◄ حذف یک نوع مالیات، از هزینههای بالای صنعت ریلی نمیکاهد
رئیس کارگروه سیروحرکت و ایمنی انجمن شرکتهای حملونقل ریلی درباره حذف مالیات بر ارزشافزوده برای بخش حملونقل گفت: حذف مالیات بر ارزشافزوده تنها در مورد خود صنعت حملونقل اعمال شده است؛ در صورتی که بهنظر من این امر باید تمامی موارد و حوزههایی که بهنوعی با حوزه حملونقل در ارتباط هستند اعمال شود.
رئیس کارگروه سیروحرکت و ایمنی انجمن شرکتهای حملونقل ریلی درباره حذف مالیات بر ارزشافزوده برای بخش حملونقل گفت: حذف مالیات بر ارزشافزوده تنها در مورد خود صنعت حملونقل اعمال شده است؛ در صورتی که بهنظر من این امر باید تمامی موارد و حوزههایی که بهنوعی با حوزه حملونقل در ارتباط هستند اعمال شود.
به گزارش خبرنگار تیننیوز به نقل از هفتهنامه حملونقل، سید هرمز قطبی افزود: در یک واحد حملونقل بخش عمده هزینهها، مربوط به خرید قطعات است که از چرخ و واگن و... همه اینها مشمول مالیات بر ارزشافزوده باید باشند.
وی ادامه داد: وقتی در برنامه ششم توسعه مالیات بر ارزشافزوده در حوزه حملونقل حذف میشود، باید شامل حوزههای دیگری مثل هزینههای واحدهای حملونقل یا خدمات آنها نیز میشد و اگر دولت میخواهد که حملونقل ریلی در کشور پا بگیرد لازم است که با دیدی وسیع همه این موارد را در نظر داشت.
قطبی با بیان اینکه در حال حاضر هر قطعهای که خریداری میشود مالیاتش هم پرداخته میشود، گفت: پیشنهاد ما این است که این نوع حذف مالیاتی را به همه جزئیات هزینهای صنعت ریلی تعمیم دهیم و تنها متمرکز به خود شبکه حملونقل نباشیم. این جزئیات از قبیل خریدهایی که انجام میشود نیز هست.
وی درباره خریدهایی که از طریق ارز انجام میشوند نیز گفت: در مورد خرید اولیه، بحث تا حدودی متفاوت است. زمانی که میخواهید چیزی را از خارج بخرید همه برآوردها و بررسیها را انجام میدهید و بعد اقدام به خرید میکنید. در حال حاضر و بر اساس قوانینی که الان وجود دارد شما دیگر نمیتوانید حذف مالیات بر ارزشافزوده را برای این بخش در نظر بگیرید؛ حتی نمیتوانید تهاتری هم عمل کنید. اگر کل این مجموعه ریلی به صورت سازمانمند و با برنامه و در جهت منافع ملی کشور بخواهد مشمول معافیتهای مالیاتی قرار گیرد باید از راهکار قانونی اقدام شود.
مشروح اظهارات رئیس کارگروه سیروحرکت و ایمنی انجمن شرکتهای حملونقل ریلی را اینجا بخوانید.