◄ پتانسیل 2 برابر شدن سهم ریلی وجود دارد
پتانسیل 2 برابر شدن سهم ریلی وجود دارد و با فرض گسترش خطوط ریلی رسیدن به سهم 30 درصد هم منطقی است.
یک کارشناس حوزه ریلی معتقد است: در بخش بار ریلی سه موضوع وجود بار، جذب بار و حمل بار را باید از یکدیگر تفکیک کرد و بدین ترتیب آنچه در «وجود بار» میتوان گفت این است که در شرایط فعلی هم حدود دو برابر وضعیت فعلی راهآهن، بار مناسب حمل ریلی وجود دارد.
به گزارش تیننیوز، علی اصغر شفیع نادری با بیان این مطلب گفت: پتانسیل 2 برابر شدن سهم ریلی وجود دارد و با فرض گسترش خطوط ریلی رسیدن به سهم 30 درصد هم منطقی است.
شفیع نادری در یک گروه مجازی در ادامه افزود: به نظرم مشکل اصلی در «جذب بار» و «حمل بار» است و علتهای اصلی مختلفی را میتوان برای این مشکلات بیان کرد که به نظرم یکی از چند اقدام اساسی برای رفع آن «تصحیح تعامل فعلی بین بخش خصوصی ریلی بار» با «شرکت راه آهن» است.
وی در توضیح این موضوع اظهار کرد: این اقدام از طریق استقرار سیستم نظام اپراتوری قطار و اپراتوری ایستگاه و عمدتا در سیستم اپراتوری قطار بر حسب تجربه اروپا که البته در بخشی از مطالعات ساختار در حال مطالعه توسط مشاور خارجی به واژه «اپراتور» اشاره کردهاند، امکان پذیر است.
این کارشناس حملونقل ریلی تاکید کرد: قابل ذکر است که در بند ب ماده 57 قانون برنامه ششم توسعه آمده است:«با توجه به قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب 18/9/1386 بهگونهای برنامهریزی شود که درطول اجرای قانون برنامه سهم حملونقل ریلی بار حداقل به سیدرصد(30%) و سهم حمل و نقل ریلی مسافر حداقل به بیستدرصد(20%) برسد.»
وی یادآور شد: البته متاسفانه قانونگذار در متن قانون از همان سال 1388 که قانون «حملونقل عمومی و مدیریت سوخت» را مصوب کرده است «تعریف سهم» و «روش اندازه گیری» آن را مشخص نکرده است.
به گزارش تیننیوز، این کارشناس تاکید کرد: به هر صورت در غیاب تعریف «رسمی مصوب» وضعیت سهم ریلی به شرح زیر است:
1-بار: با فرض شاخص تن کیلومتر و بر حسب فقط اندازهگیری بارهای جادهای (با بارنامه) و ریلی در سال 1395 حدود 11.7 (یازده و هفت دهم) درصد بوده است و با توجه به رشد تقریبا برابر ریل و جاده در پنج ماهه ابتدای امسال حدودا همین مقدار بوده است.
2- در مسافر با توجه به تعاریف سهم میتوان از 2.5 تا حدود 20 درصد را نشان داد.
شفیع نادری خاطرنشان کرد: مثلا اگر شاخص « تعداد مسافر» در نظر گرفته شود و نسبت به کل«برآورد» مسافران جادهای مقایسه شود سهم بخش ریلی حدود 2.5 (دو و نیم ) درصد است یا اگر شاخص «مسافر کیلومتر» در نظر گرفته شود و نسبت به مسافران اتوبوس «با صورت وضعیت» سنجیده شود سهم بخش ریلی حدود 20 درصد است.
الان ما هزاران میلیارد تومان برای ساخت خطوط اهن خرج میکنیم اما هنوز ما از ظرفیت ها استفاده نمیکنیم
بعلت هشت چیز
1_واقعی نبودن قیمت گازوییل که باعث شده بخش بار علاقه به حمل جاده داشته باشد.
2_ عدم اتصال معادن بزرگ و کارخانه های بزرگ صنعتی به ریل.
3_عدم ارتقا زیرساخت ها از قبیل برقی کردن و دوخطه کردن که باعث افزایش سرعت جابجایی میشود.
4_ بروکراسی پیچیده اداری راه اهن
5_ امکانات ضعیف بارگیری و تخلیه راه اهن.
6_ دور بودن از مراکز توزیع .
درمقابل حمل و نقل جاده ای که تا مراکز مصرف هم میروند
7_ عدم شکل گیری بندرخشک ها و شبکه های مویرگی جاده ای در کنار ان.
مثلا از بندعباس تا تهران ریل بیاورد اما داخل تهران توسط شبکه مویرگی کامیون ها توزیع شود.
8_ عدم ورود بخش خصوصی و شرکت های تخصص حمل ریلی.
من بنظرم مانند بخش مخابرات که mtn باعث تحول بخش شبکه سیار ایران شد.
شرکت های موفق ژاپن مثل جی بار و اروپا دعوت به انتقال دانش و سرمایه گذاری در این بخش خدمات در ایران بکنیم.
مطمئنا انها با تجربه خود میتوانند حلقه های مفقوده تکمیل و از نظر اداری بخش حمل ریلی متحول کنند.
مثل رنو که زنجیره خدمات پس از فروش و نظارت ایران بهبود داد.
ما هم نیاز به تجربه دانش این شرکت ها برای تحول داریم
بنظرم باید وزارت راه مذاکرات برای اینکار با کشورهای موفق بکند تا زنجیره حمل و نقل ریلی ایران تکمیل متحول شود