید کرد: از همه شرکت‌هایی که متقاضی این دستگاه هستند و تمایل دارند که آنرا داشته باشند برای بازدید از این دستگاه و رویت کیفیت آن دعوت به عمل می‎آوریم و آنها می‌توانند با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی و با اطمینان خاطر از کیفیت و خدمات پس از فروش این دستگاه را از محل ساخت داخل تامین کنند.

 

گفتنی است؛ نخستین جرثقیل حمل شناور داخلی با ظرفیت 300 تن با همکاری شرکت آرام شناور کیان قشم 16 اردیبهشت در موسسه شهید زین‌الدین اصفهان، با حضور مدیرعامل و معاون فنی صندوق توسعه صنایع دریایی و جمعی از اساتید دانشگاه رونمایی شد. در مراسم رونمایی از این جرثقیل، مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی از حمایت کامل این صندوق در جهت رشد و پیشرفت صنایع دریایی خبر داد و گفت: صندوق توسعه صنایع دریایی حسب وظیفه تعریف شده، با تمام توان در کنار صنایع دریایی خواهد بود تا شاهد پیشرفت روزافزون این صنایع در کشور باشیم.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.