هدایت کالاهای کاپوتاژی از جاده به دریا
حمل و نقل دریائی مهمترین حوزه تاثیر گذار در اقتصاد ملی و یکی از راه های سریع و مستقیم تحقق اقتصاد مقاومتی است.اهمیت این بخش از هدف قرار گرفتن آن توسط تحریم کنندگان بسیار ملموس است.
محسن صادقی فر*: حمل و نقل دریائی مهمترین حوزه تاثیر گذار در اقتصاد ملی و یکی از راه های سریع و مستقیم تحقق اقتصاد مقاومتی است.اهمیت این بخش از هدف قرار گرفتن آن توسط تحریم کنندگان بسیار ملموس است.
قابل ذکر است که بدون داشتن شبکه لجستیکی سیال ، تاسیسات بندری هوشمند، تجهیزات بندری مدرن ،ناوگان دریایی رقابتی و مقتدر ، ناوگان جاده ای و ریلی منظم ، توسعه اقتصادی جامعه تقریبا غیر ممکن است.حمل و نقل دریائی در تجارت و اقتصاد هر کشوری نقش مهم و اساسی را دارد و جزو صنایع استراتژیک، اشتغال زا و راهبردی است.
امیدوارم از این اتفاق نادر و تاریخی که به همت وزیر راه و شهر سازی در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته و هیات عامل سازمان از درون خانواده بزرگ سازمان بنادر و دریانوردی و نیروهای متعهد ،متبحر و متخصص آن جهت تصدی مدیریت عالی سازمان انتخاب شده ، استفاده بهینه شود تا با اجرای برنامه های اساسی و زیربنائی در بنادر کشور نقش منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشیده و نام نیکی از خود برجای گذارند.بر این اساس اولویت های پیشنهادی برای سال ۹۷ از نظر اینجانب بشرح ذیل است:
۱-سرعت بخشیدن در مراحل اداری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بنادر
۲-کاهش قوانین و مقررات دست و پا گیر
۳-استفاده از ظرفیت های سواحل مکران
۴-حمایت جدی از بخش خصوصی واقعی در بنادر و سوق دادن خرید های کلیه تجهیزات استراتژیک و غیر استراتژیک به سمت شرکت های خصوصی متعهد و توانمند
۵-توجه به سرمایه های انسانی و آموزش های بلند و کوتاه مدت تخصصی بندری و دریائی
۶-توجه جدی به محیط زیست دریایی و بنادر به خصوص بندر شهید رجائی
۷- هدایت کالاهای کاپوتاژی از جاده به دریا
۸-توسعه صنعت گردشگری دریائی
اگر موارد عنوان شده مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد خیلی از اهداف ترسیم شده محقق می شود و می توان ضمن ایجاد اشتغال به درآمدزایی بالایی دست پیدا کنیم.لذا توصیه می کنم ۸ مورد یاد شده از ابتدای سال ۹۷ پیگیری شود.هر چند که سازمان بنادر و دریانوردی به این موارد از سال های پیش پرداخته است.
عضو فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران*