◄ دوخطه کردن محور ریلی قم به دورود و یک پیشنهاد
اخیرا بحثی روی دوخطه کردن محور ریلی قم به دورود مطرح شده است. به نظر میرسد بهجای این پروژه اجرای خط جدید حدفاصل ملایر تا بروجرد و اتصال به خط در دست احداث درود- خرم آباد مناسبتر است.
چندی پیش خبری به نقل از معاون فنی و زیربنایی راه آهن منتشر شد که طی آن مازیار یزدانی با بیان اینکه ساخت راه آهن هزینههای بسیار بالایی دارد و در کشور ایران نیز نسبت به سایر کشورها، پروژه ساخت راه آهن از هزینه بسیار بالایی برخوردار است، گفته بود: مسیر تهران به سمت اهواز و سربندر، در حد فاصل قم تا اندیمشک یک خطه است و باید برای افزایش این ظرفیت در محدوده خوزستان، خط قم -دورود-اندیمشک را نیز افزایش ظرفیت دهیم.
بر اساس این خبر، یزدانی خاطرنشان کرد: در حد فاصل درود تا اندیمشک طرح برقی کردن قطارها را مد نظر داریم تا شاهد افزایش ظرفیت در این بخش از محور ریلی راهآهن جنوب باشیم. همچنین حد فاصل قم تا دورود را نیز در برنامه داریم تا دوخطه کنیم و برای دوخطه کردن این مسیر طولانی حتما باید از منابع فاینانس استفاده کنیم.
انتشار این خبر در شبکههای مجازی موجب شد، سید مرتضی ناصریان از کارشناسان حوزه حملونقل درباره خط ریلی دورود به ارایه نظر بپردازد.
ناصریان در یک گروه مجازی در این مورد نوشت: اخیرا بحثی روی دوخطه کردن محور ریلی قم به دورود مطرح شده است. به نظر میرسد بهجای این پروژه اجرای خط جدید حدفاصل ملایر تا بروجرد و اتصال به خط در دست احداث درود- خرم آباد مناسبتر است.
این کارشناس در توضیح این دیدگاه خود، اظهار کرد: اکنون خط تهران-همدان اجرا شده و خط همدان-ملایر و همچنین خط دورود-خرم آباد-اندیمشک جزو تکالیف اجرایی هستند؛ بنابراین یک کریدور جدید از تهران تا اندیمشک با اجرای خط حدفاصل ملایر تا بروجرد و اتصال به خط در دست احداث دورود-خرم آباد شکل میگیرد.
وی گفت: این کریدور تماماً جدید و با مشخصات هندسی مناسب است و از معضلات خط فرسوده قم-اندیمشک خلاص خواهد بود.
ناصریان تاکید کرد: اجرای خط حدفاصل ملایر تا بروجرد و اتصال به خط در دست احداث دورود-خرم آباد به واسطه همواری نسبی مسیر که مطالعه اولیه نیز شده، سادهتر و کم هزینهتر از پروژه خط دوم قم- دورود است.