◄ احیای کارون توجیه اقتصادی دارد؟
لایروبی کارون در مقطع اهواز تا خرمشهر به دلیل عدموجود زیرساختهای لازم برای رونق اقتصادی، فاقد توجیه برای احیا است
بخش خصوصی کشور درباره احیا کارون نظرات متفاوتی دارد. برخی بر پتانسیلهای منطقه با توجه به حاصلخیزی و نفتخیزی آن تمرکز میکنند و معتقدند که در صورت احیا زیرساختهای لازم میتوان رود کارون را به روزهای اوج برگرداند. اما بخش دیگری از فعالان اقتصادی با احیا رودخانه کارون موافق نیستند و اعتقاد دارند که هرگونه هزینه در آنجا بیفایده است و این اعتبارات باید در اروند که از موقعیت بهتری برخوردار است، هزینه شود.
بیشتر بخوانید:
احیا کارون، رونق اقتصادی منطقه
سیده فاطمه مقیمی، عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی در گفتگو با «حملونقل» در خصوص احیا رودخانه کارون گفت: «لایروبی و احیا رودخانه کارون میتواند قابلیت گذشته این رودخانه قابل کشتیرانی را برگرداند و درصورتیکه شرایط فراهم باشد بخش خصوصی نیز آماده همکاری است.»
به گفته مقیمی با توجه به هزینه بالای لایروبی کارون باید زیرساختهای ایجاد درآمد و ثروت در منطقه را بررسی و صرفا از احیا بدون کارشناسی و مطالعاتی پرهیز کرد.
این عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی گفت: «پس از جنگ ایران و عراق فعالیت کشتیها در رودخانه کارون متوقف شد و پس از جنگ نیز برنامه مدونی برای احیا از جمله لایروبی رودخانه صورت نگرفت.»
مقیمی ادامه داد: «اسکلههایی در رودخانه کارون وجود داشت که شرایط حملونقل کالا از مناطقی همچون اهواز به بندرهای آبادان و خرمشهر را فراهم میآورد که درحالحاضر این اسکلهها نیز نیاز به بازسازی دارند.»
او بنادر آبادان و خرمشهر را که راههای ارتباطی آبی کمهزینهای با کشور عراق هستند را پتانسیل قوی برای رونق دوباره در خوزستان دانست و گفت: «با رونق منطقه، علاوه بر مسائل زیستمحیطی میتوان با اشتغالزایی که در راستای رونق اقتصادی در منطقه ایجاد شود از مهاجرت مردم به دیگر نقاط استان خوزستان و کشور نیز جلوگیری کرد.»
مقیمی در خصوص سرمایهگذاری بخش خصوصی در احیا کارون گفت: «متأسفانه به دلیل اوضاع نامناسب اقتصاد کشور بخش خصوصی درگیر مشکلات زیادی برای ادامه فعالیتهای تجاری خود است اما در صورت وجود زمینههای لازم این بخش نیز میتواند در احیا کارون نقش ایفا کند.»
او وجود تسهیلات لازم، معافیتهای مالیاتی و دورنمای اقتصادی مناسب برای سرمایهگذاران را از زمینههای ورود بخش خصوصی به احیا رودخانه کارون دانست.
توجیه ندارد
اما مسعود پلمه، دبیرکل انجمن کشتیرانی کشور نظر متفاوتی دارد. او در گفتگو با «حملونقل» معتقد است وضعیت کنونی کارون برای احیا غیرقابلتوجیه است و بر نبود زیرساختهای لازم برای احیا تأکید کرد.
او بیان کرد: «لایروبی کارون در مقطع اهواز تا خرمشهر به دلیل عدموجود زیرساختهای لازم برای رونق اقتصادی، فاقد توجیه برای احیا است.»
دبیرکل انجمن کشتیرانی گفت: «با توجه به حجم مبادلات تولیدشده در منطقه خوزستان و همچنین وجود ناوگان ریلی برای رسیدن به بنادری همچون خرمشهر و آبادان، در صورت فراهمشدن شرایط پهلوگرفتن کشتیهای ۱۰۰ تنی هم باز توجیه اقتصادی ندارد.»
به گفته پلمه مناطق اطراف کارون باید از زیرساختهای تولید کالاهای موردنیاز بازارهای جهانی بهرهمند باشد که بتوان از کارون به عنوان شریان تجاری استفاده کرد اگرنه هرگونه هزینهکرد در این زمینه بیفایده است.
او با اشاره به موقعیت بندر خرمشهر گفت: «این بندر به دلیل نزدیکی به مرز عراق و همچنین خلیجفارس پتانسیل بالقوه بسیار خوبی دارد که میتوان با برنامههای کارشناسیشده توسعهای این قابلیت را بالفعل کرد.»
دبیرکل انجمن کشتیرانی کشور بیان کرد: «حجم بالایی از کالا در مرزهای ایران و عراق جابهجا میشود و سرمایهگذاری در این حوزه قابلیت بازگشت سرمایه زودهنگام را در این شرایط دشوار فراهم میکند.»
پلمه به مشکلات عدیدهای که کارون با آن دستوپنجه نرم میکند تأکید و بیان کرد: «از نظر بخش خصوصی احیا رودخانه کارون با محوریت تجاری هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد و این هزینهها اگر در حوزه اروندرود و شطالعرب صورت گیرد بازدهی مناسبتری خواهد داشت، مگر اینکه زیرساختهای کسب و تولید درآمد در زمینهای اطراف کارون فراهم شود.»