بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

راهکارهای ژاپنی برای تقویت بازاریابی ریلی

بررسی موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه توسعه حمل‌و‌نقل ریلی می‌تواند درس‌های مناسبی برای سایر کشورهای در حال توسعه و صنعت‌های حمل‌و‌نقل ریلی آنها که در مسیر رشد قرار دارد، فراهم آورد. بر همین اساس، واکاوی استراتژی‌های ‌شرکت‌هایی از کشورهایی نظیر ژاپن، آلمان و برخی کشورهای پیشرفته دیگر لازم به نظر می‌رسد.

راهکارهای ژاپنی برای تقویت بازاریابی ریلی
تین نیوز |

بررسی موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه توسعه حمل‌و‌نقل ریلی می‌تواند درس‌های مناسبی برای سایر کشورهای در حال توسعه و صنعت‌های حمل‌و‌نقل ریلی آنها که در مسیر رشد قرار دارد، فراهم آورد. بر همین اساس، واکاوی استراتژی‌های ‌شرکت‌هایی از کشورهایی نظیر ژاپن، آلمان و برخی کشورهای پیشرفته دیگر لازم به نظر می‌رسد.

به گزارش تین‌نیوز، این استراتژی‌ها علاوه بر توسعه صنعت ریلی، موجب رعایت اصول اقتصادی و جلوگیری از اتلاف منابع در این صنعت، افزایش بهره‌وری، سودآوری و خدمات‌دهی بهتر و باکیفیت‌تر به مشتریان و در نتیجه افزایش رفاه می‌شود. در همین خصوص به بررسی یکی از برترین خطوط ریلی جهان یعنی شرکت راه‌آهن مرکزی ژاپن پرداخته‌ایم. این شرکت، در سال ۲۰۱۵ ششمین شرکت ریلی جهان از نظر میزان درآمد کسب شده بود و توانست درآمدی حدود ۵/ ۱۵ میلیارد دلار در این سال به دست آورد. این درآمد در آخرین گزارش‌ها از ۱۶ میلیارد دلار نیز عبور کرده و علاوه بر بیش از ۵۱ میلیارد دلار دارایی، سود آن به ۴/ ۳ میلیارد دلار رسیده است.

 این شرکت در سال ۱۹۸۷ و با آغاز شدن مباحث مربوط به خصوصی‌سازی در ژاپن از شرکت راه‌آهن ملی ژاپن جدا شد. در ژوئیه ۲۰۰۲، این شرکت برای اینکه بهره‌وری خود را افزایش دهد، مورد بازسازی واقع شد و تمرکز آن روی توسعه فناورانه قرار گرفت. این شرکت نیاز به این تغییرات را احساس می‌کرد، زیرا شرایط نشان می‌داد که این شرکت به دوره‌ای رسیده بود که ظاهرا پیشروی آن متوقف شده بود. زیرساخت‌ها، تعداد مسافران و الگوی سفر مسافران با وسایل نقلیه مختلف همگی ثابت و بدون رشد باقی مانده بودند.  دومین مورد انعطاف‌پذیر کردن این شرکت و کارکنان آن و پرهیز از نوسانات مدیریتی بود. این شرکت از سال ۱۹۸۷ که خصوصی شده بود، کارکنان زیادی را به استخدام درآورده بود که بسیاری از اعضای جدید آن شانس کمی برای ارتقای خود متصور بودند، بر عملکرد آنان و بهره‌وری این شرکت تاثیر می‌گذاشت. به همین دلیل تدابیری از سوی این شرکت برای دادن انگیزه به متخصصان جوان و ایده‌هایشان شکل گرفت.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد،  علاوه بر این، در بازسازی‌های سال ۲۰۰۲ این شرکت توجه اساسی نسبت به مساله ایمنی قطارها صورت گرفت و سعی شد این موضوع به خوبی در قطارها و نگهداری و تعمیرات آنها رعایت شود. این مساله نگاهی بود که براساس مدیریت این شرکت به‌عنوان یک استراتژی میان‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده بود که بر تقاضای تعداد مسافران و ارتقای خدمات به آنان موثر بود. بنابر آنچه گفته شد، توجه شرکت‌های ژاپنی از جمله شرکت راه‌آهن مرکزی ژاپن برای برون‌رفت از رکود و جذب مشتریان، عمدتا بر پایه فناوری و ارتقای آن قرار داشته است.

نقاط قوت و ضعف شرکت راه‌آهن مرکزی ژاپن

به‌طور کلی ۴ عامل موجب شده‌اند این شرکت ژاپنی بتواند در این سطح در جهان موفق باشد. عامل نخستی که این شرکت ژاپنی به آن توجه کرده و موجب جذب مشتریان زیادی به آن شده است را می‌توان توجه به فناوری قطارهای پرسرعت و استفاده از آنها در حمل‌و‌نقل خود برشمرد. در واقع این شرکت علاوه بر اینکه سودآورترین شرکت حمل‌و‌نقل ریلی در ژاپن است، پرسرعت‌ترین نیز لقب گرفته است. در نتیجه، استفاده از این قطارهای پرسرعت، مشتریان را به استفاده از آنها ترغیب کرده است زیرا به‌عنوان جایگزینی کاملا مناسب برای سایر انواع حمل‌و‌نقل و با سرعتی کافی معرفی می‌شود.

به این ترتیب هم تقاضا و سودآوری این شرکت و بهره‌وری آن را تضمین کرده و هم رضایت و جلب توجه مشتریان را در پی داشته است. مورد دومی که مشتریان ژاپنی از آن اعلام رضایت کرده‌اند، این است که شرکت راه‌آهن مرکزی ژاپن موفق شده مناطق کلان‌شهری ژاپن از جمله شهرهای توکیو، ناگویا و اوزاکا را به خوبی به یکدیگر متصل کند و ارتباط مناسب بین اکثر شهرهای ژاپن، آنها را نسبت به سفر و استفاده از قطار ترغیب کند. مورد سوم که موجب تقویت هر چه بیشتر این شرکت شده است، ایجاد کمیته‌ای برای ارتقای امنیت ریلی در این شرکت بوده است تا مشتریان را علاوه بر اینکه با سرعت مناسبی به مقاصد خود می‌رساند، امنیت و کیفیت سفرشان را نیز تضمین کند. در نهایت، استفاده از فناوری قطارهای مغناطیسی نیز یکی از عوامل قدرت این شرکت محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.