◄ راه رهایی از مشکلات مرز بازرگان، افتتاح گذرگاه مرزی جدید است
مرز بازرگان حتی چندین سال است که مصوبه و تفاهمنامه رسمی بین ایران و ترکیه را نیز دارد اما مشخص نیست که به چه دلیل و باوجود اینهمه مشکل و دردسر در مرز بازرگان چرا اجرایی نشده و نمیشود؟
کاظم نیمهفروش در گفتوگو با خبرنگار تیننیوز یکبار دیگر نسبت به مشکلات موجود در مرز بازرگان برای کامیونهای ایرانی هشدار داد.
وی با بیان اینکه برای حل مشکل مرز بازرگان بهترین پیشنهادات را قبلاً مطرح کردهام، اما نمیدانم به چه دلیل مسئولان مربوطه هیچگونه علاقهای به اجرایی کردن پیشنهادات مفید و راهگشای اهالی صنف حملونقل نشان نمیدهند، گفت: مشکل مرز بازرگان تراکم بسیار بالا و خارج از ظرفیت کامیونها در این مرز است که در کنار تعلل پرسنل هر دو طرف مرز در پذیرش کامیونها باعث معطلی و صفهای طولانی در هر دو سوی مرز میشود.
وی با بیان اینکه ایران با ترکیه سه مرز کامیونی دارد که دو مرز رازی (کاپیکوی) و سرو (اسندره) عملاً برای تردد بهخصوص ناوگان ایرانی کاربردی ندارد چرا که هم از مسیر اصلی تردد ناوگان ایرانی دور است و هم مسیرشان بالأخص در فصل زمستان بسیار برفگیر است، گفت: از همه مهمتر از مناطق بسیار ناامن این کشور که محل فعالیتهای گروههای تجزیهطلب تروریستی است عبور میکنند بنابراین و در عمل ایران تنها یک مرز کامیونی فعال با ترکیه دارد که همین مرز بازرگان است.
او ادامه میدهد: با هجوم تمامی کامیونها برای عبور از این گذرگاه، این مرز به حالت ایستایی و قفل شدن میرسد، البته تعدادی از کامیونداران بومی این منطقه هم اکثراً بدون ایستادن در صف نوبت مرز و با استدلال بومیبودن که این نوع عبور بدون مراعات نوبت را حق خود میدانند، باعث بروز اختلافات و درگیری بین رانندگان میشوند.
این فعال حملونقلی و راننده کامیون در مسیرهای خارجی، ادامه داد: تنها راه رهایی از این مشکلات مرز بازرگان، افتتاح گذرگاه مرزی جدید در منطقه چشمه ثریا (گوشه یا بورآلان) بالاتر از شهر پلدشت و در مجاورت مرز زمینی فعال ترکیه با جمهوری نخجوان است که مزایای بسیار زیادی برای تردد ناوگان ایرانی دارد، این مرز حتی چندین سال است که مصوبه و تفاهمنامه رسمی بین ایران و ترکیه را نیز دارد اما مشخص نیست که به چه دلیل و باوجود اینهمه مشکل و دردسر در مرز بازرگان اجرایی نشده و نمیشود؟
او به مزایای افتتاح این مرز جدید اشاره کرد و گفت: از بالاترین نقطه مرزی ایران و ترکیه عبور میکند در نتیجه حداکثر فاصله را با مناطق ناامن و درگیری در خاک ایران و ترکیه با گروههای تروریستی دارا است و همچنین از شهر الغدیر و مناطق اطراف آن گذر میکند که دارای قرابتهای دینی و قومی بسیار زیادی با ایران است و مسیر آنها بسیار سهل گذرتر از مسیر فعلی مورداستفاده ناوگان ایرانی است چراکه از کناره رود ارس میگذرد که دارای پستیوبلندی و گردنههای سخت گذر نیست درنتیجه مصرف سوخت کامیونها را هم کاهش میدهد.
این راننده کامیون ادامه داد: همچنین چون شهری در نزدیکی این منطقه نیست مشکلات مربوط به عبور بدون نوبت اشخاص بومی و درگیریهای بعد آنهم اتفاق نخواهد افتاد. ضمن اینکه برای تسریع در بهرهبرداری از این مرز جدید هم نیاز به هزینههای بسیار اولیه نیست.
به گفته نیمهفروش چون راه در هر دو طرف مرز موجود است و فقط با مختصری محوطهسازی و تعدادی کانکس پیشساخته میتوان آن را در مرحله اول فقط برای عبور و مرور کامیونها بهرهبرادری کرد و بار سنگین مرز بازرگان را هم کاهش داد هزینههایی روی دوش دولت نخواهد گذاشت.
این راننده کامیون ادامهداد: البته با عبور اکثریت کامیونهای ترانزیت ایرانی از این مرز جدید کامیونداران بومی منطقه مرزی بازرگان و اطراف آنهم راحتتر میتوانند از بازرگان استفاده کنند و درگیری دائمی بین رانندگان در مورد عبور بدون نوبت این افراد هم از بین میرود.