امسال کشتیرانیها سود نمیکنند
رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه در کل جهان کرایه حمل کاهش یافته است گفت:بدون شک در پایان سال 2017 میلادی 50 درصد خطوط لاینر به سوددهی نخواهند رسید.
رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه انجمن بهبود فضای کسب و کار است، گفت:به تلاش بسیار و همتی بلند نیاز داریم تا بتوانیم دولت را مجاب و متقاعد کنیم که از امور اجرایی پرهیز کند و همتراز با آن در تصمیمگیریهایی که برای اقتصاد کشور اتخاذ میکند نظر بازیگران اصلی این صحنه یعنی بخشخصوصی را بشنود و در تصمیمگیریها لحاظ کند.
امید ملک در گفت و گو با خبرنگار مارین تایمز مشکلات اصلی شرکتهای خصوصی به ویژه شرکتهای کشتیرانی و خدمات وابسته را متعدد دانست و اظهار کرد:سالیان سال است که مقولههایی همچون بیمه، مالیات، عوارض گوناگون و مسائل دیگر در ردههای بعدی، گریبان شرکتهای خصوصی را گرفته و رها نمیکند،بنابراین نمیتوانیم یک مقوله خاص را به عنوان مهمترین مشکل شرکتهای کشتیرانی نام بریم.
وی خاطرنشان کرد:مهمترین دلیل ایجاد چنین مشکلات و رشد سال به سال آنها، فراهم نبودن فضای کسب و کار و بهبود نیافتن آن در سالهای متوالی است بنابراین شرکتهای خصوصی همه هم و غم خود را برای حل این مشکلات صرف میکنند.
ملک تصریح کرد: فعالان اقتصادی بخش خصوصی به صورت تمام وقت در ساعات کاری و حتی پس از آن به فکر تامین نظر ارگانهای مختلف و چگونگی مقابله با موانعی که به صورت لحظهای جلوی پای آنها قرار داده می شوند هستند تا بتوانند بر آنها فائق آیند.
وی به جلسهای که انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیمه مرکزی جهت همکاری بهتر و بیشتر با شرکتهای حمل و نقلی داشته است، گفت: این جلسه و جلساتی که در این سطح برگزار میَشود در راستای آشنایی با مفاهیم و نیازهای کلان صنعت حمل و نقل نسبت به بیمه و همینطور بالعکس است.
رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه سهم بیمه در تولیدناخالص داخلی کشور پایین است، گفت: جامعه کاری،حرفهای و اجتماعی ما با تار و پود این صنعت تنیده نشدهاست این در حالی است که در دنیا برای دوام و قوام بیشتر همه شرکتها فعالیت خود را زیر چتر بیمه انجام میدهند تا اگر آن روز مبادا که روز حادثه و خسران است پیش آید، بتوانند از مزایای آن بهرهمند شوند اما در ایران بیمه را هزینه اضافی میدانیم و هنوز به خرد عمومی در این زمینه به خصوص در حوزه حمل و نقل دست نیافتهایم.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از دوری بیمه از حمل و نقل دریایی به ضعف صنعت بیمه در ارائه خدمات فراگیر در حوزه حمل و نقل دریایی و ناآشنایی مدیران این صنعت با صنعت ترابری و لجستیک به ویژه در بخش دریا بر میگردد.
ملک تصریح کرد:علاوه بر آن، از آنجایی که شرکتهای بیمهای ما دولتی بودند و بخشخصوصی نمیتواند در این زمینه به این شرکتها اعتماد کند و همه جا با نام دولتی زاویه داشته است.
وی افزود: صنعت بیمه به دلیل آگاه نبودن به لجستیک،نمیتواند به خوبی نیازهای کشور را در این زمینه احصا کند و به آنها با ارائه خدمات متنوع پاسخ دهد تا صنعت حمل و نقل دریایی نیز با آسودهخاطر به کار خود ادامه دهد.
رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته بیان کرد: صنعت بیمه هیچگاه از کارشناسان حمل و نقلی در بدنه خود استفاده نکرده است و این کار را به افرادی که آشنایی و آگاهی چندانی در این حوزه ندارند، سپرده است.
وی گفت: خوشبختانه در جلسهای که برگزار شد مدیران بیمه موافقتی کردند تا صنعت لجستیک برای بیمه و صنعت بیمه برای فعالان حمل و نقل دریایی کشور جلسات و کلاسهایی برگزار کنند و به مقدار لازم چارچوب کاری و قوانین خود را برای یکدیگر تشریح کنند تا هر دو صنعت بتوانند از حضور در کنار یکدیگر بهره برند.
ملک گفت: در حال حاضر بیمه مشکل اساسی صنعت حمل و نقل دریایی است که امیدواریم در ادامه این جلسات بتوانیم به رفع این مشکل و معضل کمک کنیم.
وی در ادامه درباره فعالیت انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره چگونگی بهبود فضای کسب و کار اظهار کرد: تاکنون بر آن بودهایم تا با تعاملی که با سازمانهای حاکمتی داریم فضای کسب و کار خود را تسهیل کنیم اما از آنجایی که تغییرات مدیریتی در سازمان بنادر و دریانوردی بسیار زیاد صورت میگیرد هنوز نتوانستهایم با آنها به تعامل خوبی دست یابیم که امیدواریم در سایه مدیریت جدید این تعامل بهتر شکل گیرد.
ملک افزود: این در حالی است که با وجود اعلام نیاز ما به تعامل با سازمان هنوز جلسهای با مدیران و معاونان فعلی سازمان برگزار نشده است و از آنجایی که عمده تعامل شرکتها و نمایندگیهای کشتیرانی با بنادر است امیدواریم هرچه زودتر با شکلگیری این تعامل عمده مشکلاتی که دامنگیر فضای کسب و کار شده است شناسایی و گره گشایی شود.
وی افزود: مشکلات بانکی نیز این فضا را متشنجتر کرده است که ربطی به سازمان بنادر و دریانوردی ندارد و همه بخش های اقتصادی با آن درگیر هستند زیرا حیات شرکتها به جریان و تبادلات مالی بستگی دارد که حتی خود بنادر نیز با این مشکل دست و پنجه نرم میکند.
رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه درباره تغییر سهم کشتیرانی و حمل ونقل دریایی در تولید ناخالص ملی اظهار کرد: به چند دلیل متفاوت هنوز تغییر چندانی در این سهم به وجود نیامده است، یکی از آن دلایل، اتفاقات اخیر در کشورهای حاشیه خلیج فارس با محوریت قطر است که کشورهای دیگر توانستند از این موقعیت بهره برداری کنند اما ایران به دلیل ملاحظات بین المللی، سیاسی و ... بهره برداری چندانی از این موضوع نداشت.
وی یادآور شد:علاوه بر آن، از آنجایی که کشورهای حاشیه خلیج فارس که ایران هم یکی از آنها است، کشورهای نفت خیز هستند بنابراین افزایش سهم کشتیرانی و حتی رونق اقتصادی در این کشورها به قیمت و تجارت نفت بستگی دارد و به دلیل اینکه نفت در چند سال اخیر ارزان شده است، بنابراین هم رکود اقتصادی و کسری بودجه داریم و هم بازار کشتیرانی تغییرات چندانی نداشته است.
ملک با بیان اینکه در کل جهان کرایه حمل کاهش یافته است، به همین دلیل بدون شک در پایان سال 2017 میلادی 50 درصد خطوط لاینر خارجی به سوددهی نخواهند رسید و ترازنامه خود را بدون سود خواهند بست، تصریح کرد:صنعت ترابری مشتق از تجارت است و تجارت نیز از تولید تاثیر میپذیرد بنابراین امیدواریم که تولید رونق یابد و تجارت خارجی تسهیل شود، تا سهم واردات و صادرات در کشور بیشتر شود و همین افزایش تجارت در کشور منجر به افزایش فعالیت خطوط کشتیرانی و درآمد آنها شود.