بازدید سایت : ۶۱۶۹۶
در گفتگو با تین نیوز مطرح شد:

◄ آشفته بازار بیمه های دریایی ؛ بیمه گران ایرانی به تعطیلات رفته اند!

به گفته رضا محمدعلی بیگی، مدرس و کارشناس مدیریت ریسک های دریایی، عدم شناسایی و ارزیابی صحیح ریسک ها تا پیش از صدور بیمه نامه های مرتبط، فقدان وجود کارشناسان توانمند و حرفه ای در حوزه ارزیابی خسارت های دریایی، وجود رقابت های غیر حرفه ای بین تعدادی از بیمه گران، فقدان کارشناسان توانمند و حرفه ای دریایی در شرکت های بیمه دریایی و فقدان نظارت کافی و موثر بر عملکرد شرکت های بیمه، چالش هایی است که در وضعیت کنونی شرکت های بیمه در حوزه بیمه نامه های دریایی بدان گرفتارند.

آشفته بازار بیمه های دریایی ؛ بیمه گران ایرانی به تعطیلات رفته اند!
تین نیوز |

حمل و نقل دریایی کالاها خطرات پیش بینی نشده ای را پیش روی خود دارد. مخصوصاً در ارتباط با کشتی های باربری بزرگ که کالاهای زیادی را حمل می کند احتمال آسیب دیدن بار بیشتر است. برای جلوگیری از بروز خسارت و جبران ضرر وارد شده به بازرگانان و تاجران بیمه حمل و نقل دریایی ایجاد شده است.

به گزارش تین نیوز، بیمه حمل و نقل دریایی کالاها برای اغلب بازرگانان و شرکت های تجاری مسئله بسیار مهم و ضروری به شمار می رود اما این موضوع مهم به یکی از دغدغه های اصلی تجار ایرانی در مسیر ترانزیت دریایی تبدیل شده است؛ چالشی است که لازم است نهادهای دست اندرکار در بیمه مرکزی فکری عاجل برای آن کنند و شرکت های بیمه  برای کاهش ریسک های دریایی نکات و بایدهایی را سرلوحه عمل خود قرار دهند.

رضا  محمدعلی بیگی، مدرس و کارشناس مدیریت ریسک های دریایی در این رابطه با انتقاد از وضعیت کنونی شرکت های بیمه ای در حوزه بیمه نامه های دریایی معتقد است: بیمه گران ایرانی در رشته های دریایی در تعطیلات به سر می برند. البته ۱۵ سالی است که این وضعیت آشفته حاکم است!! گوش شنوایی هم برای اصلاح ندارند!! ولی گویا مسئولان بیمه مرکزی و دیگر نهادهای نظارتی، راضی به وضع موجود هستند!

چالش های شرکت های بیمه در حوزه بیمه نامه های دریایی

به گفته این مدرس و کارشناس مدیریت ریسک های دریایی، عدم شناسایی و ارزیابی صحیح ریسک ها تا پیش از صدور بیمه نامه های مرتبط، فقدان وجود کارشناسان توانمند و حرفه ای در حوزه ارزیابی خسارت های دریایی، وجود رقابت های غیر حرفه ای بین تعدادی از بیمه گران، فقدان کارشناسان توانمند و حرفه ای دریایی در شرکت های بیمه دریایی (در بخش های بازرسی های فنی و ایمنی و نیز تدوین محتویات بیمه نامه ها) و فقدان نظارت کافی و موثر بر عملکرد شرکت های بیمه چالش هایی است که در وضعیت کنونی شرکت های بیمه در حوزه بیمه نامه های دریایی بدان گرفتارند.

بیشتر بخوانید:

تونل دریایی قطر ایران؛ طولانی ترین تونل زیردریایی جهان تصمیم بزرگ منطقه / آبراهه شمال جنوب همچنان در اغماء

نکات مهم در فرایند شناسایی و ارزیابی ریسک های یک شناور در بدو بیمه کردن

وی در پاسخ به اینکه شرکت های بیمه می بایست در فرایند شناسایی و ارزیابی ریسک های یک شناور در بدو بیمه کردن به چه نکاتی توجه کنند، توضیح داد: بیمه کردن کشتی و شناورهای انطباق طرح ها و نقشه های یک شناور با قوانین موسسات رده بندی، استانداردهای اداره دریایی پرچم شناور، قوانین و استانداردهای منتج از کد و کنوانسیون های مصوب در سازمان بین المللی دریایی (International Maritime Organization) از سازمان های تخصصی زیر مجموعه سازمان ملل متحد در حوزه های ایمنی، امنیت، محیط زیست و آموزش و تائید شایستگی دریانوردان برای کار بر روی شناورها و نیز قوانین و مقررات مصوب در سازمان بین المللی کار و در پایان واکاوی دقیق حوادث پیش آمده برای شناور و خدمه آنها از بدو تولد تا کنون (پس از تکمیل فرایند ساخت تا زمان بیمه شدن) موضوع بسیار مهمی است که شرکت های بیمه می بایست در فرایند شناسایی و ارزیابی ریسک های یک شناور در بدو بیمه کردن، به آنها توجه ویژه ای کنند.

لزوم بازبینی بیمه نامه صادر شده قبلی

این مدرس و کارشناس مدیریت ریسک های دریایی با تاکید بر لزوم بازبینی و اصلاح  بیمه نامه های صادر شده پیشین در اسرع وقت، تصریح کرد: به روز کردن قوانین و مقررات صدر الاشاره و لازم الاجرا شدن آنها توسط ذینفعان مرتبط از طریق مکانیزم های تعریف شده بین المللی که به ضمائم کنوانسیون ها معروف شده اند، موضوع مهم دیگری است که شرکت های بیمه می بایست از آنها مطلع باشند، چرا که ضمائم جدید به کنوانسیون های مصوب و لازم الاجرا بین المللی، باعث تغییراتی در پروفایل ریسک های یک شناور می شوند و این یعنی بیمه نامه های صادر شده پیشین می بایست در اسرع وقت مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرند.

بیمه مرکزی به چه نکاتی توجه کند؟

محمدعلی بیگی در پایان با تاکید بر نقش و وظیفه بیمه مرکزی به منظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت بیمه گذاران و بیمه شدگان در رفع چالش های بیمه های دریایی، اهم و ضرورت هایی را که مسئولان بیمه مرکزی باید به آن توجه ویژه ای کنند را متذکر شد:

-فراخوان، بازبینی و اصلاح بیمه نامه های صادره برای کشتی ها توسط شرکت های بیمه

-ظرفیت سازی از طریق آموزش و پژوهش در حوزه مدیریت ریسک های مرتبط با صنعت حمل و نقل دریایی

-شناسایی و ارزیابی علمی و صحیح ریسک تا پیش از صدور یا تمدید بیمه نامه های دریایی، در دستور کار شرکت های بیمه داخلی قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.