◄ افزایش 10 درصدی بودجه راهآهن و امیدواریهای موجود
لایحه پیشنهادی بودجه سال 97، با اختصاص رقم 1582 میلیارد و 300 میلیون تومان برای راهآهن حدود 10 درصد افزایش را نسبت به سال 96 نشان میدهد. این موضوع نشاندهنده اهمیت حوزه حملونقل ریلی برای کشور بهخصوص برنامه دولت دوازدهم برای توسعه آن است. در واقع باید گفت اگر رقم بودجه افزایش هم نداشت و فقط ثابت میماند بازهم حکایت از وقوف دولت به ارزش این بخش برای توسعه اقتصادی کشور بود.
لایحه پیشنهادی بودجه سال 97، با اختصاص رقم 1582 میلیارد و 300 میلیون تومان برای راهآهن حدود 10 درصد افزایش را نسبت به سال 96 نشان میدهد. این موضوع نشاندهنده اهمیت حوزه حملونقل ریلی برای کشور بهخصوص برنامه دولت دوازدهم برای توسعه آن است. در واقع باید گفت اگر رقم بودجه افزایش هم نداشت و فقط ثابت میماند بازهم حکایت از وقوف دولت به ارزش این بخش برای توسعه اقتصادی کشور بود.
راهآهن در بسیاری از کشورها بهعنوان شاهرگ اصلی حملونقل بهحساب میآید. چرا که متناسب با مبادی و مقاصد حمل ونقل، از تجارت داخلی گرفته تا محصولات معادن و کشاورزی طراحی و تاسیس شده است و از سویی کریدورهای ترانزیت کالا را در تجارت بینالمللی ایجاد میکند.
توسعه شبکه و ناوگان حملونقلریلی ایران با توجه به همه مزایای آن (از قابلیت جابهجایی حجم بزرگ کالا تا کاهش مصرف وهزینه سوخت و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده حملونقل) سبب سهولت حملونقل و درنهایت رونق اقتصادی وافزایش درآمد ترانزیت کالا خواهد شد.
با توجه به برنامه ششم توسعه اقتصادی و وقوف دولت ومجلس از ارزش یک شبکه ریلی و ناوگان حملونقل کارآمد، سنجدیدهترین حرکت برای توسعه این حوزه، ایجاد بستری مناسب و امن برای سرمایهگذاران داخلی وخارجی است.
اختصاص بودجه مناسب به حوزه حملونقل ریلی وهزینه آن در پروژههای کارشناسی شده، کارا و بهرهور، میتواند عامل شتابدهندهای برای توسعه اقتصادی کشور باشد. در راستای توسعه حملونقلریلی، اشتغالزایی یکی از پیآمدهای خوب این حوزه است. از احداث زیرساخت و خدمات مربوط به آن گرفته تا تصدیگری و شرکتهای حملونقل.
درهرحال لایحه بودجه سال 97 برای حوزه حملونقلریلی با توجه به کاهش بودجه در بعضی بخشهای دیگر، امیدوارکننده است.