◄ گازوئیل برای کامیونهای خارجی حکم سوخت مجانی را دارد
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای به تشریح وضعیت ترانزیت در ایران و نقاط ضعف و قوت، فرصتها و تهدیدهای آن پرداخت.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای به تشریح وضعیت ترانزیت در ایران و نقاط ضعف و قوت، فرصتها و تهدیدهای آن پرداخت.
به گزارش تیننیوز، رضا نفیسی گفت: اولین اقدام دوره جدید مدیریت دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای شناسایی وضع موجود ترانزیت در قالب مدل تحلیلی SWOTاست .
نفیسی گفت: تدوین استراتژیهای حملونقل بینالمللی و ترانزیت کالا موردتوجه وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و پیرو آن ضمن هماهنگی با معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی اقدامات اجرایی پیشگرفته میشود.
او گفت: بیش از ۵۰ توافقنامه درزمینهٔ حملونقل بینالمللی با سایر کشورها امضاشده است و عضویت در کنوانسیونهای جدید باهدف جلوگیری از عقب ماندن در رقابت جهانی حمل کالا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
او گفت: زیرساختها و سختافزارهای موردنیاز ترانزیت کالا به لحاظ فیزیکی توسعهیافتهاند؛ اما خلأ اصلی شاید نبود هماهنگی و یکپارچگی بین ریل، جاده و دریا باشد.
نفیسی گفت: شبکه جادهای ایران با بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه و ۱۷ هزار کیلومتر بزرگراه، ۲۴ پایانه مرزی بهرهمند از امکانات مناسب، امنیت محسوس مرزی، بیش از ۱۵۰۰ شرکت حملونقل بینالمللی و امکانات ITS مانند صدور برخط CMR نسبت به بسیاری از کشورهای همسایه از شرایط بهمراتب بهتری برخوردار است.
او موازیکاری دستگاه نظارتی در پایانههای مرزی را یکی از مشکلات برشمرد و گفت: راهکار اصلی برای فراهم کردن زمینه رشد و ارتقا جایگاه ترانزیت کشور، تغییر دیدگاهها رشد اقتصادی بر اساس نقش حملونقل بینالمللی است.
رضا نفیسی نرخ پایین سوخت را از موانع توسعه ترانزیت در کشور خواند و گفت: ، گازوئیل حکم سوخت مجانی برای کامیونهای خارجی را دارد و مسئله سوخت همواره در مذاکرات دوجانبه بهعنوان یکی از موارد، موردبحث قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی، او گفت: بخش عمده شرکتهای حملونقل بینالمللی فاقد برنامهریزی منطقهای و جهانی هستند و توانایی رقابت ندارند.