◄ 9 پرسش و پاسخ درباره «سانچی»
در چند روز اخیر در پی تصادم و آتش گرفتن و درنهایت غرق شدن نفتکش ایرانی «سانچی» بسیاری اخبار را دنبال کردند.
در چند روز اخیر در پی تصادم و آتش گرفتن و درنهایت غرق شدن نفتکش ایرانی «سانچی» بسیاری اخبار را دنبال کردند.
به گزارش تیننیوز، هرچند اندک ولی همه با امید نجات خدمه سانچی احتمالات را بررسی میکردند. در این مطلب به سؤالاتی که در این چند روز در رسانهها و شبکههای اجتماعی مطرح شد پاسخدادهشده است.
پایگاه «میز نفت» طی یادداشتی که به گفته این رسانه توسط یکی از کاپیتانهای باسابقه کشتیهای اقیانوسپیما نوشتهشده است 9 نکته درباره نفتکش سانچی و حادثهای که دامنگیر آن شد را مطرح کرده که در ادامه میخوانید:
آیا نفرات در موتورخانه بودند؟
به نظر بنده و سایر همکاران خیر. دستورالعملهای ایمنی دریایی خیلی شفاف و مشخص هستند. بعد از تصادم باید تعادل کشتی، اطفا حریق و ترک کشتی را مدنظر قرارداد. هیچگاه هیچ دستوری مبنی بر پناه گرفتن در کشتی در حال غرق شدن نبوده و نیست.
آیا کشتی چیزی به نام اتاق ایزوله یا اتاق امن دارد؟
خیر چنین اتاقی با تمام داستانهایی که حول آن گفتهشده است برای موارد ایمنی مثل حریق وجود ندارد. از موتورخانه تنها در زمان حمله دزدان دریایی بهعنوان اتاق امن استفاده میشود.هیچ ناخدایی در یک کشتی گرفتار حریق که هرلحظه امکان غرق شدن دارد از نفراتش نمیخواهد که در پایینترین نقطه کشتی که موتورخانه است پناه بگیرند. نهایتاً نفرات در بحرانیترین حالت با پوشیدن لباس شناوری و جلیقه نجات به دریا میزنند.
امکانات ایمنی سانچی در چه حدی بود؟
امکانات ایمنی این مدل کشتیهای نفتکش بسیار زیاد است؛ دو قایق نجات، ۵ قایق نجات بادی، ۱۴ حلقهی نجات، جلیقه نجات و لباس شناوری بیشتر از تعداد سرنشینان. هر دو هفته یکبار هم پروسه تخلیه و استفاده از این تجهیزات تمرین میشود و همه نفرات دانش کافی دارند.
امکانات اطفا حریق این کلاس کشتیها نیز بسیار زیاد است. دو نوع فوم مختلف با ظرفیت بالا، سیستم اطفا حریق با آب با تغذیه نامحدود از آب دریا و تجهیزات کامل شامل nozzle, hose, hydrant, monitor gun انواع کپسولهای قابلحمل در سایزها و تایپهای مختلف.
چرا پرسنل خودشان اطفا حریق نکردند؟
تصادم در نقطه بسیار بدی اتفاق افتاده محموله کشتی یکمیلیون بشکه میعانات گازی (condensate) بوده و بهاندازه بنزین قابلیت اشتعال دارد و اطفای حریق نزدیک به ۱۳۰ هزار تن سوخت در یک کشتی تصادف کرده و ازکارافتاده٬ انتخاب اول یک ناخدا نخواهد بود.
چرا خدمه نتوانستند بهموقع از کشتی خارج شوند؟
احتمالا تصمیم ناخدا به ترک کشتی طبق دستورالعمل ایمنی بوده و در حین جمع شدن افراد یا mustering در محوطه قایق نجات٬ گرفتار یک انفجار کاری شدهاند و همهچیز برایشان به پایان رسیده است. کشتی طوری طراحیشده که رو به باد قرار میگیرد، باد شدید آن شب، سوخت نشت کرده را به سمت عقب که قایق نجات در آنجا قرار داشته برده و بهتبع آن شعلههای آتش و حجم عظیمی از گازهای کشنده و دود را به این قسمت برده است که به همین دلیل کار آیی نفرات در امر نجات کاهش پیدا است.بهغیراز گرما، شعله و دود که روند عملیات و کار آیی نفرات را کند میکرده تاریکی شب و از همه مهمتر کشندگی گازهای سمی که تمام محوطه را در برگرفتهاند را هم باید به محدودیتهای موجود اضافه کنید. در این حین اگر انفجاری رخداده باشد همه بیپناه در معرض میلیونها ترکش و صدها متر شعله و چند صد درجه گرما بودهاند.
آیا کشتیها جعبه سیاه دارند؟
بله - دستگاهی ضدضربه، ضد آب و ضد حریق به نام VDR تمامی مکالمات پل فرما دهی، مکالمات رادیویی، اسکرین شات لجظه ای رادارها و نقشههای الکترونیک و سایر اطلاعات ناوبری مثل موقعیت جیپیاس، سمت و قطبنما و ... را در خودش هرلحظه ذخیره میکند.
VDRتوسط تیم امداد و نجات چینی روز قبل از غرق شدن برداشته شد و تحویل مقامات شد و از اطلاعاتش بهراحتی میتوان تمام جزئیات تصادف و واکنشهای بعدی در پل فرماندهی را دید و شنید.
چرا کشتی نفتکش ایرانی پرچم پاناما داشت؟
اول اینکه در نظر بگیرید مالکیت کشتی هیچ ارتباطی با پرچم آن ندارد مثلاً شما میتوانید ماشین خود را هم در تهران پلاک کنید هم سایر شهرستانها ولی مالکیت ماشین متعلق به شماست و پلاک تنها شماره ثبت شما را مشخص میکند. پرچم کشتی دقیقه همین است. پرچم هر کشتی نشاندهنده استاندارهایی است که یک کشتی پیروی میکند. پاناما کشتیهای با استاندارد بالا را ثبت میکند و این برای کلاس کاری کشتی بسیار مهم است و نشان میدهد شما یک کشتی بهروز و مجهز با استانداردهای بالا در اختیار اجارهکنندهها قرار میدهید.
مقصر تصادم کیست؟
اول اینکه در تصادف کشتیها مثل ماشین یک نفر مقصر و یک نفر متضرر جدی ندارد بلکه درصدی از تقصیر بین طرفین توسط کارشناسان خبره تقسیم میشود چون درهرصورت هر دو شناور موظف به انجام مانور جهت جلوگیری از تصادم هستند و وظیفه قانونی هر دو طرف ماجراست. اطلاعات میدانی زیادی برای بررسی تصادف توسط کارشناسان جمعآوری میشود و با تطبیق گزارشات میدانی با اطلاعاتی که از VDR استخراج میشود سهم تقصیر طرفین تصادف مشخص میشود.
سانچی بیمه بوده است؟
بله. کشتیها بیمههای پوششی بسیاری دارند که تمامی ابعاد یک حادثه را برای مالک جبران میکنند. اعم از خسارت مالی، خسارت جانی و حتی مسئولیتهای اجتماعی مثل خسارت ناشی از آلودگی زیستمحیطی و ... برای اینکه بیمهگر بهتر و معتبرتری نصیب مالک کشتی شود باید پرچم و ردهبندی با استانداردهای بالا داشته باشد. این مجموعهها حلقههای اقتصادی نزدیکی دارند و اگر میخواهید دسترسی به بهترینها داشته باشید باید ردهبندی و پرچم و بیمه همسطح انتخاب کنید.