بازدید سایت : ۷۸۵۸۷

دولت برای کاهش کرایه تاکسی های برقی دست به کار شود

اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر نه تنها می تواند به کاهش نرخ کرایه تاکسی های برقی کمک کند، بلکه اهرمی مؤثر برای ترغیب سایر تاکسیران ها به استفاده از تاکسی های برقی خواهد بود.

دولت برای کاهش کرایه تاکسی های برقی دست به کار شود
تین نیوز |

اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر نه تنها می تواند به کاهش نرخ کرایه تاکسی های برقی کمک کند، بلکه اهرمی مؤثر برای ترغیب سایر تاکسیران ها به استفاده از تاکسی های برقی خواهد بود.

​به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، چند سال پیش وقتی صحبت از ورود تاکسی های برقی به ناوگان تاکسیرانی می شد، بسیاری آن را شبیه به یک آرزوی دست نیافتنی می پنداشتند و معتقد بودند تحقق آن آسان نیست؛ البته، در دشواری این اقدام شکی نیست، اما در این دوره مدیریت شهری گام بزرگی در این زمینه برداشته شد.

علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، در سفر سال گذشته خود به چین با یک قرارداد تاریخی، زمینه ورود 27000 دستگاه تاکسی چینی به تهران را فراهم کرد. توافقات میان شهرداری و وزارت صمت نیز نوید ورود این 27000 دستگاه تاکسی برقی به ناوگان تاکسیرانی تهران را داد.

در خردادماه امسال، 1000 دستگاه از این تاکسی ها، از محل توافق با وزارت صمت، رونمایی شد که حدود 200 دستگاه از آن پلاک گذاری و جایگزین تاکسی های فرسوده شد. از محل قرارداد شهرداری تهران با چین نیز 150 دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شده و به زودی رونمایی خواهد شد.

اما یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر باعث تعجب و پرسش افکار عمومی شده، نرخ کرایه اعلام شده توسط سازمان تاکسیرانی برای تاکسی های برقی است؛ زیرا طبق اعلام شهرداری، نرخ کرایه این تاکسی ها 50 درصد گران تر از تاکسی های معمولی است. این افزایش نرخ به دلیل کیفیت بالاتر و لوکس بودن این خودروها و همچنین حمایت از دارندگان این تاکسی ها عنوان شده است، چرا که قیمت هر دستگاه تاکسی برقی حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان است و هزینه اقساط آن نیز حدود 18 میلیون تومان.

راهکار کاهش نرخ کرایه تاکسی های برقی چیست؟

بااین حال، برخی از اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری تهران معتقدند راهکار کاهش نرخ کرایه تاکسی های برقی، اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است که به دولت اجازه می دهد مبلغی به عنوان کمک بلاعوض به تاکسیران ها پرداخت کند؛ چراکه با تبدیل خودروهای بنزینی به برقی، مصرف سوخت کاهش یافته است.

سیدجعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران، گفت: ما در شورای شهر مصوبه ای داشتیم که بر اساس آن به تاکسیران ها وام کم بهره پرداخت شود. 2 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که اختیار استفاده از آن با شهرداری است. شهرداری با مشارکت صندوق کارآفرینی امید به تاکسیران ها 300 میلیون تومان وام پرداخت می کند.

وی ادامه داد: طبق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، دولت باید تا 50 درصد هزینه خودروهایی که از انرژی نو استفاده می کنند را پرداخت کند. بنابراین، در صورت تحقق کمک دولت، امکان کاهش نرخ کرایه تاکسی های برقی فراهم خواهد شد.

شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: اگر بخواهیم تعداد خودروهای برقی را در شهر افزایش دهیم و به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم، به حمایت دولت نیاز داریم که می تواند از طریق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، بخشی از هزینه خرید تاکسی برقی را به صورت یارانه به رانندگان بپردازد.

وی افزود: در این صورت، با پرداخت کمک های بلاعوض از سوی دولت، شرایط خرید و پرداخت اقساط تاکسی برقی برای رانندگان آسان تر خواهد شد و می توان درباره کاهش کرایه این خودروها صحبت کرد تا شهروندان بتوانند به راحتی از تاکسی های برقی استفاده کنند.

اجرای این وظیفه قانونی توسط دولت نه تنها به کاهش نرخ کرایه تاکسی های برقی کمک می کند، بلکه اهرمی مؤثر برای ترغیب سایر تاکسیران ها به استفاده از این خودروهای پاک خواهد بود. سرپیچی از اجرای این قانون، نه تنها مانع از گسترش تاکسی های برقی و تأثیرات مثبت فرهنگی آن می شود، بلکه جفا در حق مردم است!

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.