بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

30 درصد کامیون‌های دیزلی تهران فرسوده‌اند

در نشستی با موضوع اسقاط خودروهای فرسوده مطرح شد که 30 درصد کامیون‌های دیزلی فرسوده هستند اما همچنان در حال تردد، از 6000 دستگاه اتوبوس نیز 3000 دستگاه فرسوده هستند که با بازسازی آن‌ها می‌توان حجم آلایندگی را کاهش داد.

 30 درصد کامیون‌های دیزلی تهران فرسوده‌اند
تین نیوز |

در نشستی با موضوع اسقاط خودروهای فرسوده مطرح شد که 30 درصد کامیون های دیزلی فرسوده هستند اما همچنان در حال تردد، از 6 هزار دستگاه اتوبوس نیز 3هزار دستگاه فرسوده هستند که با بازسازی آن ها می توان حجم آلایندگی را کاهش داد.

به گزارش تین نیوز، مسعود زندی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست در نشستی با موضوع اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه از سال 1383 اسقاط خودروهای فرسوده مطرح و حتی تبصره 13 نیز این امر را تسهیل کرد گفت: در آخرین مصوبه تصویب شده، خودروهای فرسوده نه تنها حق خریدوفروش ندارند؛ بلکه بیمه نمی شوند و حق تردد در خیابان ها را هم ندارند.

زندی تصریح کرد: مصوبه دیگری هم وجود دارد که بر اساس واردات خودرو ، باید خودروی فرسوده از چرخه تردد خارج شوند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست گفت: در حال حاضر ثبت سفارش واردات خودرو متوقف شده و به دنبال آن خروج خودروهای فرسوده نیز کاهش یافته است و تنها در سال گذشته 50 هزار تاکسی فرسوده توسط ایران خودرو اسقاط شده است.

سرهنگ سعید روحی معاون فنی مهندسی پلیس راهور نیز به ایسنا گفت: سال 88 مصوب شد که تولیدکنندگان خودرو باید به ازای خودرویی که بیش از 10 لیتر در 100 کیلومتر می سوزاند یک دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.

او افزود: ما در آذرماه امسال نسبت به سال گذشته 42 درصد کاهش اسقاط خودروهای فرسوده را داشتیم این در حالی است که حجم بالای آیندگی هوای موجود مربوط به تردد خودروها هستند. او گفت: 7 درصد از خودروهای در حال تردد که بیش از یک میلیون دستگاه می شوند در سن فرسودگی قرار دارند.

 روحی افزود: اسقاط خودرو درگیر واردات خودروست که در مقابل ورود هر خودرو یک خودرو فرسوده اسقاط می شود، به همین دلیل فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده به کندی پیش می رود.

مصطفی جودی رئیس انجمن اسقاط خودروی فرسوده نیز با انتقاد از عملکرد خودروسازان گفت: اگر اسقاط خودرو مرتبط با واردات خودرو باشد صنعت خودروسازی کشور با چالشی جدی روبرو می شود.

جودی با طرح سؤالی گفت: واردات بیش از یک میلیون خودرو و اسقاط بیش از تنها 100 هزار خودرو چه کمکی به کاهش حجم آلاینده های هوا دارد؟

قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه نیز با اشاره به اینکه مصوبه سال 88 قابلیت اجرایی نداشت و تنها قرار بود با اعطای امتیازاتی، خودروسازان را به اسقاط خودروهای فرسوده تشویق کنند، گفت: خودروسازان بخشی از تعهدات خود را انجام داده اند.

او افزود: تنها در سال گذشته بیش از 57 هزار خودرو فرسوده از چرخه تردد خارج شده اند، به هرحال در هیچ جای دنیا خودروسازان مسئول اسقاط خودرو نیستند. او گفت: وزارت صنایع مخالف خودروهای فرسوده از خیابان ها نیست بلکه برعکس سیاست اصلی ما این است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه نیز در این باره گفت: قانون اسقاط با خروج خودروهای فرسوده فرق دارد. بحث خروج خودروهای فرسوده جزو اولویت های اول ماست، اما خروج خودروهای فرسوده توسط خودروسازان وظیفه خودروسازان نیست، لذا قوانین در اصل نیازمند اصلاح است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.