◄ شرط رونق بازار واگنسازهای داخلی چیست؟
درباره چگونگی توجه به فاکتور سرعت در مورد واگنهای داخلی نیز گفت: در بخش زیربنا و خطوط هنوز خطوط ریلی ما سرعتی بیش از 160 کیلومتر بر ساعت را نمیتوانند طی کنند و این وظیفه برعهده راهآهن است که خطوط ریلی را تجهیز کند. چراکه پروژههای خوبی در این زمینه تعریف شده و ان شالله امیدواریم که تأمین مالی آنها هم بهزودی ممکن شود.
با اعلام تحریمهای جدید امریکا علیه ایران و اعلام قطع همکاری شرکتهایی نظیر زیمنس با ایران، شرکتهای داخلی امید دارند که به توانمندیهای آنها در زمینه تولید ریل و تجهیزات خطوط و واگن و... بیشتر توجه شود.
به گزارش تیننیوز، مجتبی تفقدی، معاون امور ناوگان شرکت راهآهن شرط توسعه بخش مسافری ریلی که به زعم وی وضع بدتری از حوزه باری دارد را سرمایهگذاری بیشتر دولت در این زمینه و اعطای وام به شرکتهای حملونقلی بهطریق لیزینگ میداند.
تفقدی در اینباره توضیح داد: قطعاً دولت باید همانطور که در بخش خودرو با لیزینگ مشکل را حل کرده، به بخش مسافری ریلی هم کمک کند. ضمن اینکه مصوبات لازم برای تصویب این قانون نیز در راهآهن وجود دارد اما دولت با کسری بودجه مواجه است.
معاون امور ناوگان اذعان کرد که البته حجم سرمایهگذاری در بخش خودرو با بخش ریلی اصلاً قابلمقایسه نیست اما در این راستا راهآهن قرار است شرکت لیزینگ ریلی تأسیس کند تا بهصورت بلندمدت به سرمایهگذاران بخش ریلی وام دهد و آنها هم بتوانند واگن با کیفیت بخرند تا توان شرکتهای واگنساز هم بالا رود.
مجتبی تفقدی در ادامه گفت: همین حالا و با وجود تحریمها هم واگنسازهای داخلی در بخش مسافری جوابگوی نیازهای فعلی میتوانند باشند اما در آینده باید توان خود را بالاتر ببرند.
تفقدی همچنین درباره چگونگی توجه به فاکتور سرعت در مورد واگنهای داخلی نیز گفت: در بخش زیربنا و خطوط هنوز خطوط ریلی ما سرعتی بیش از 160 کیلومتر بر ساعت را نمیتوانند طی کنند و این وظیفه برعهده راهآهن است که خطوط ریلی را تجهیز کند. چراکه پروژههای خوبی در این زمینه تعریف شده و امیدواریم که تأمین مالی آنها هم بهزودی ممکن شود.
تفقدی ادامه داد: در بحث توسعه ناوگان دو بحث وجود دارد: یکی تکنولوژی دستیابی به تولید ناوگان سریعالسیر است که شرکتهای خارجی معمولاً به انتقال تکنولوژی به داخل کشور ما حتی در شرایط تحریم تمایل دارند اما بحث اصلی هم در این زمینه بحث تأمین مالی است.
تفقدی درباره اهمیت سرمایهگذاری داخلی گفت: بخش داخلی ما توان سرمایهگذاری را بهتنهایی ندارند و تولیدکنندگان ما هم به دلیل عدم تمکن مالی، امکان فروش درازمدت و در حجم انبوه را ندارند. بنابراین دولت حتماً باید به کمک بخش ریلی بشتابد. هرچند در بحث تولیدات داخلی واگنهای باری به نظر من شرکتهای داخلی توان تولید حداکثری را دارند.
تفقدی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که چرا با وجود چنین شرایطی، همچنان قرارداد خرید این واگنها با روسیه بسته میشود، گفت: در اینجا ظرفیت، مهم است. آنچه دولت به ما تکلیف کرده این است که ما تا سه سال آینده باید 30 هزار واگن باری به ناوگان موجودمان اضافه کنیم در حالیکه کل ظرفیت تولیدکنندگان داخلی ما با حمایتهای فراوان، بیش از 1000 تا 1500 واگن در سال نیست. بنابراین با توجه بهسرعت تولید واگنسازهای خارجی طبیعی است که شرکتهای ریلیِ باری بخشی از این نیاز را بهوسیله واگنسازهای خارجی مرتفع کنند.