◄ مشکلات نوسازی تاکسیهای فرسوده با ممنوعیت واردات خودرو
با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و توقف فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده، این نگرانی به وجود آمده که نوسازی ناوگان تاکسیهای فرسوده هم لغو شود.
با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و توقف فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده، این نگرانی به وجود آمده که نوسازی ناوگان تاکسیهای فرسوده هم لغو شود.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با اشاره بهاحتمال کاهش سرعت نوسازی تاکسیهای فرسوده در شرایط کنونی، گفت: بااینوجود نوسازی تاکسیهای فرسوده همچنان ادامه دارد.
ضامنی در این باره گفت: اسقاط خودرو تابع واردات خودرو است، قاعدتاً وقتی واردات خودرو ممنوع شود محل مصرف برگههای اسقاط تعریفنشده خواهد بود و ارزش ریالی خود را از دست خواهند داد درنتیجه علاقهمندی مالکین خودروهای فرسوده برای اسقاط خودروهایشان نیز کم خواهد شد.
او بابیان اینکه اسقاط تاکسیهای فرسوده از محل اعتباراتی که در قالب قانون بودجه دیده شده و توسط گمرک برای شرکت خودروساز، کارسازی میشود، افزود: نوسازی تاکسیهای فرسوده ارتباطی به ممنوعیت واردات خودرو ندارد ولی میتواند موجب کند شدن روند نوسازی تاکسیهای فرسوده شود اما اگر محلی باشد که بهغیراز گمرک بتوانیم از برگههای اسقاط استفاده کنیم و بهموازات طرح گمرک، طرحهای دیگری در حوزه نوسازی پیش ببریم، سرعت نوسازی بیشتر خواهد شد.
به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، از دو طریق میتوان از گواهی اسقاط استفاده کرد که یکی از آنها از محل گمرک و دیگری مراکز اسقاط خودروها است. از محل گمرک بهواسطه اعتباراتی که تعریفشده تا سقفی امکان نوسازی تاکسیهای فرسوده وجود دارد و اگر از محل دوم یعنی مراکز اسقاط خودرو امکان نوسازی فراهم شود و بتوانیم برگههای اسقاط را در جای دیگر استفاده کنیم که ارزش ریالی نیز داشته باشد، این به ما کمک میکند که سرعت نوسازی را افزایش دهیم.
ضامنی اظهارکرد: به سازمان برنامهوبودجه پیشنهاد دادهایم که این امکان را برای شرکتهای خودروساز ایجاد کند تا در حوزه حملونقل عمومی امکان استفاده از گواهیهای اسقاط در ادارات دیگری مانند دارایی و... فراهم شود.