بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

نامه‌نگاری با مجلس و وزارت راه برای تجدیدنظر در آیین‌نامه احداثبندر خشک / جای خالی مدیریت مرکزی در بنادر

تین نیوز |  رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر گفت: انتقادات خود را درباره ایجاد بنادر خشک‌ به مجلس شورای اسلامی و وزارت راه ارائه داده‌ایم، در مورد بندر خشک آیین‌نامه‌ای به سرعت تصویب و به شورای عالی ترابری ارسال شد اما انجمن در این باره انتقاداتی دارد.
 
‌محمد‌رضا قائم‌ مقامی‌ با انتقاد از اینکه اصل حضور فعال بخش خصوصی در جلسات دولت رعایت نمی‌شود، اظهار داشت: ‌‌مثلاً در برخی از تصمیم‌سازی‌ها درباره پایانه‌داران بنادر هیچ‌گونه نظر و مشورتی از انجمن نگرفته‌اند یا بدون توجه به مسائل بومی‌سازی، نظریات کارشناسی انجمن و اهداف ملی، تصمیماتی نظیر ایجاد بندر خشک اتخاذ شده است.
 
وی افزود: در این راستا ‌انجمن پایانه‌داران بنادر، در قالب نامه‌ای، ‌انتقادات خود را درباره ایجاد بنادر خشک‌ به مسئولان بندری کشور، مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی ارائه داده است و لازم است ‌کمیسیون عمران مجلس‌ در جریان غیرمفید بودن اجرای این بنادر باشد.
 
رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر با بیان اینکه دولت نگاه نقدپذیری دارد، اضافه کرد:‌ انجمن‌ها می‌توانند ضمن همکاری مستمر با دولت مسائل را از کانال تخصصی پیگیری کنند تا تصمیمات اتخاذی پس از فعالیت‌های کارشناسی و بررسی‌های حرفه‌ای با حضور انجمن‌های تخصصی پیگیری شود.
 
قائم‌ مقامی گفت: متأسفانه در مورد بندر خشک خیلی سریع آیین‌نامه‌ای تصویب و به شورای عالی ترابری ارسال شد اما انجمن در این باره انتقاداتی دارد.
 
رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر بیان کرد: قطعاً هر تصمیمی که در کشورهای توسعه یافته اتخاذ می‌شود برمبنای پیشرفت‌ و موقعیت جغرافیایی آنها است، اما اگر قرار باشد تصمیمات خارجی‌ها در کشور ما اجرا شود، ‌باید این تصمیمات را بومی‌سازی کرده و در کشور اجرا کنیم و بررسی شود که کدام گزینه برای کشور ما بهتر است.
 
وی بیان کرد: مثلاً در مورد بندر خشک آپرین مواردی مطرح شده است در حالی که در اطراف همین بندر خشک، منطقه ویژه اقتصادی قم، گمرک غرب تهران، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و منطقه ویژه اقتصادی یزد که همه بندر خشک هستند، وجود دارد.
 
رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر بیان کرد: در اصل مناطق ویژه احداث شده‌اند تا کار بندر خشک را اجرا کنند اما متأسفانه به دلیل آنکه برخی دولتمردان تصمیمات شتاب‌زده می‌گیرند موجب می‌شود تصمیمات غیرتخصصی لحاظ شود در حالی که در کشور ما سرمایه‌ها بسیار اندک است و تلاش دولت باید این باشد که سرمایه‌ها در مسیرهای مناسب و در راستای ایجاد ارزش افزوده در خدمات و تولید، هزینه شود.
 
قائم‌ مقامی با انتقاد از موازی‌کاری و همپوشانی بین فعالیت‌های بخش خصوصی و دولتی در بنادر، اظهار داشت: ‌معضل همیشگی ترافیک بندری و بهره‌وری پایین ‌فعالیت‌های بندری، هشدارهایی است که باید مورد توجه باشد این موارد در زمان افزایش حجم تخلیه و بارگیری کالا خود را نشان می‌دهد و باید نسبت به رفع آن کوشا باشیم.
 
وی تأکید کرد: لازم است بنادر ما از نظر وظایف، مأموریت‌ها و مسئولیت‌های هر یک از ارکان بندر، پایش شود و نبودن یک مدیریت مرکزی در بنادر موجب چالش در اجرای کار می‌شود که حاصل آن دوباره‌کاری و موازی‌کاری است.
 
رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر یادآور شد: ‌عدم رعایت اثرات هزینه‌زایی افزایش‌ نرخ حامل‌های انرژی در قیمت تمام شده و اجازه ندادن برای اصلاح تعرفه خدمات، از دیگر مشکلات موجود است.
 
قائم‌ مقامی اظهار داشت: مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم، ‌عدم حضور فعال سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان حامی سرمایه‌گذاران خصوصی بنادر در مجامع دیگر دولتی است.
 
رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر ادامه داد: مثلاً وزارت اقتصاد و دارایی به صورت سنتی تعرفه‌ای را برای کالا، ماشین‌آلات و ابنیه در نظر گرفته است در حالی که این وزارتخانه‌ تعرفه‌ای برای BOT ندارد، وقتی ‌قرار است بعد از چندین سال‌ سرمایه‌هایی که متعلق به بخش خصوصی است، واگذار شود این مورد باید ‌در حساب مالی دیده شود.
 
قائم‌ مقامی اضافه کرد: قطعاً وقتی که بعد از 10 الی 15 سال، تأسیسات، ابنیه و مستحدثات به صورت رایگان واگذار می‌شود یعنی هر سال قسمتی از این سرمایه حذف شود بنابراین باید این هزینه‌ها باید در هزینه‌های عملیاتی دیده شود در حالی که وزارت امور اقتصاد و دارایی این موارد را قبول ندارد و هنوز نتوانسته‌ایم آنها را قانع کنیم‌ ضمن آنکه سازمان بنادر و دریانوردی هم در این باره هیچ حمایتی نداشته است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.