دلیل توقف طولانی کامیون های ایرانی در مرز ترکیه
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: در مرز سرو - اسندره نیز کامیون ها تا 14 روز برای عبور از مرز و ورود به ترکیه معطل می شدند که با رایزنی های استاندار ایرانی با والی ترک این معطلی به شش روز کاهش یافت، با این حال به نظر ما این توقف و معطلی نباید بیش از دو روز طول بکشد.
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: در مرز سرو - اسندره نیز کامیون ها تا 14 روز برای عبور از مرز و ورود به ترکیه معطل می شدند که با رایزنی های استاندار ایرانی با والی ترک این معطلی به شش روز کاهش یافت، با این حال به نظر ما این توقف و معطلی نباید بیش از دو روز طول بکشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، قاسم کریمی، عضو اتاق بازرگانی ایران از تسهیلاتی که با رایزنی رئیس جمهور و اعضای اتاق بازرگانی در مسیر تجارت دو کشور فراهم آمده گفت و توضیح داد: هدف گذاری اتاق بازرگانی در تجارت غیرنفتی با ترکیه دستیابی به تجارت 30 میلیارد دلاری در سال است و ایران و ترکیه پتانسیل این حجم از تجارت را دارند.
وی افزود: با این حال تاکنون حدود 7 میلیارد دلار از این رقم محقق شده و در چند سال گذشته نیز تجارت دو کشور اندکی کاهش پیدا کرده است، با این حال اخیرا تسهیلاتی صورت گرفته و می توان امیدوار بود در شش ماه پیش رو تجارت طرفین سیر افزایشی به خود بگیرد و در یک برنامه ریزی شش ساله دستیابی به ارزش 30 میلیارد دلاری را نیز محقق کند.
بندر مرسین هاب توزیع کالاهای ایرانی
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: در تلاشیم از بندر مرسین ترکیه برای انتقال هر چه بیشتر کالاهای ایرانی به افریقا، اروپا و اتحادیه عرب استفاده کنیم. در همین راستا در دیداری که حدود شش ماه پیش با والی های مرزی صورت گرفت سه مسیر برای صادرات کالاهای ایرانی به واسطه ترکیه تعریف شد؛ مسیر اول ارومیه-مرسین- سوریه و لبنان و اتحادیه عرب است. مسیر دوم ارومیه- مرسین - اتحادیه اروپا و مسیر سوم ارومیه- مرسین-افریقاست.
کریمی خاطرنشان کرد: بر همین اساس مرزهای رازی و کاپوکوی که پیش تر تنها مرز مسافری بودند به مرزهای تجاری تبدیل شدند و در تلاش هستیم مرز کوزه رش را هم تجاری کنیم، این مرز فعلا کاربرد مسافری دارد. گفتنی است رایزنی های دولت در سفرهایی که به ترکیه داشته تاثیر زیادی در گشایش این مرزها و ایجاد کارکرد تجاری در آنها داشته است.
وی همچنین از کارکرد مسیر های ریلی در انتقال بار به ترکیه گفت و توضیح داد: سالانه 700 هزار تن بار به واسطه ناوگان ریلی ایران به ترکیه صادر می شود و برنامه ریزی شده در سال 1403 صادرات از این مسیر به یک میلیون و 500 هزار تن برسد.
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه در ادامه به مشکل توقف طولانی مدت کامیون های ایرانی در مرزهای مشترک با ترکیه پرداخت و اظهار کرد: در مرز ساری سو ترکیه (مرز بازرگان ایران) طرف ترکیه ای تعمیراتی انجام می دهد که تردد کامیون ها را با اختلال روبه رو کرده و سبب شده عبور و مرور کامیون ها از این مسیر به 250 کامیون در روز کاهش پیدا کند در حالی که پیش از تعمیرات روزانه 480 کامیون از این مرز تردد داشتند. با این حال با پایان تعمیرات این ظرفیت فراهم می آید که روزانه 1000 کامیون از ایران به ترکیه وارد شود و به همین تعداد کامیون از ترکیه به ایران بیاید.
وی افزود: در مرز مرز سرو - اسندره نیز کامیون ها تا 14 روز برای عبور از مرز و ورود به ترکیه معطل می شدند که با رایزنی های استاندار ایرانی با والی ترک این معطلی به شش روز کاهش یافت، با این حال به نظر ما این توقف و معطلی نباید بیش از دو روز طول بکشد.
کریمی درباره آنچه سبب توقف طولانی مدت کامیون ها در مرزهای ایران با ترکیه شده توضیح داد: تنش هایی که در خلیج فارس و دریای سرخ اتفاق افتاده سبب شده هزینه تردد کشتی های کل ناوگان دریایی دنیا از جمله کشتی های ایرانی از این مسیر دو برابر افزایش یابد.
وی اضافه کرد: حدود شش ماه پیش بازرگانان ایرانی با مقامات مرسین و گمرکات این منطقه بر سر اینکه بارهای ایرانی از مسیر آبی به بندر مرسین برود و از آن بندر بدون دردسر به بازارهایی که در ابتدا اشاره کردم منتقل شود به توافق رسیدند اما به دلیل تنش های یادشده حمل بار از مسیر دریایی و آب های جنوبی به مرزهای زمینی ایران با ترکیه تغییر مسیر پیدا کرد تا یا به واسطه بندر مرسین به بازارهای مقصد برسند و یا کل مسیر تا مقصد را از مسیرهای زمینی طی کنند، این اتفاق به افزایش شمار کامیون هایی انجامیده که در مرزهای ایران و ترکیه تردد دارند.