◄ دو شرط توسعه بنادر جنوب بر اساس مدل مرجع کسب و کار
انجام هر اقدام و عملیاتی در بندر مورد نظر باید منطبق بر کسب و کاری باشد که در برنامهریزی شبکه بنادر برای بندر مورد نظر لحاظ شده است.
یک کارشناس لجستیک معتقد است توسعه بنادر کشور بهشرطی به سود تجارت و اقتصاد کشور خواهد بود که در این برنامهریزی توسعه، به شبکه بنادر جنوب بر مبنای سیاستهای آمایش سرزمینی و توسعه سواحل توجه شود.
به گزارش تیننیوز، بهروز فتحی با بیان این مطلب در شبکههای اجتماعی، همچنین نوشت: در این خصوص لازم است مدل مرجع کسب و کار هر بندر مشخص شود.
وی در توضیح این دیدگاه خود گفت: انجام هر اقدام و عملیاتی در بندر مورد نظر، باید منطبق بر کسب و کاری باشد که در برنامهریزی شبکه بنادر برای بندر مورد نظر لحاظ شده است.
این کارشناس افزود: ساخت و احداث هر سازه و تاسیساتی نیز منطبق با همان مدل مرجع کسب و کار باید باشد.
او به دو شرط موجود در توسعه بنادر بر اساس این مدل مرجع کسب و کار اشاره کرد و گفت: در این خصوص علاوه بر آمایش سرزمینی باید به آناتومی لجستیک و زنجیره کالا (تامین) در سطح ملی توجه کرد و مدلهای حملونقل دریامحور، ریلپایه و یا حمل زمینی-جادهای را مورد توجه قرار داد.
فتحی گفت: متاسفانه توسعه منابع صنعتی و سدسازی و خیلی مسایل دیگر در کشور که بهخاطر نبود دیدگاه جامع و کلاننگر شکل گرفته است، ضررهای جبران ناپذیر به کشور وارد کرده که بهسادگی قابل جبران نیست هرچند قطعاً همه این موارد مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.
تاکید این کارشناس لجستیک بر برنامهریزی توسعه بنادر جنوب بر مبنای سیاستهای آمایش سرزمینی و توسعه سواحل پس از آن مطرح شد که محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در آیین معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه از سرمایهگذاران بنادر حمایت می شود، افزود: مکانیزمهای حمایتی ویژه برای سرمایهگذاران بخش خصوصی تعریف شده است.
راستاد افزود: برای تحقق این مهم نیاز است که طرحهای مناسب توسعه زیرساختهای گردشگری در استانهای ساحلی تعریف شود.
وی عنوان کرد: در جهت حفاظت، مهندسی و مدیریت سواحل باید کارگروه مربوطه تشکیل جلسه دهد تا از این طریق هیچ ساخت و سازی بدون تشریفات و گرفتن مجوز مورد نیاز در سطح سواحل احداث نشود.