◄ نقش رانندگان در حفظ جادهها به عنوان سرمایه ملی
یکی از عوامل خرابی جادهها، بارهای بیش از ظرفیت ناوگان است. بارهای بیش از ظرفیت ناوگان موجب خسارت به زیرساختهای جادهها و پلها میشود.
جادهها شریانهای حیاتی اقتصاد و حمل و نقل هستند. حدود 220هزار کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی در کشور در حال بهرهبرداری است. نگهداری از این سرمایه ملی مشکل و هزینههای زیادی را به دولت تحمیل میکند.
خرابی جادهها خود یک معضل بود، متاسفانه در سال گذشته و امسال سیل، خسارات به جادهها را مضاعف کرد. هرچند سهم جادهها در حوادث رانندگی حدود 15 درصد یعنی کمتر از سهم راننده است ولی خسارات وارده به ناوگان حمل ونقل که این خرابیها و گودالهای عمیق جادهها بهوجود میآورد را نمیتوان نادیده گرفت.
شکسته شدن محورها، فنرهای کامیونها و تریلرها، شکسته شدن و بریدن قطعات مهم جلوبندی کامیون که باعث وقوع حادثه میشود، خسارت به زیر و بند و دستگاه تعلیق میتواند مربوط به خرابی جادهها باشد.
رانندگی زیگزاگی و احتمال حادثه برای خودروهای سواری
جادههای خراب موجب میشوند راننده کامیون و تریلر دائم مسیر را تغییر دهند، رانندگی زیگزاگ برای آنکه خسارت کمتری به کامیون وارد شود، احتمال حادثه برای دیگر خودروها به خصوص سواریها را در پی دارد.
اضافه تناژ؛ یک عامل خرابی جادهها
یکی از عوامل خرابی جادهها، بارهای بیش از ظرفیت ناوگان است و عامل دوم عدم توزیع صحیح بار روی محورهای کامیون و تریلرهاست. بارهای بیش از ظرفیت ناوگان موجب خسارت به زیرساخت جادهها و پلها میشود. بعضی از رانندگان برای جبران کمبودها و وضع اقتصادی خود مجبور هستند بار بیش از ظرفیت بارگیری کنند که نه تنها موجب استهلاک و هزینههای زیاد ناوگان میشود بلکه ممکن است موجب افزایش حوادث رانندگی ناشی از عدم ترمزگیری به موقع و عدم تعادل و کنترل در سر پیچهای جاده و احتمال ترکیدن لاستیکها نیز بشود.
استفاده از آسفالت بیکیفیت
عامل بعدی خرابی زودهنگام جادهها مربوط به عدم توجه به زیرسازی و استفاده از آسفالت بیکیفیت است. در بعضی از محورهای مواصلاتی مشاهده میشود جاده قبل از یک سالگی بهرهبرداری، دچار خرابی، و فرورفتگی شده است.
حال سوال این است که چرا در سالهای گذشته جادههای کشور کمتر تخریب می شدند؟ یکی از دلایل آن ظرفیت بار ناوگان است که در گذشته حداکثر 38 و 40 تن محاسبه شده بود.
اگر امروز ناوگان حمل بار کشور مدرن شده و میتواند بار بیشتری حمل کند ولی چرا باید یک راننده به دلیل شرایط اقتصادی، برای کسب درآمد بیشتر، بار بیش از ظرفیت بارگیری کند درحالیکه از عواقب و خسارات آن نیز اطلاع دارد. اگر پلیس راه نمیتواند این حجم ناوگان را کنترل کنند دلیل نمیشود راننده تریلر یا کامیون از این فرصت استفاده و به سرمایه کشور و سرمایه خود خسارت وارد کند و ایمنی سفر را به خطر بیندازد.
در روزهای اخیر مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بازدیدهای میدانی از جادههای کشور و طرح سراسری بهسازی،ترمیم، و رفع خرابی جادهها را شروع کردهاند. تشکر خدا قوت خدمت عوامل و مدیران شرکتهای راهسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای عرض میکنم.
* راننده و عضو جمعیت طرفداران ایمنی راهها