بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

روش‌های کاهش هزینه‌‌ در حمل ریلی کالا

رئیس کمیسیون عمران مجلس استفاده از تولیدات ریلی داخلی را ‌از عوامل رشد اقتصادی معرفی کرد و گفت: ضرورت دارد خطوط ریلی در همه نقاط کشور به مراکز تولید و مصرف کالا متصل شود تا با ارتقاء بهره‌وری خطوط، زمینه رشد اقتصادی کشور فراهم شود.

روش‌های کاهش هزینه‌‌ در حمل ریلی کالا
تین نیوز |

رئیس کمیسیون عمران مجلس استفاده از تولیدات ریلی داخلی را ‌از عوامل رشد اقتصادی معرفی کرد و گفت: ضرورت دارد خطوط ریلی در همه نقاط کشور به مراکز تولید و مصرف کالا متصل شود تا با ارتقاء بهره‌وری خطوط، زمینه رشد اقتصادی کشور فراهم شود.

به گزارش تین‌نیوز، محمد‌رضا رضایی‌ کوچی درباره راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی کشور در حوزه ریلی، بر ضرورت استفاده از تولیدات داخلی به عنوان یکی از این راه‌کارها تأکید کرد.

وی با اشاره به‌ تأکیدات مقام معظم رهبری در حمایت از کالاهای ایرانی، بیان کرد: ‌همه دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند در اجرای شعار سال و راهبردی که مقام معظم رهبری مشخص فرموده‌اند، تلاش کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در این میان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند در تهیه ملزومات مورد نیاز خود به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

رضایی کوچکی با بیان اینکه را‌ه‌آهن در گذشته با توجه به نیازهای خود مجبور بود تا در بسیاری از موارد از کالاهای خارجی استفاده کند، یادآور شد: کمیسیون عمران حتی قبل از طرح شعار سال نیز اعتقاد داشت که باید تا جایی که ممکن است به سمت استفاده از کالاهای ایرانی قدم برداریم‌.

رئیس کمیسیون عمران اضافه کرد: در این راستا از همه شرکت‌ها و واحدهای تولید ریل و واگن‌، مسئولان وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن برای حضور در جلسه ویژه کمیسیون عمران دعوت و در آن جلسه توافق شد که استفاده از تولیدات داخلی در اولویت قرار گیرد.

رضایی کوچی ادامه داد: یکی از نکات مهمی که در آن جلسه مورد توجه قرار گرفت میزان تولیدات داخلی کشور بود و بررسی شد که آیا این تولیدات کفاف نیاز کشور را می دهد یا خیر؟ تولید کنندگان بر این باور هستند که به لحاظ نیروی انسانی و فن‌آوری توان تولید محصولات مورد نیاز راه‌آهن را دارند اما مشکل این است که به دلیل کمبود سرمایه قادر به استفاده از همه ظرفیت خود نیستند.

وی یکی از شروط استفاده از تولیدات داخلی را تقویت تولید و حمایت از واحدهای تولیدی دانست و اظهار داشت: دراین زمینه ارائه تسهیلات و حمایت‌های دولتی بسیار مؤثر است تا این واحد‌ها بتوانند نیاز شبکه ریلی کشور را تأمین کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود در راه‌آهن موضوع توجه به تولید داخل وجود دارد، گفت: ما تکنولوژی و علم لازم برای تولید آلیاژهای فولادی استاندارد برای ریل و واگن‌های CIS را داریم اما شرایط رکود اقتصادی و کمبود سرمایه دست تولید کنندگان ایرانی را بسته است.

رضایی کوچی با بیان اینکه راه‌آهن با حمل کالاهای داخلی، قیمت آنها را کاهش داده و زمینه‌ساز استقبال مصرف کنندگان از تولیدات ایرانی است، افزود: در حال حاضر سهم راه‌آهن در جابه‌جایی بار 11 درصد از کل بارهای موجود در کشور است و این درحالی است که در مقایسه با کشورهای همسایه از جمله روسیه،  فاصله زیادی داریم‌.

رئیس کمیسیون عمران‌ مجلس شورای اسلامی به مزایا‌ی استفاده از حمل و نقل ریلی از جمله کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، افزایش ایمنی، ضریب اطمینان و کاهش هزینه‌ها، اشاره کرد و گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد به دلیل نبود خطوط و توسعه ریلی، محل تولید و مصرف بار به شبکه ریلی متصل نیست در نتیجه دسترسی بار به شبکه ریلی برای صاحبان بار گران شده و مورد استقبال صاحبان بار قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه نیافتن خطوط ریلی مانع از استفاده از ظرفیت کامل این شبکه می‌شود، افزود: به عنوان مثال خطوط ریلی از اصفهان به شیراز ساخته شد اما از شیراز‌ به سمت بندرعباس و بوشهر و خوزستان توسعه نیافته است در حالی که اگر این شبکه توسعه و اتصال یابد، جابه‌جایی بار از طریق ریل شرایط مناسب‌تری خواهد داشت در حالی که این اتصال فعلی راه‌آهن موجب می‌شود که هزینه‌ای که در اتصال اولیه راه‌آهن نیز صرف شده است به هدر برود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: رقم 11 درصد حمل کالای کشور از طریق راه‌آهن، رقم پایینی است و در واقع تأکیدی بر‌ ضرورت سرمایه‌گذاری ریلی و افزایش خطوط ریلی در کشور است.

رضایی کوچکی در مورد هدف‌گذاری مسئولان راه‌آهن برای افزایش حمل بار به 3.5 ‌میلیون تن در سال جاری، گفت: با تعریف جدیدی که در راه‌آهن برای اتصال مراکز تولید بار به شبکه ریلی شده است، پیش‌بینی می‌شود جابه‌جایی ‌این میزان کالا در شبکه ریلی محقق ‌شود.

به گزارش فارس، رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: اگر این برنامه به جدیت در کشور دنبال شود، مطلوب است زیرا راه‌آهن ظرفیت حمل این میزان بار و بیشتر از آن را هم دارد.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه سالانه راه‌آهن اشاره کرد و افزود: استفاده همه‌جانبه از تولیدات داخل باید در دستور کار باشد، برگزاری همین نمایشگاه می‌تواند گام مؤثری در حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال باشد و ما در کمیسیون عمران هم از برگزاری آن حمایت می‌کنیم.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین پاسخ

    راه آهن سراسری درسال ۱۳۱۷شمسی برابربا ۱۹۳۸میلادی ازشمال کشورتا بندرشاهپور(بندرامام فعلی) کشیده شد.اما از آن زمان تا کنون که قریب هشتاد سال می گذرد ادامه نیافته و تا بندرامام مانده است واین درحالی است که نیاز بود تا در طول نوار ساحلی از شلمچه تا مرزپاکستان ادامه مژ یافت تا علاوه بر پوشش بنادر ومراکز اقتصادی به یکی از مسیرهای پرتردد ترانزیتی و بین المللی تبدیل می شدودر انتقال کالا و مسافر سهم بسزایی ایفا می کرد.واقتصادکشور را به پیش می برد.چرا که کلیه کشورهای شرق و غرب ایران و کشورهای عربی کاشیه خلیج فارس از آن بهره مند می شدند.