بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

صنعت کشتی‌سازی در شرایط پساتحریم

صنعت کشتی‌سازی در شرایط پساتحریم

تین نیوز | یکی از بحث‌های مهمی که باید در صنعت کشور به‌ویژه صنعت کشتی‌سازی مدنظر مسئولان قرار گیرد، گره زدن اقتصاد مقاومتی با شرایط پساتحریم است.

چراکه باید تجربه کافی از شرایط تحریم به‌دست آوریم تا دوباره شاهد وضعیت مشابه زمان تحریم‌ها نباشیم ضمن اینکه باید بتوانیم از فرصت رفع تحریم‌ها برای تقویت بنیه داخل استفاده کنیم. با توجه به توان بالای کشور در زمینه ساخت کشتی، خرید و واردات کشتی از خارج، یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان ازجمله فعالان صنعت کشتی‌سازی است. از این‌رو صحبت‌های اخیر نماینده ولی فقیه در هرمزگان مبنی بر اینکه «خرید کشتی از خارج خیانت به کشور بوده و کسی حق ندارد با توجه به تولیدات داخلی از خارج کشتی بخرد.» را باید از این جنبه که کشور توانایی ساخت کشتی و شناورهای بزرگ را دارد، مورد تاکید قرار داد. از این‌رو به صلاح کشور نیست زمانی که توان تولید داخلی در کشور وجود دارد، اقدام به واردات کشتی کنیم، چراکه صنعت کشتی‌سازی توان و ظرفیت خالی برای تولید کشتی دارد. به همین منظور باید تا حد امکان، قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل رعایت شود که البته می‌توان برای تهیه تجهیزات مورد نیاز صنعت کشتی‌سازی، ضمن همکاری مشترک با شرکت‌های خارجی، نسبت به رونق این صنعت اقدام کرد.

براین اساس وضعیت تولید در این صنعت باید به گونه‌ای باشد که بدنه کشتی در داخل ساخته، طراحی و تجهیزات لازم از خارج وارد شود. هم‌اکنون در ساخت بدنه مشکلی در داخل کشور وجود ندارد اما ساخت تجهیزات به دلیل بالا بودن هزینه‌ها برای تولیدکنندگان داخلی به صرفه نیست. درواقع چنین اظهارنظرهایی، گویای این مطلب است که اقتصاد مقاومتی و تجربه تحریم‌ها حکم می‌کند که از تولید داخل حمایت کنیم. یعنی چنانچه توان تولید محصولی در داخل وجود دارد، منطقی نیست که اقدام به واردات همان محصول از خارج کشور کنیم. از این‌رو باید از بروز چنین اتفاقاتی که در تضاد با اقتصاد مقاومتی بوده و به تولید داخل لطمه وارد می‌کند، جلوگیری به‌عمل آید. صنعت کشتی‌سازی با تمام ظرفیت‌های مناسبی که در اختیار دارد، می‌تواند نقش موثری در اقتصاد، تولید و اشتغال کشور ایفا کند.

این درحالی است که هم‌اکنون در کشور قادریم ضمن ساخت کشتی به تعمیر آن نیز اقدام کنیم که در این زمینه به پیشرفت‌های مناسبی هم دست یافته‌ایم. بر این اساس رویکرد توسعه صنعت کشتی‌سازی و شناورسازی، یکی از مهم‌ترین راه‌های توسعه صنعتی کشور به شمار می‌رود که این اقدام می‌تواند به افزایش توان تولید و ایجاد اشتغال کمک کند.

* رییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.