بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

چشم امید مردم به دولت امید برای اتمام طرح راه آهن میانه - تبریز

طرح دو خطه کردن خط آهن میانه - تبریز از جمله طرح های زیربنایی در حوزه حمل و نقل شمال غرب کشور است که با گذشت 18 سال از آغاز آن و به رغم اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید، هنوز به سرانجام نرسیده است.

چشم امید مردم به دولت امید برای اتمام طرح راه آهن میانه - تبریز
تین نیوز |

طرح دو خطه کردن خط آهن میانه - تبریز از جمله طرح های زیربنایی در حوزه حمل و نقل شمال غرب کشور است که با گذشت 18 سال از آغاز آن و به رغم اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید، هنوز به سرانجام نرسیده است.

به گزارش ایرنا، طرح دو خطه کردن راه آهن میانه - تبریز به عنوان یکی از خطوط قدیمی ناوگان ریلی کشور، اواخر دهه 1370 کلنگ زنی شد و در شرایطی که انتظار می رفت اجرای آن در سال های پردرآمدی کشور از محل فروش نفت، سرعت گیرد و پایان یابد، این اتفاق رخ نداد.

در هر حال اتمام خط آهن تبریز- میانه از آغاز فعالیت دولت یازدهم، با وجود مشکلات مالی و وضعیت نابسامان مالی دولت به دلیل تحریم های ظالمانه، در اولویت طرح های زیربنایی آذربایجان شرقی قرار گرفت.

با وجود اینکه دولت امسال اعتبار چشمگیری برای بهره برداری از این خط راه آهن در فاصله میانه تا بستان آباد اختصاص داده است، اما انتظار افکار عمومی برای قرار دادن اتمام آن در اولویت طرح های بخش ریلی است تا به این ترتیب انتظار طولانی مدت برای برخورداری از مزایای این طرح مهم به سر آید.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این ارتباط به ایرنا گفت: این طرح در قالب 10 قطعه تعریف شده که 5 قطعه آن به اتمام رسیده است.

محمد صادق پورمهدی افزود: طول خط آهن میانه - تبریز 203 کیلومتر و زیرسازی‌ آن دارای 76 درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی با بیان اینکه برای این خط تاکنون بیش از 10 هزار و 514 میلیارد ریال هزینه شده و در سال 1396 نیز دو هزار و 998 میلیارد ریال اعتبار دیگر به تصویب رسیده است، اضافه کرد: تا پایان پاییز امسال 135 کیلومتر از این طرح از میانه تا بستان‌آباد به بهره‌برداری می رسد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: مسیر 132 کیلومتری راه آهن 2 خطه میانه - بستان آباد تا بهمن امسال تکمیل و به صورت آزمایشی بهره برداری می شود.

حمید علی محمد زاده با ایرنا با اشاره به اینکه طرح راه‌آهن دوخطه میانه - بستان آباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن موجود تهران - تبریز شروع و با گذر از شهرهای ترکمنچای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌ شود.

وی گفت: 30 کیلومتر از ادامه مسیر حد فاصل 72 کیلومتری بستان آباد تا تبریز هم ریل گذاری شده و عملیاتی اجرایی به صورت شبانه روزی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به ایستگاه باسمنج در سال آینده، ایستگاه ائل گلی در سال 1398 و ایستگاه تبریز در سال 1399 برنامه ریزی شده است، گفت: 2 هزار و 990 میلیارد ریال در سال جاری برای این طرح اختصاص یافته و تا زمان حاضر یکهزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

علی محمد زاده با بیان اینکه بهره برداری اولیه به منظور آزمایش عملیات زیرسازی و روسازی انجام می شود، ادامه داد: پس از این مرحله طول مسیر مجدد، بالاست گیری و ویبره می شود تا سرعت نهایی 160 کیلومتر برای سفر قطارهای مسافری و 120 کیلومتر برای قطارهای باری عملی شود.

وی اعتبار هزینه شده برای راه آهن 2 خطه میانه - تبریز را 11 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای تکمیل و بهره برداری نهایی از این طرح 12 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.

اما آنچه نگرانی از احتمال طولانی تر شدن اجرای کامل این طرح را دوچندان می کند، اظهارات اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور است که اعلام کرد طرح دوخطه کردن راه آهن تبریز- میانه در اولویت آخر طرح های امسال این شرکت است.

خیرالله خادمی در اظهاراتی که در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر شد، گفت: برنامه تکمیل مراحل باقی مانده راه آهن میانه - تبریز دراولویت آخر و بعد از استان های همدان،‌ کرمانشاه، ‌گیلان و آذربایجان غربی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور در اولویت ندادن به اتمام طرح دو خطه کردن راه آهن میانه - تبریز در حالی اتفاق می افتد که اجرای این طرح بسیار زودتر از طرح های راه آهن استان های فوق الذکر آغاز شده، ضمن اینکه با اتمام آن، اتصال ناوگان ریلی کشور به اروپا بهتر می شود.

خادمی در باره وضعیت خط آهن میانه - تبریز نیز به این عبارت بسنده کرده که در استان آذربایجان شرقی هدف اتصال به بستان‌ آباد است؛ وی در ادامه اعلام کرد که تا به حال 85 کیلومتر از طرح دو خطه کردن راه آهن تبریز- میانه ریل گذاری شده است.

به گزارش ایرنا ، با اخذ مجوز احداث خط دوم تهران- میانه، در آینده یک مسیر دو خطه از منتهی‌الیه شمال شرقی تا شمال غربی کشور ایجاد می شود.

از جمله اهداف نهایی احداث این محور، کاهش حدود 100 کیلومتری مسیر راه آهن تهران- تبریز به عنوان یکی از شریان‌های اصلی شبکه راه آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور، افزایش ظرفیت جابجایی حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جاده ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی همچنین پوشش ریلی مناطق کمتر توسعه یافته همچون شهرهای بستان آباد و قره چمن و ایجاد زیربنای لازم جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه است.

در زمان حاضر مسافت جاده ای تهران - تبریز597 کیلومتر و مسافت راه آهن این دو شهر 736 کیلومتر است.

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    با سلام.
    جناب اخوندی از استیضاح نمایندگان تبریز کینه به دل بنظر گرفتند.
    البته در اینجا لج و لجبازی را کشور و منافع ملی مان بخطر می‌اندازد هیچ منفعتی برای هیچکسی نخواهد داشت. جز ضرر ملی. بهر حال آذربایجان‌شرقی کلید ارتباط اروپاست.

    دولت بنظرم هرچه سریعتر خودش متصل کردن این خط اهن به مرز اغاز کند. چون 7 ساعت ترانزیت ایران اروپا کوتاه میکند.
    حالکه بعضی از کارشناسان خط اهن باکو تفلیس قارص تهدید میدانند البته من نمیدانم.
    ولی خط اهن دوخطه جدیدمیانه بستان اباد تبریز برگ برنده ایران در مقابل خط اهن تفلیس باکو هست چون خط اهن ما برتری سرعتی و زمانی چشمگیری باز پیدا میکند، این میتواند موقعیت ما تثبیت کند.

    مضاف که کریدور ترکمنستان آذربایجان گرجستان انها باید دو بارگیری دریای خزر دارند هزینه افزایش میدهد. مدت سیر بسیار طولانی میشود. همینطور سه کشور گمرکی بدهند.

    درحالیکه راه اهن ایران پیوسته با کوتاهترین مسیر وصل اروپا میشود. هزینه یک گمرک دارد.مدت سیر انها بسیار کمتر از کریدور ترکمنستان آذربایجان گرجستان هست.
    حال ما راه اهن خود از گرمسار تا تبریز دوخطه و درحال برقی شدن هست. مطمئنا اگر ما خوب تبلیغات کنیم و هم راه اهن میانه تبریز تمام وصل کنیم بجز راه اهن چین روسیه ،رقیبی دیگر برای راه اهن ابریشم مشهد تهران تبریز قابل رقابت نیست