◄ رشد ناوگان کانتینری، افزایش یا کاهش!
بیمکو پیشبینی میکند با فرض اینکه سطح اوراق کشتی پایین باقی بماند، نرخ رشد ناوگان کانتینری 3.4 درصد خواهد بود.
بیمکو پیشبینی میکند با فرض اینکه سطح اوراق کشتی پایین باقی بماند، نرخ رشد ناوگان کانتینری 3.4 درصد خواهد بود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از مانا اما اگر سطح اوراق به 100 هزار TEU برسد، رشد ناوگان به 2.9 درصد کاهش خواهد یافت. درصورتی شاهد این اتفاق نخواهیم بود که هر دو بخش تقاضا و نرخ کرایه حمل روند کاهشی را نشان دهد.
این گزارش ادامه داد: براساس برنامهریزی صورت گرفته، تعداد 19 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 19 هزار TEU، تعداد 30 فروند با ظرفیت 11 هزار و 800 الی 15 هزار و 300 TEU، سه فروند با ظرفیت سه هزار و 621 TEU تا 11 هزار و 800 TEU و همچنین 129 فروند شناور با ظرفیت کمتر از سههزار و 621 TEU درسال جاری میلادی به ناوگان جهانی محلق خواهد شد.
لازم به ذکر است: پیشبینی میشود، دفتر سفارش ساخت کشتی کانتینری 20درصد کاهش پیدا کند، بهطوری که درمیان بخشهای مختلف صنعت کشتیرانی بیشترین کاهش را به همراه خواهد داشت.
همه به خوبی میدانیم، تنها زمانی ظرفیت مازاد کنترل میشود که تقاضا از عرضه پیشی بگیرد اما درعین حال باید شکلگیری درخواستهای جدید در بخش سفارش کشتیهای کانتینری بزرگ را به دقت رصد کنیم، چنانچه سفاش ساخت از 9 فروند در سال 2016 میلادی به 36 فروند درسال 2017 میلادی رشد پیدا کرد. همچنین این رقم درسال گذشته به 40 فروند رسید. درمجموع، بیش از دو میلیون TEU ظرفیت جدید درطول سال 2017-2018 سفارش داده شده است.
ناگفته نماند رشد تجارت کانتینری در 11 ماه نخست سال 2018 میلادی با رسیدن به 3.8 درصد در درون آسیا، پایینترین ترین سطح را طی یک دهه گذشته نشان میدهد.
چشم انداز
با توجه به تقاضای کمتر از دو درصد درسالهای پیشرو، واردات کانتینری اروپا روند خوبی را به نمایش نخواهد گذاشت و این بدان معنی است که روند تجاری در مسیرهای طولانی به درون اروپای شمالی و جنوبی محلی که کشتیهای کانتینری غول پیکر میتوانند سودآوری زیادی را به همراه داشته باشند، با مشکل روبهرو خواهد بود.
بیشک باید انتظار یک چشمانداز تیره را برای سال 2019 میلادی داشت و احتمالا این روند در سالهای بعد نیز استمرار خواهد داشت، مگر اینکه رفتار مشتری و میزان تقاضا به طورکامل نسبت به آنچه در طی چهارسال گذشته شاهد آن بودیم، تغییر و بهبود پیدا کند. افزون براین برآوردها حاکی از آن است، روی هم رفته حجم واردات به بنادر آمریکا درسال جاری میلادی نسبت به سال 2018 میلادی کاهش پیدا کند.