◄ ایجاد هلدینگ راهآهن یک «تهدید» نیست/ به دنبال اصلاح ساختار راهآهن هستیم
راهآهن پس از طی مراحل دشواری در طول این سالها به این نتیجه رسید که به یک اصلاح ساختار خود بپردازد و بعد از بررسیهای مختلف چند شرکت مشاور خارجی که در زمینه اصلاح ساختارهای شرکتهای بزرگ بینالمللی کارکرده بودند، دستاوردهای خود را ارائه دادند و نهایتا شرکت «رولَند برگر» برای این کار انتخاب شد.
حسین عاشوری عضو هیئتمدیره راهآهن با دفاع از ایده ایجاد «هلدینگ راهآهن» گف: در این 12 سالی که از خصوصیسازی در راهآهن میگذرد توفیقات و شکستهایی داشتهایم که نشان میدهد راهآهن نیاز به اصلاح ساختار دارد. چراکه ما متناسب با خصوصیسازی به اصلاح ساختار راهآهن اقدام نکردهایم.
او افزود: هم در برنامه پنجم تاکیدشده بود و هم در برنامه ششم تایید شده که راهآهن به اصلاح ساختار نیاز دارد.
عاشوری اضافه کرد: راهآهن پس از طی مراحل دشواری در طول این سالها به این نتیجه رسید که به یک اصلاح ساختار خود بپردازد و بعد از بررسیهای مختلف چند شرکت مشاور خارجی که در زمینه اصلاح ساختارهای شرکتهای بزرگ بینالمللی کارکرده بودند، دستاوردهای خود را ارائه دادند و نهایتا شرکت «رولَند برگر» برای این کار انتخاب شد.
او خاطرنشان کرد: این شرکت طی دو سال گذشته جلسات متعددی با بخش خصوصی و دولتی کشور ما داشته تا متوجه شود ذینفعان راهآهن برداشتشان از تغییر ساختار و همچنین از شرایط موجود چیست. رولَند برگر ساختار ایدهآل کشورهای توسعهیافته را نیز پرزنت کرد و با مجموع این تعاملات به یک ساختار متناسبی رسید که براساس برگزاری جلسات متعدد با مسئولان راهآهن، اعضای هیات مدیره، معاونان، وزیر محترم راهوشهرسازی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائهشد. این اصلاحات بیانشده نهایتا به پیشنهاد تأسیس یک «هلدینگ کمپانی» رسید.
عاشوری خاطرنشان کرد: هماکنون راهآهن تلاش میکند تا این طرح را از مسیر قانونی پیگیری کند. برخی نگراناند که ممکن است محدوده بخش خصوصی با تهدیدهایی مواجه شود، ما در حوزه دولت هم نگرانیهایی داریم که بخشی از تصمیمگیریهایی که در حوزه راهآهن انجام میشود به بیرون منتقل شود؛ اما وقتی شرکتی (رولَند برگر) مستقیماً ذینفع نیست و فقط به دنبال مدلی است که متناسب با مقررات کلان ایران یک روند روبه بهبود را داشته باشد ما نیز آن را میپذیریم.
او اضافه کرد: طبق این طرح، باید شورای رقابتی در وزارت راه تشکیل شود و از آنجا روی مصوبههای راهآهن کار شود. تجربه خصوصیسازی در کشورهای دیگر و عدم موفقیت آنها در راهآهنِ خصوصی باعث شد تا بخشهایی از قوانین ما، اصلاح شوند و این اصلاحات نباید بهمثابه تهدید دیده شوند.
ضمن اینکه ما به دنبال کوچک کردن بخش خصوصی نیستیم بلکه به دنبال بهبود شرایط برای حضور این بخش هستیم. ما برای اینکه بتوانیم به راهآهنی دسترسی داشته باشیم که با توجه به اهداف برنامه ششم توسعه، بتواند 195 میلیون تن بار را جابهجا کند، طبیعی است که بخواهیم هم راهآهن و هم بخش خصوصی چابکی داشته باشیم.