بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

زئوس؛ اولین کشتی نیروی دریایی هیدروژنی جهان

یک کشتی آزمایشی نیروی دریایی که با هیدروژن(در کنار منابع دیگر) کار می‌کند، امسال در دریای مدیترانه به حرکت در خواهد آمد.

زئوس؛ اولین کشتی نیروی دریایی هیدروژنی جهان
تین نیوز |

یک کشتی آزمایشی نیروی دریایی که با هیدروژن(در کنار منابع دیگر) کار می‌کند، امسال در دریای مدیترانه به حرکت در خواهد آمد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اینوویشن اوریجینز، به گفته گروه سازنده، این کشتی که "زئوس"(Zeus) نام دارد، اولین کشتی هیدروژنی جهان است.

به گفته مخترعان این کشتی، نام زئوس این کشتی مخفف جمله "بهترین کشتی بدون دود/ آلاینده "(Zero Emission Ultimate Ship) است اما گفتنی است زئوس در اساطیر یونانی، پادشاه خدایان نیز است. داشتن این نام اختصاری بهتر از داشتن نام هادس(خدای جهان زیرزمینی) است.

زئوس اولین کشتی نیروی دریایی مجهز به یک موتور هیبریدی(دو ژنراتور دیزلی و دو موتور الکتریکی) است. این کشتی دارای یک سری واحد پیل سوختی است که توانایی تأمین ۱۳۰ کیلووات انرژی را دارند. تقریباً ۵۰ کیلوگرم هیدروژن از هشت مخزن هیدرید فلزی تأمین می‌شود که این موضوع مطابق با فناوری است که پیشتر در زیردریایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. سیستم باتری کشتی، مدت زمان حرکت بدون انتشار آلودگی در مدت هشت ساعت با سرعت حدود ۷.۵ گره را فراهم می‌کند. طول قایق حدود ۲۵ متر و وزن آن حدود ۱۷۰ تن است.

سیستم پیشرانش به گونه‌ای طراحی شده است که موتورها می‌توانند انرژی خود را از چهار طریق مختلف تأمین کنند. گزینه "فاقد سر و صدا"(Zero Noise) فقط روی باتری‌های لیتیومی که برای یک دامنه چهار ساعته با سرعت چهار گره مناسب هستند عمل می‌کند. اگر کاپیتان تصمیم به انتشار عواملی مانند NOx و Sox نداشته باشد در این صورت از نیروی الکتریکی تأمین شده توسط سلول‌های سوختی برای تأمین انرژی کشتی استفاده می‌کند. همچنین این گزینه وجود دارد که هنگام شارژ شدن باتری‌ها برای حرکت کشتی از یک دیزل ژنراتور استفاده کنند. تنها دو موتور دیزلی برای پوشش مسافت‌های طولانی‌تر استفاده می‌شوند که می‌تواند ۶۰ ساعت و با سرعت ۹ گره حرکت کند.

به گفته شرکت کشتی‌سازی ایتالیایی فینکانتیری (Fincantieri) زئوس یک کشتی آزمایشی شناور است. هدف یافتن راه حل‌های سازگار با محیط زیست برای کشتی‌های تفریحی، کشتی‌های بزرگ و لوکس و فرابر است. پیشرانش هیدروژنی می‌تواند راه حلی برای حداقل یک نوع حمل و نقل مانند کشتی‌های تفریحی باشد زیرا سلول‌های سوختی عملاً بی صدا و بدون چرخش قطعات یا لرزش کار می‌کنند. زئوس یک ایده و کار مهم در سیاست نسبتاً نوپای اروپا که هدف آن افزایش توسعه و استفاده از انرژی هیدروژن است، می‌باشد.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.