بازدید سایت : ۲۳۱۲۸

هیچ مستندی از معافیت تحریمی بندر چابهار وجود ندارد

اساسا اینکه سرمایه گذاری هندی ها در چابهار با تاخیر 22 ساله مواجه شد به دلیل تحریم ها بود و هیچ گونه مستندی درباره معافیت بندر چابهار از تحریم ها در دست نداریم.

هیچ مستندی از معافیت تحریمی بندر چابهار وجود ندارد
تین نیوز

 دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی درباره معافیت بندر چابهار از تحریم ها اظهار داشت: در مقطعی بندر چابهار صرفا برای علمیات حمل کالا به افغانستان آن هم برای اقدامات بشردوستانه معاف از تحریم بود و اساسا اینکه سرمایه گذاری هندی ها در چابهار با تاخیر 22 ساله مواجه شد به دلیل تحریم ها بود و هیچ گونه مستندی درباره معافیت بندر چابهار از تحریم ها در دست نداریم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، اواخر اردیبهشت ماه قرارداد سرمایه گذاری بلندمدت شرکت هندی IPGL برای تجهیز و بهره برداری از پایانه های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با تاخیر سه ساله منعقد شد، یکی از موضوعات مطرح شده در این قرارداد از سوی ایران راه اندازی یک شرکت کشتیرانی مشترک بین دو کشور بوده است که در این باره مدیرعامل سازمان بنادر به ایلنا گفت بود این پیشنهاد وزیر سابق راه و شهرسازی ایران باید مورد ارزیابی هندی ها قرار بگیرد و دو کشور درباره جزییات آن به توافق برسند.

مسعود پل مه، دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره توافقات ایران و هند در قرارداد بلندمدت اپراتوری بندر چابهار درباره راه اندازی شرکت کشتیرانی مشترک اظهار داشت: حدود 40 سال گذشته شرکت مشترک سرمایه گذاری بین ایران و هند در بخش کشتیرانی فعال بود که یک شرکت کشتیرانی مانند کشتیرانی ایران و مصر یا کشتیرانی ایران و روسیه فعالیت می کرد.

وی ادامه داد: اما باید گفت در حال حاضر راه اندازی یک شرکت کشتیرانی مشترک و سرمایه گذاری مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و هند برای به وجود آوردن یک شرکت بین المللی با توجه به شرایط موجود تحریمی تقریبا شدنی نیست. البته موضوع مذاکرات بین المللی دو دولت ایران و هند متفاوت است اما الان مطالبات مان از هند را نمی توانیم به صورت دلار یا یورو اخذ کنیم، در این شرایط چگونه می توانیم وارد سرمایه گذاری مشترک و معامله دو طرفه شویم که قطعا کشور مقابل، در معرض تهدیدات تحریم و مشکلات خاص آن قرار می گیرد.

پل مه افزود: به این دلایل گفته شده، ایجاد شرکت مشترک کشتیرانی ایران و هند ناممکن است و از طرف دیگر اساسا راه اندازی چنین شرکتی برای هند توجیه اقتصادی ندارد چراکه اولا این شرکت کشتیرانی خارج از ایران نمی تواند فعالیت نشانه دار داشته باشد و از سوی دیگر برای این حجم از تجارت بین دو طرف، مشکل تامین ناوگان نداریم که بین دو کشور بنگاه اقتصادی مشترک ایجاد شود.

دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی همچنین درباره عقد قرارداد نهایی و بلند مدت با اپراتورهندی بندر چابهار و ابهاماتی درباره معافیت بندر چابهار از تحریم ها اظهار داشت: در مقطعی بندر چابهار صرفا برای علمیات حمل کالا به افغانستان آن هم برای اقدامات بشردوستانه معاف از تحریم بود و اساسا اینکه سرمایه گذاری هندی ها در چابهار با تاخیر 22 ساله مواجه شد به دلیل تحریم ها بود و هیچ گونه مستندی درباره معافیت بندر چابهار از تحریم ها در دست نداریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.