◄ ایران نمیتواند با همسایگان شرقی و شمالی خود ارتباط ریلی داشته باشد
یک تحلیلگر بازارهای بینالملل سنگآهن و فولاد توسعه خط راهآهن چابهار به خاش و خاش به زاهدان را بهترین راهکار برای افزایش صادرات مواد معدنی دانست و دلایل خود آن را تشریح کرد.
یک تحلیلگر بازارهای بینالملل سنگآهن و فولاد توسعه خط راهآهن چابهار به خاش و خاش به زاهدان را بهترین راهکار برای افزایش صادرات مواد معدنی دانست و دلایل خود آن را تشریح کرد.
به گزارش تیننیوز به نقل از گسترش صمت، کیوان جعفریطهرانی گفت: یکی از راهکارهای مهمی که درزمینه توسعه صادرات مواد معدنی در ایران پیشنهاد میشود توسعه خط راهآهن چابهار به خاش و خاش به زاهدان به درازای ۶۱۰کیلومتر است که در دو فاز حدود ۳۰۰کیلومتری اجرا میشود.
او در ادامه گفت: بهوسیله این دو خط بسیاری از معادن داخل کشور را میتوان به بندر چابهار متصل کرد و چون بندر چابهار نسبت به بندرعباس به اقیانوس نزدیکتر است، هزینه حمل دریایی هم کاهش پیدا میکند.
این کارشناس گفت: اما اکنون پس از هفتسال تنها ۲۷درصد این پروژه پیش رفته است و این کندی روند پیشرفت میتواند به قدرتگیری بنادر رقیب مانند بندر گوادر پاکستان در برابر ایران بینجامد.
جعفریطهرانی تصریح کرد: در حرفه معدنکاری، وزن مواد معدنی و حجم آن بهقدری زیاد است که حملونقل جادهای توجیه اقتصادی ندارد، درحالیکه ظرفیت انتقال خطوط ریلی در هر سیکل کاری، بسیار زیاد است.
او به قابلیت جابهجایی ۲هزار تا ۲هزار و ۵۰۰ تن محصولات معدنی در هر سیکلکاری اشاره کرد و گفت: در ایران یک نقطهضعف اساسی وجود دارد و آن اینکه زیرساختهای لازم برای حمل بار معدنی بیش از استانداردهای کنونی وجود ندارد و خطوط ریلی کنونی هم توانایی تحمل حرکت لکوموتیوهای باربر با سرعت بالاتر از ۱۰۰ تا ۱۲۰کیلومتر در ساعت را ندارند.
جعفریطهرانی در ادامه گفت: هنوز بسیاری از معادن به شبکه ریلی وصل نشدهاند و به دلیل هزینه بالایی که ایجاد خطوط ریلی و ایستگاههای راهآهن دارند، معادن خصوصی ایران نمیتوانند در این زمینه سرمایهگذاری و بهصورت شخصی هزینه کنند.
او تصریح کرد: مسئله دیگر، استاندارد شبکه ریلی ایران بر اساس اروپاست بوده و ۱۴۳۵میلیمتر است، درحالیکه پهنای ریل در افغانستان که بین ایران و چین قرار گرفته ۱۵۲۰میلیمتر است و درنتیجه ایران نمیتواند بهوسیله خطوط افغانستان به چین یا به جاده ابریشم وصل شود.
طهرانی ادامه داد: این امر درباره پاکستان که پهنای ریل آن ۱۶۷۶میلیمتر است و همسایگان شمالی که پهنای ریلهای آنها مانند افغانستان و بنا بر استاندارد روسیه است نیز صادق است و درنتیجه ایران نمیتواند به شبکه ریلی همسایگان شرقی و شمالی وصل شود.