بازدید سایت : ۶۹۱۴۹

◄ ارکستر سمفونی لجستیکی کشور، هم نوازی ندارد/ شکوفایی اقتصادی در گرو اصلاح نگرش، ساختار و رفع موانع

دبیرکل انجمن شرکت های کشتیرانی در مراسم تکریم و معارفه وزیر راه و شهرسازی گفت که اعتقاد راسخ دارد با وجود فراهم بودن تمامی اجزای تشکیل دهنده ارکستر سمفونی لجستیکی کشور، اما هم نوازی اتفاق نیفتاده است.

ارکستر سمفونی لجستیکی کشور، هم نوازی ندارد/ شکوفایی اقتصادی در گرو اصلاح نگرش، ساختار و رفع موانع
تین نیوز

دبیرکل انجمن شرکت های کشتیرانی در مراسم تکریم و معارفه وزیر راه و شهرسازی گفت که اعتقاد راسخ دارد با وجود فراهم بودن تمامی اجزای تشکیل دهنده ارکستر سمفونی لجستیکی کشور، اما هم نوازی اتفاق نیفتاده است.

به گزارش تین نیوز، مسعود پل مه افزود: عدم توفیق مناسب در توسعه لجستیکی کشور علیرغم وجود زیر ساخت ها، سخت افزارها و نرم افزارهای موجود، ناشی از عوامل مختلفی است که برخی از آنها متاثر از تحریم، از جمله عدم دسترسی به سرمایه گذاری خارجی و تکنولوژی های نوین می باشد اما بخش دیگری به ناترازی مدیریتی و سوء تدبیر داخلی باز می گردد که در صورت اصلاح نگرش، ساختار و رفع موانع، شاهد شکوفایی اقتصادی کشور در این حوزه خواهیم بود.

این مقام صنفی برخی از عوامل موثر در توسعه و پارامترهای نیازمند توجه حوزه حمل و نقل و لجستیک را به کارگیری مدیران شایسته، کارآمد و پاسخگو، بهره مندی سازمان یافته از تشکل ها و کارشناسان بخش خصوصی، احترام به سرمایه و مالکیت خصوصی، تعیین تکلیف شرکت های شبه دولتی مداخله گر در امور تجاری، تعارض منافع و لزوم تغییر فرمول مالی و بهبود قوانین و مقررات دانست.

متن کامل سخنرانی مسعود پل مه در مراسم تکریم و معارفه وزیر راه و شهرسازی به شرح زیر است: 

جناب آقای دکتر پزشکیان، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سرکار خانم دکتر صادق مالواجرد، وزیر محترم راه و شهرسازی

خانم ها / آقایان / حضار گرامی: عرض ادب و احترام می نمایم. ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهیدان سرافراز و امام شهیدان، مفتخرم به نمایندگی از سوی تشکل ها و جامعه حمل و نقل و لجستیک بخش خصوصی کشور مراتب خرسندی از انتخاب سرکار خانم صادق مالواجرد به مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و مهر تایید مجلس شورای اسلامی بر برنامه های اجرایی مشارالیه را اعلام و تبریکات فعالین بخش خصوصی را از این تریبون ابلاغ نمایم، از درگاه باریتعالی موفقیت و سلامتی تمامی خادمین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ویژه سرکار الیه را مسئلت دارد.

نظر به مسئولیت های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل و لجستیک، تغییرات منجر به چالاکی و همسان سازی رفتارهای بین المللی، اعمال پارامترهای مدیریتی بازرگانی، توسعه گرایی و جامع نگری محسوس و ضروری است لیکن در شقوقی مغفول مانده است. در عین وجوب تقدیر و تشکر از زحمات وزیر محترم پیشین و سایر دست اندرکاران معزز وزارت راه و شهرسازی اذعان می دارد عدم توفیق مناسب در توسعه لجستیکی کشور علیرغم وجود زیر ساخت ها، سخت افزارها و نرم افزارهای موجود، ناشی از عوامل مختلفی است که برخی از آنها متاثر از تحریم، از جمله عدم دسترسی به سرمایه گذاری خارجی و تکنولوژی های نوین می باشد اما بخش دیگری به ناترازی مدیریتی و سوء تدبیر داخلی باز می گردد که در صورت اصلاح نگرش، ساختار و رفع موانع، شاهد شکوفایی اقتصادی کشور در این حوزه خواهیم بود. اعتقاد راسخ دارد تمامی اجزای تشکیل دهنده ارکستر سمفونی لجستیکی کشور فراهم، لیکن همنوازی اتفاق نیفتاده است.

از این رو بخشی از عوامل موثر در توسعه و پارامترهای نیازمند توجه حوزه حمل و نقل و لجستیک به استحضار میرساند .

به کارگیری مدیران شایسته، کارآمد و پاسخگو

از آنجائی که این حوزه نیازمند تجربیات فرا دولتی است، پیشنهاد می گردد انتخاب مدیران با مشورت و نظر موثر تشکل های تخصصی که بر ملزومات و مفروضات حمل و نقل و لجستیک وقوف کامل دارند راهبری شود و در کنار انتصاب مدیران برخوردار از شایستگی، توانایی و اعتقاد به اجرای ماموریت های دولت در حوزه اقتصاد حمل و نقل و لجستیک، ایضاً روحیه همکاری و هماهنگی با بخش خصوصی، انتقادپذیری، مسئولیت پذیری و صد البته پاسخ گویی از ضروریات انتخاب باشد.

 - بهره مندی سازمان یافته از تشکل ها و کارشناسان بخش خصوصی

استفاده بهینه از کارشناسان مجرب بخش خصوصی در حوزه های مختلف حکمرانی در قالب های سازمان یافته و به رسمیت شناختن مرجعیت تخصصی تشکل های اقتصادی ملی. (هم چون سنوات گذشته و تجارب شایسته و موثر به دست آمده در دولت یازدهم) وزارت جناب آقای دکتر آخوندی .

احترام به سرمایه و مالکیت خصوصی

آنچه در بسیاری از مراجع و سازمان های حاکمیتی مشهود و موجب آزردگی خاطر بخش خصوصی بوده است؛ عدم به رسمیت شناختن سرمایه و مالکیت بخش خصوصی و اساسا نگاه ابزاری و تکلیفی دولت بر موظف بودن بخش خصوصی به سرمایه گذاری و متعاقبا نادیده گرفتن حقوق سرمایه گذار و مالکیت ایشان بوده است.ضرورت پذیرش بخش خصوصی در قالب یک بال و قدرت پیش برنده اهداف دولت و منافع کشور محسوس می باشد و لازمه به میدان کشیدن بخش خصوصی استیفاء حقوق و حفظ سرمایه ایشان، تسهیل سرمایه گذاری ، رفع موانع و مشکلات و احترام به  مالکیت ایشان است.

- تعیین تکلیف شرکت های شبه دولتی مداخله گر در امور تجاری

استحضار دارند طی سالیان گذشته پارادایم الگوهای مسلط ذهنی بر دولت های پیشین، حاکم و منجر به تشکیل نهادهای اقتصادی واسط گردید و ازجمله معایب و مضرات آن نقص در اجرای اصل 44 و خصوصی سازی بود، این مراکز شبه دولتی از حمایت غیر مستقیم و بعضا مستقیم دولتی برخوردار و راه را بر بخش خصوصی بسته اند، از یک سوء امکان رقابت در این بستر از بخش خصوصی سلب و از دیگر سو ریسک فعالیت های هم سان را به بخش خصوصی منتقل می نمایند.

تعارض منافع و لزوم تغییر فرمول مالی

در حال حاضر دولت از فرمول هزینه فایده تبعیت می نماید که براساس مولفه های اقتصادی به مفهوم هزینه نمودن برای کسب منفعت تلقی می گردد؛ در نتیجه این امر دولت در بسیاری از امور ضمن مداخله مستقیم در موضوعات تجاری، بیشترین سعی را در کسب و دریافت بالاترین منافع و درآمد به عمل می آورد و متعاقبا از رهگذر مالیات ستانی مطالبه گر حقوق خود است؛ درحالیکه دولت وظیفه تنظیم گری و نظارت بر تولید و خلق ثروت را برعهده داشته و دستیابی به این مهم مستلزم فرمول هزینه فرصت می باشد، به آن مفهوم که دولت موظف است با هزینه کرد امکان ایجاد فرصت های سرمایه گذاری،تجارت، تولید و در نهایت خلق ثروت را فراهم نماید.در این مجال است که بخش خصوصی سرمایه گذاری، اشتغالزایی پایدار، درآمد زایی پویا، توسعه اقتصادی را رقم زده و حال دولت بدون آنکه دست در جیب بخش خصوصی نماید، مالیات حقه خود را وصول می نماید.

 - بهبود قوانین و مقررات

بازنگری و بهبود قوانین و مقررات مرتبط با کسب و کار به منظور تسهیل فرآیندهای اداری و کاهش موانع قانونی برای فعالیت های تجاری و اقتصادی به ویژه در شقوق مالیاتی، تامین اجتماعی، اموال تملیکی، گمرکی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بانکی و ارزی.

نیک می داند اجرای هریک از این موارد زمان بسیار و اراده آهنینی می طلبد و دولت به تنهایی یارای این تغییرات را نخواهد داشت، در عین حال رجاء واثق دارد به پشتیبانی آرای قاطع مردم شریف ایران ریل گذاری پیشرفت و تعالی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به نحوه شایسته تری صورت گرفته تا جبران عقب ماندگی های حاصل از مشکلات، سرعت لازم را به دست آورد، ما همواره خود را سربازان این مرز و بوم دانسته و برای آبادانی ایران اسلامی عزیزمان از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم داشت.

با استعانت از درگاه باریتعالی و حضرت بقیّة ا.. الاعظم روحی فدا، فردای روشن، ایرانی آباد و شایسته را رقم خواهیم زد.

 

                                                                                  مسعود پل مه

                                                                                  دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.