پیگری اجرایی شدن راهآهن گرگان - مشهد
معاون حقوقی و مجلس وزیر راه و شهرسازی توسعه خطوط ریلی و راههای روستایی را از مهمترین اولویتهای دولت و مجلس شورای اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این دو قوه در تحقق این اولویتها تعامل خوبی با هم دارند.
معاون حقوقی و مجلس وزیر راه و شهرسازی توسعه خطوط ریلی و راههای روستایی را از مهمترین اولویتهای دولت و مجلس شورای اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این دو قوه در تحقق این اولویتها تعامل خوبی با هم دارند.
به گزارش ایرنا، علیرضا محفوظی در نشست بررسی وضعیت راه های شهرستان گنبدکاووس درشرق گلستان، اظهار داشت: به دلیل محدودیتهای منابع مالی کشور و با پیشنهاد دولت، مجلس مواد قانونی خوبی را برای تامین منابع پیشبینی کرده است.
وی، قانون برنامه ششم، قانون جامع توسعه کشور و قانون الحاق 2 را ازجمله منابع پیشبینی شده برای تامین منابع مالی در خصوص توسعه خطوط ریلی و راههای روستایی برشمرد و گفت: با بهرهگیری از این ظرفیتها میتوان به تحقق اولویتهای دولت و مجلس امیدوار بود.
محفوظی اضافه کرد: علاوه بر این ازسوی وزارت راه و شهرسازی، لایحهای به مجلس شورای اسلامی ارسال شده تا درصدی از قانون مالیات بر ارزش افزوده به توسعه خطوط ریلی و راههای روستایی اختصاص یابد که این لایحه هم اکنون در کمیسیون عمران و در ادامه در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت به صحن علنی مجلس میآید.
وی تصریح کرد: درصورت تصویب این لایحه بخش قابل توجهی از منابع مالی در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد و توسعه بخش ریلی و راههای روستایی قرار میگیرد.
معاون حقوقی و مجلس وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود از پیگیری جدی اجرایی شدن پروژه ملی راه آهن گرگان - گنبد - بجنورد - مشهد خبر داد و گفت: این طرح ملی که مورد تاکید جدی مقام معظم رهبری و از مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری در آذر سال 93 به گلستان است، باید اجرایی شود.
محفوظی بابیان اینکه این طرح ملی در سالهای گذشته به دلیل برخی سیاسیکاریها از سوی برخی نمایندگان مجلس به تعویق افتاد، افزود: این طرح از طرحهای بسیار مهم و بخشی از کریدور شمال به جنوب است که باید اجرایی شود.
وی گفت: درصورت تامین منابع مالی مناسب برای این طرح از ظرفیتهایی جدیدی که از سوی مجلس شورای اسلامی پیشبینی شده است، میتوان امیدوار بود این طرح ملی در بودجه سال آینده دارای ردیف بودجه شود.
محفوظی ادامه داد: درصورت تامین منابع مالی لازم، عملیات اجرایی این طرح از سه جبهه و از سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان به صورت همزمان آغاز میشود.
وی همچنین برلزوم اجرایی شدن جاده ترانزیتی موسوم به نفت در گنبدکاووس تاکید کرد و گفت: این جاده که به مرز اینچه برون متصل میشود و با توجه به لایحه منطقه آزاد تجاری اینچه برون که تصویب آن ازسوی مجلس مورد تاکید جدی ریاست جمهوری است، نقش مهمی در ترانزیت کالا برعهده دارد.
معاون حقوقی و مجلس وزیر راه و شهرسازی همچنین با مهم دانستن محور کنارگذر شرق شهر گنبدکاووس و نقش آن درتسهیل ترافیک و عبور تریلیهای ترانزیت به مرز، برلزوم تکمیل پنج کیلومتر باقی مانده این محور و احداث یک دهه پل روی رودخانه گرگانرود با همکاری وزارت راه و شهرسازی، استانداری گلستان و شهرداری این شهر تاکید کرد.
نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی نیز دراین نشست که سرپرست ادارهکل راه و شهرسازی گلستان هم در آن حضور داشت، با نامناسب دانستن وضعیت راههای ارتباطی این شهرستان، برلزوم توجه و اختصاص اعتبارات ویژه برای حوزه راههای گنبدکاووس تاکید کرد.
قرجه طیار، اجرایی شدن راهآهن گرگان - گنبد - مشهد، تسریع در چهار بانده شدن محور آق قلا به گنبدکاووس، ارتقای برخی راههای روستایی از جمله گنبد - سلطانعلی، گنبد- بی بی شیروان و گنبد - آقآباد و حاجی قوشان، تسریع در احداث جاده تزانزیتی موسوم به نفت و تکمیل جاده کنارگذر شرق شهر گنبدکاووس را از مهمترین مطالبات چند دهه ای مردم این دیار برشمرد و برلزوم توجه به این مطالبات تاکید کرد.
در این نشست که فرماندار ویژه و شهردار گنبدکاووس نیز حضور داشتند، علی اکبر شاهینی، معاون مدیرکل راه و شهرسازی گلستان نیز با اذعان به عقب ماندگی راه های روستایی گنبدکاووس، گفت: از مجموع 596 کیلومتر راه روستایی این شهرستان 396 کیلومتر آن آسفالت، 84 کیلومتر آن شنی و 115 کیلومتر آن خاکی است که نیاز به اعتبارات ویژه دارد.
معاون حقوقی و مجلس وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به شهرستان گنبدکاووس از برخی راههای روستایی این شهرستان و نیز جاده ترانزیتی موسوم به نفت که گنبدکاووس را به مرز اینچه برون متصل میکند بازدید کرد.
گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت و 5072 کیلومتر مربع وسعت بزرگترین شهرستان استان گلستان است.