◄ پیشنهاد انحلال شوراهای حل اختلاف و ایجاد دادگاههای دریایی
آیا بهتر نیست این شوراها با این ساختارها، روندها و اختیارات فعلی، منحل شوند؟ آیا ادامه روند کنونی حل اختلافات دریایی از منظر دریانوردان و نیز صاحبان کالا مورد قبول است؟
یک کارشناس صنعت دریایی روند فعلی بررسی شکایتها و اختلافات دریایی را نیازمند اصلاح دانست و خواستار ایجاد دادگاههای دریایی در کشور شد.
به گزارش تین نیوز، رضا محمدعلی بیگی این مطلب را در خصوص وضعیت کنونی روند بررسی اختلافات دریایی در شوراهای حل اختلاف دریایی و بندری و نیز کمیسیون ماده 20 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور (ضوابط استفاده از کانتینر) بیان کرد.
وی به خبرنگار ما گفت: این رویه در واقع مصداقی از ضربالمثل «شکایت زن را نزد مادر زن بردن و یا شکایت مرد را نزد مادر شوهر بردن» بوده و نتیجهاش نیز از پیش معلوم است.
او در ادامه نتایج بررسی خود در این زمینه را در قالب تصاویر پیوست ارایه و بیان کرد: آیا با توجه به تصاویر تهیه شده از روند کنونی بررسی اختلافات دریایی، نباید ساختار و روند بررسی دعاوی در شوراهای حل اختلاف مرتبط با کسب و کارهای بندری و دریایی و نیز در کمیسیون ماده 20 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور اصلاح شود؟
وی ادامه داد: آیا بهتر نیست این شوراها با این ساختارها، روندها و اختیارات فعلی، منحل شوند؟ آیا ادامه روند کنونی حل اختلافات دریایی از منظر دریانوردان و نیز صاحبان کالا مورد قبول است؟
این کارشناس افزود: آیا عضویت اعضای انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته (انجمنی که حامی منافع شرکت های نمایندگی کشتیرانی است و ممکن است خوانده پرونده، یکی از اعضاء این انجمن باشد) و نیز دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران (اتحادیهای که حامی منافع مالکان کشتی ایران است و ممکن است خوانده پرونده، یکی از اعضاء این اتحادیه باشد) به ترتیب در کمیسیون ماده 20 و شورای حل اختلاف دریایی (شعبه 2629 مجتمع شماره 27 تهران) و نیز شورای حل اختلاف دریایی (شعبه 2624 مجتمع شماره 27 تهران)، سیاستی درست و منطقی است؟
بیگی خاطرنشان کرد: چه زمانی دادگاههای دریایی در کشور ایجاد خواهند شد و غفلت در تشکیل این نهاد تخصصی چه هزینههایی برای مردم داشته و نیز خواهد داشت؟
به گزارش تین نیوز، او گفت: آیا بهتر نیست در شوراهای حل اختلاف دریایی و نیز کمیسیون ماده 20 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، نمایندگانی از طرف صاحبان کالا (اتاق اصناف ایران) و نیز خدمه کشتی (انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران) هم حضور داشته باشند؟
وی افزود: نقش و وظیفه اداره دریایی کشور در ایجاد و ادامه روند کنونی حل اختلافات دریایی چیست و این اداره در راستای ایجاد دادگاههای دریایی چه اقداماتی را آغاز نموده و در چه مرحلهای قرار دارد؟