◄ بهرهوری اقتصادی با اتصال راهآهن به بندر آستارا
اتصال راهآهن شمال-جنوب از حیث اقتصادی لازم است. محمدحسین قربانی، نماینده مجلس دهم بابیان این مطلب گفت: تأمین منابع مالی برای تکمیل هر چه سریعتر راهآهن قزوین-رشت-بندرانزلی-آستارا از طریق فاینانس ضروری است.
اتصال راهآهن شمال-جنوب از حیث اقتصادی لازم است.
محمدحسین قربانی، نماینده مجلس بابیان این مطلب گفت: تأمین منابع مالی برای تکمیل هر چه سریعتر راهآهن قزوین-رشت-بندرانزلی-آستارا از طریق فاینانس ضروری است.
به گزارش تیننیوز به نقل از خانه ملت، قربانی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه راهآهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا، گفت: متأسفانه تا امروز شاهد افتتاح این طرح نبودهایم؛ اما طبق وعدههای مکرر دولت این پروژه در پایان سال 97 تا رشت افتتاح خواهد شد.
نماینده مردم آستانهاشرفیه در مجلس، بابیان اینکه راهآهن گیلان زمانی به بهرهوری رسیده و ارزش اقتصادی خواهد داشت که مسیر شمال-جنوب را به یکدیگر متصل کند، افزود: اتصال صرف راهآهن به رشت، فضای اقتصادی و رونق کسبوکار و تجارت منطقه را ایجاد نکرده و برای اقتصاد کشور نیز قابلتوجه نخواهد بود.
قربانی با تأکید براینکه اقتصادمحور بودن راهآهن گیلان نیازمند اتصال به منطقه آزاد بندرانزلی و همچنین آستارا است، تصریح کرد: اکنون یکی از بنادر فعال کشور بندر آستارا بوده و با توجه به تعامل و قراردادهای صورت گرفته با کشور آذربایجان، راهآهن از سوی این کشور تا آستارا کشیده شده است.
او ادامه داد: متأسفانه با توجه به خوشقولی جمهوری آذربایجان، ایران هنوز نتوانسته نسبت به ایجاد شبکه راهآهن در بندر آستارا اقدام کند.
این نماینده مجلس دهم، بابیان اینکه درحالحاضر بیش از 95 درصد عملیات ساخت راهآهن قزوین-رشت انجامشده است، گفت: دولت باید بداند که اتصال راهآهن شمال و جنوب به یکدیگر میتواند اثرگذاری اقتصادی داشته باشد در غیر این صورت عوایدی چندانی نخواهد داشت.
اتصال راهآهن قزوین رشت به بندر آستارا و سپس به جمهوری آذربایجان بخشی از برنامه ساخت کریدور خلیج فارس-دریای سیاه است که قرار است صادرات کشورهای شرق آسیا را به شرق اروپا و روسیه برساند. این مسیر ریلی ازنظر هزینه، زمان و ایمنی برتری فراوان ای به مسیر دریایی کنونی دارد.