◄ روشهای کاهش هزینه در حمل ریلی کالا
مراکز تولید و مصرف باید به خطوط راهآهن متصل شوند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس استفاده از تولیدات ریلی داخلی را از عوامل رشد اقتصادی معرفی کرد و گفت: ضرورت دارد خطوط ریلی در همه نقاط کشور به مراکز تولید و مصرف کالا متصل شود تا با ارتقاء بهرهوری خطوط، زمینه رشد اقتصادی کشور فراهم شود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا رضایی کوچی درباره راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی کشور در حوزه ریلی، بر ضرورت استفاده از تولیدات داخلی بهعنوان یکی از این راهکارها تأکید کرد.
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در حمایت از کالاهای ایرانی، بیان کرد: همه دستگاههای اجرایی وظیفهدارند در اجرای شعار سال و راهبردی که مقام معظم رهبری مشخص فرمودهاند، تلاش کنند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در این میان شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز میتواند در تهیه ملزومات موردنیاز خود به این موضوع نگاه ویژهای داشته باشد.
رضایی کوچکی با بیان اینکه راهآهن درگذشته با توجه به نیازهای خود مجبور بود تا در بسیاری از موارد از کالاهای خارجی استفاده کند، یادآور شد: کمیسیون عمران حتی قبل از طرح شعار سال نیز اعتقاد داشت که باید تا جایی که ممکن است به سمت استفاده از کالاهای ایرانی قدم برداریم.
رئیس کمیسیون عمران اضافه کرد: در این راستا از همه شرکتها و واحدهای تولید ریل و واگن، مسئولان وزارت راه و شهرسازی و راهآهن برای حضور در جلسه ویژه کمیسیون عمران دعوت و در آن جلسه توافق شد که استفاده از تولیدات داخلی در اولویت قرار گیرد.
رضایی کوچی ادامه داد: یکی از نکات مهمی که در آن جلسه موردتوجه قرار گرفت میزان تولیدات داخلی کشور بود و بررسی شد که آیا این تولیدات کفاف نیاز کشور را میدهد یا خیر؟ تولیدکنندگان بر این باور هستند که به لحاظ نیروی انسانی و فناوری توان تولید محصولات موردنیاز راهآهن رادارند اما مشکل این است که به دلیل کمبود سرمایه قادر به استفاده از همه ظرفیت خود نیستند.
وی یکی از شروط استفاده از تولیدات داخلی را تقویت تولید و حمایت از واحدهای تولیدی دانست و گفت: در این زمینه ارائه تسهیلات و حمایتهای دولتی بسیار مؤثر است تا این واحدها بتوانند نیاز شبکه ریلی کشور را تأمین کنند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه پیشبینی میشود در راهآهن موضوع توجه به تولید داخل وجود دارد، گفت: ما تکنولوژی و علم لازم برای تولید آلیاژهای فولادی استاندارد برای ریل و واگنهای CIS راداریم اما شرایط رکود اقتصادی و کمبود سرمایه دست تولیدکنندگان ایرانی را بسته است.
رضایی کوچی بابیان اینکه راهآهن با حمل کالاهای داخلی، قیمت آنها را کاهش داده و زمینهساز استقبال مصرفکنندگان از تولیدات ایرانی است، افزود: در حال حاضر سهم راهآهن در جابهجایی بار ۱۱ درصد از کل بارهای موجود در کشور است و این درحالیکه است که در مقایسه با کشورهای همسایه ازجمله روسیه، فاصله زیادی داریم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس به مزایای استفاده از حملونقل ریلی ازجمله کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، افزایش ایمنی، ضریب اطمینان و کاهش هزینهها، اشاره کرد و گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد به دلیل نبود خطوط و توسعه ریلی، محل تولید و مصرف بار به شبکه ریلی متصل نیست درنتیجه دسترسی بار به شبکه ریلی برای صاحبان بار گران شده و مورد استقبال صاحبان بار قرار نمیگیرد.
وی با اشاره به اینکه توسعه نیافتن خطوط ریلی مانع از استفاده از ظرفیت کامل این شبکه میشود، افزود: بهعنوانمثال خطوط ریلی از اصفهان به شیراز ساخته شد اما از شیراز به سمت بندرعباس و بوشهر و خوزستان توسعهنیافته است درحالیکه اگر این شبکه توسعه و اتصال یابد، جابهجایی بار از طریق ریل شرایط مناسبتری خواهد داشت درحالیکه این اتصال فعلی راهآهن موجب میشود که هزینهای که در اتصال اولیه راهآهن نیز صرف شده است به هدر برود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: رقم ۱۱ درصد حمل کالای کشور از طریق راهآهن، رقم پایینی است و درواقع تأکیدی بر ضرورت سرمایهگذاری ریلی و افزایش خطوط ریلی در کشور است.
رضایی کوچکی در مورد هدفگذاری مسئولان راهآهن برای افزایش حمل بار به ۳.۵ میلیون تن در سال جاری، گفت: با تعریف جدیدی که در راهآهن برای اتصال مراکز تولید بار به شبکه ریلی شده است، پیشبینی میشود جابهجایی این میزان کالا در شبکه ریلی محقق شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: اگر این برنامه به جدیت در کشور دنبال شود، مطلوب است زیرا راهآهن ظرفیت حمل این میزان بار و بیشتر از آن را هم دارد.
وی همچنین به برگزاری نمایشگاه سالانه راهآهن اشاره کرد و افزود: استفاده همهجانبه از تولیدات داخل باید در دستور کار باشد، برگزاری همین نمایشگاه میتواند گام مؤثری در حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال باشد و ما در کمیسیون عمران هم از برگزاری آن حمایت میکنیم.