◄ کاهش زمان ماندگاری کالا در بنادر، با اتصال به سیستم یکپارچه لجستیکی
با توجه به اینکه 90 درصد جریان حمل کالا از طریق بنادر انجام می شود، روند زنجیره تامین کالا، مهمترین پاراتر در تعیین قیمت تمام شده کالا است. ماندگاری کالا در زمان تخلیه و بارگیری می تواند صد درصد به نفع یا ضرر مشتری نهایی بینجامد.
با توجه به اینکه 90 درصد جریان حمل کالا از طریق بنادر انجام می شود، روند زنجیره تامین کالا، مهمترین پاراتر در تعیین قیمت تمام شده کالا است. ماندگاری کالا در زمان تخلیه و بارگیری می تواند صد درصد به نفع یا ضرر مشتری نهایی بینجامد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح آخرین اقدامات انجام شده در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی در بنادر کشور، گفت: کاهش یک ماه مهلت مجاز توقف کالا در بنادر از ۳ ماه به ۲ ماه از مهم ترین اقدامات صورت گرفته بود.
فرهاد منتصر کوهساری، با اشاره به اینکه سازمان بنادر با همکاری نهادهای مرتبط، اقدامات متنوعی را برای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی در بنادر انجام داده است، اظهار کرد: حضور منظم و فعال در جلسات ستاد تنظیم بازار و مبادله اطلاعات لازم با نهادهای ذیربط در حوزه ترخیص کالا با هدف توزیع بار بین بنادر مختلف و خروج کالاهای دپو شده در بنادر به همین منظور در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: اعلام منظم هفتگی گزارش موجودی کالای بنادر به مراجع ذیربط با هدف تسهیلی و تسریع در اتخاذ تصمیم گیری و برنامه ریزی مناسب از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش مدت زمان ماندگاری کالاهای اساسی در بنادر است.
بیشتر بخوانید:
غفلت از IT یعنی عقبافتادگی در حملونقل دریایی
هوشمندسازی بنادر از سمینار و پاورپوینت تا اجرا
این در حالی است که یک کارشناس حمل ونقل دریایی در گفت و گو با خبرنگار ما در اینباره گفت: روند زنجیره تامین کالا از زمان ثبت سفارش تا زمانی که عملیات تخلیه انجام می شود، درگیر پروسه های مختلف از جمله ارائه و تطبیق بارنامه توسط شرکت های باری به گمرک می شود و گمرک بازرس خود را به بندر می فرستد تا ارزیابی های لازم را انجام دهد. این پروسه گاهی آنقدر زمانبر می شد که گاهی کالا برای مدت چند روز در بنادر گیر می کرد.
این کارشناس دریایی که هم اکنون در یکی از بنادر مهم و تجاری کشور مشغول خدمترسانی است، نخواست نامش برده شود و گفت: همچنان می توان گفت که در بنادر زیرساخت های کافی برای افزایش سرعت حمل و تخلیه و بارگیری وجود ندارد و گاهی این روند، بویژه اگر با یک تغییر مدیریتی مصادف باشد، آنقدر دستخوش بروکراسی اداری می شود که حتی همین چند وقت قبل بارِ خوراکِ دام در بندر عباس فاسد شد.
وی اضافه کرد: البته این اتفاق حاصل کم کاری سازمان بنادر نبوده و این سازمان سعی در تسریع در عملیات حمل وبارگیری، بوسیله هوشمندسازی بنادر دارد و مشکلی که برای بارِ یادشده افتاد، به دلیل دپوی کالا در سوله های گمرک بود که باعث شد کالا خراب شود.
این کارشناس حمل ونقل دریایی مشکل اصلی را در نبود سیستم یکپارچه در بنادر تجاری عنوان کرد و گفت: همین اتفاق باعث شد قیمت خوراک دام به نحو چشمگیری افزایش یابد. وی همچنین بروز تحریم ها را یکی از موانع جدی ارتقای عملکرد بنادر عنوان کرد و افزود: به عنوان نمونه، هفته گذشته از یک کالا 15 کانتینر بار وارد کشور شد که این رقم پیش از بروز تحریم ها، تا 105 کانتینر هم افزایش یافته بود.
وی میانگین زمانِ زنجیره تامین کالای کانتینری را بین 5 تا 7 روز و کالای فله را تا دو هفته دانست و ادامه داد: این مدت زمان، آنچنان بیشتر از انجام همین عملیات در کشورهای همسایه نیست اما مساله اساسی، حل فرایند ترخیص کالا با هوشمندسازی بنادر به شیوه اتخاذ سیستم یکپارچه، تحت عنوان پنجره واحد تجاری، است.
گفتنی است که ارسال منظم لیست کالاهای مهلت منقضی و متروکه به گمرکات مستقر در بنادر جهت اجرای مقررات و ضوابط کالاهای متروکه و نیز اجرای طرح های توسعه بندر چابهار و مجهز کردن آن به تجهیزات جدید با هدف ایجاد ظرفیت و انتقال بخشی از کالاها به بندر مذکور از اقدمات اخیر سازمان بنادر در این راستا است. همچنین ابلاغ شیوه نامه حمل یکسره کالاهای اساسی از بنادر کشور و حمل و انتقال کالا از کشتی به انبارهای خارج از محدوده بندری تحت تمامی گمرک بدون انجام تشریفات گمرکی دیگر فعالیتی است که در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی در دستور کار قرار گرفته است.