ضرورت افزایش تردد خطوط کشتیرانی بین بنادر اصلی دو کشور ایران و عمان
عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: افزایش تردد خطوط کشتیرانی بین بنادر اصلی دو کشور به منظور افزایش حجم مبادلات تجاری، امری ضروری است.
عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با اشاره به اقدام ارزنده سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان توسعه تجارت در راه اندازی مجدد خط مستقیم کشتیرانی بین بنادر ایران و عمان، گفت: افزایش تردد خطوط کشتیرانی بین بنادر اصلی دو کشور به منظور افزایش حجم مبادلات تجاری، امری ضروری است.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محسن ضرابی ، با اشاره به اینکه پیگیری های سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان توسعه تجارت ایران منجر به راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی کانتینری بین بندر شهیدرجایی و بندر صحار عمان شد، اظهار داشت: ارتباط با بنادر اصلی عمان برای ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و متاسفانه به دلیل تحریم ها، ۵۰ درصد فعالیت ها بین بنادر ایران و عمان با محدودیت هایی مواجه بود.
وی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری دولت سیزدهم و استقبال بخش خصوصی، شاهد راه اندازی مجدد خط مستقیم کشتیرانی کانتینری بین بندر شهیدرجایی و بندر صحار عمان هستیم و باید شاهد تردد خطوط کشتیرانی بین بنادر اصلی ایران و عمان در آینده باشیم.
حجم کل مبادلات تجاری بین ایران و عمان
رییس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با بیان اینکه طی سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار واردات از عمان به ایران انجام شد، گفت: تا سال ۱۳۹۵ واردات از عمان به ایران معادل ۷۰ میلیون دلار بود و این در حالی است که حجم کل مبادلات تجاری بین ایران و عمان در سال گذشته معادل ۱ میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار بود.
ضرابی با اشاره به اینکه مقوله صادرات مجدد از عمان باید از سوی فعالان اقتصادی ایران مدنظر قرار گیرد، عنوان کرد: در صورت تولید در عمان و صدور گواهی مبداء از عمان، تعرفه گمرکی صفر می شود و اگر بتوانیم ۳ درصد از تولیدات خود را در مناطق آزاد عمان مدنظر قرار دهیم مشمول تعرفه گمرکی شد و کالاها رقابت پذیر می شوند.
وی افزود: با بهره مندی از خط مستقیم کشتیرانی بین ایران و عمان می توانیم کالاهای نیمه ساخته خود را در مناطق آزاد عمان تولید کنیم و به خوبی از این مزیت اقتصادی بهره مند شویم.
عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با اشاره به اینکه تردد به بنادر بزرگ عمان و اتصال بنادر ایران به بنادر بزرگ و اصلی این کشور، موجب افزایش حجم میزان کالای مبادله شده بین دو کشور و کاهش هزینه نهایی خواهد شد، گفت: وزارت راه و شهرسازی در حال توافقی دیگر در حوزه حمل ونقل بین ایران و عمان است که به طور حتم نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت.
افزایش صادرات به عمان با استفاده از ظرفیت حمل ونقل دریایی
ضرابی با تاکید بر اینکه توسعه صادرات نیازمند تردد مستقیم خطوط کشتیرانی بین بنادر است، اظهار داشت: باید از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده کرد و حجم مبادله کالا را افزایش داد.
وی ادامه داد: در بسیاری از کالاهای صادراتی به عمان دارای مزیت رقابتی هستیم و در حال حاضر سهم ایران از واردات به عمان معادل ۲.۹ درصد است و می توانیم با مشارکت بخش خصوصی، توسعه حمل ونقل دریایی بین ایران و عمان، افزایش تردد خطوط مستقیم کشتیرانی بین بنادر اصلی دو کشور و...سهم صادرات به عمان را به حدود ۱۰ درصد برسانیم.