◄ اختصاص ارز دولتی به صنعت ریلی
بر اساس گزارش راهآهن 15سال برای نوسازی ناوگان ریلی از طریق ساخت در داخل کشور زمان میبرد.
بر اساس گزارش راهآهن 15 سال برای نوسازی ناوگان ریلی از طریق ساخت در داخل کشور زمان میبرد.
به گزارش تیننیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور با اشاره به رد نامهای مبنی بر اینکه نرخ ارز برای حملونقل ریلی همانند کالای اساسی محاسبه شود، گفت: این درخواست ضمن تصویب در شورای عالی هماهنگی ترابری کشور مجدد به دولت ارسال شود.
بابک احمدی، معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت شرکت راهآهن گزارشی در خصوص شرایط فعلی ناوگان باری و پیشنهادهایی در خصوص چگونگی دریافت مجوز برای تامین ناوگان باری ارائه داد.
در پیشنهاد مذکور آمده است: ۲۵ هزار واگن باری فعال طبق برنامه ششم توسعه باید به ۵۸هزار واگن افزایش یابد؛ اما با توجه به ظرفیت تولید سالانه ۱۶۰۰ دستگاه واگن از سوی سه تولیدکننده داخلی حداقل ۱۵سال زمان لازم است.
همچنین حدود ۸۵۰ دستگاه واگن باری در پشت مرزها یا در مسیر رسیدن به ایران هستند.
سه پیشنهاد شرکت راهآهن ازاینقرار است:
۱- وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایجاد منابع، تسهیلات لازم برای تامین ۹هزار واگن را فراهم کرده و شرکت راهآهن بازپرداخت این تسهیلات را تضمین میکند تا تولیدکننده قادر به فروش اقساطی واگن باشد.
۲- وزارت صنعت، معدن و تجارت بهجای ممانعت از واردات ناوگان، مجوز ورود ۹ هزار دستگاه واگن خارجی به کشور را صادر کند و در مقابل شرکت راهآهن نیز ضمانتنامهها را صادر کند تا مجموعا ۱۸هزار دستگاه واگن باری به ناوگان ریلی کشور اضافه شود.
۳- شرکت ایران-روسی تولیدکننده ناوگان ریلی که باهدف تولید برای بازارهای جهانی شکل گرفت تا ۱۴۰۰ نسبت به تامین ۹ هزار واگن و ۱۰۰ دستگاه لکوموتیو باری از طریق تامینکنندگان داخلی اقدام نماید اما بهشرط اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به هر روش ممکن تامین مالی کند.
محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از ضرورتها برای تاأمین ناوگان خارجی، دستدوم و تامین کانتینر در شرایط خاص، ایجاد امکان واردات و اعطای تسهیلات است.
او افزود: با توجه به زمانبر بودن ساخت کانتینر در داخل کشور در صورت ایجاد تسهیلات مناسب میتوان شرایط خرید کانتینرهای دستدوم را فراهم کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستور جلسه بررسی تغییر مسیر تردد ناوگان ترانزیت حامل مواد خطرناک در استان کردستان اظهار داشت: در صورت انتقال مبدا حرکت کامیونهای ترانزیتی در داخل کشور از کردستان به آذربایجان غربی، کامیونها باید ۱۳۰ کیلومتر تردد داشته باشند.
مهرداد تقی زاده دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور تاکید کرد: دستور جلسه تغییر مسیر تردد ناوگان ترانزیت حامل مواد خطرناک در استان کردستان مجدد به کارگروه بازگردد.
او افزود: بهعلاوه در کارگروه چند موضوع دیگر شامل خطرات مسیر جادهای، احتمال جایگزین شدن مسیر ترکیه در صورت کاهش حجم صادرات و ترانزیت مواد نفتی عراق، همچنین سوانح احتمالی در مسیر مرز به ایستگاه راهآهن باید موردبررسی قرار گیرد و شرکت راهآهن نیز نظر نهایی خود را آماده ارائه کند.
مسیر ترانزیت محمولات نفتی عراق به کشورهای حاشیه خلیجفارس از طریق بنادر امام خمینی(ره)، ماهشهر، عباس و برای ترانزیت به افغانستان از مرز شمتیغ انجام میشود.
همچنین با توجه به بازدهی پایانههای حمل ترکیبی مراغه، پایانههای حمل ترکیبی نقده و کرمانشاه از پتانسیل بالایی برخوردار هستند که در صورت تضمین بار از سوی شرکت راهآهن شرکتهایی آماده سرمایهگذاری در این دو پایانه هستند.
حدود ۲۰درصد از حمل بار جادهای از طریق مرزهای تمرچین و باشماق و ۸۰درصد از مرز پرویزخان وارد کشور میشود که برای تحقق حمل ترکیبی باید کامیونها از تمرچین تا مراغه ۱۸۳ کیلومتر از باشماق ۲۸۷ کیلومتر و از پرویزخان ۱۷۵ کیلومتر برای مقصد کرمانشاه باید سیر کنند تا به شبکه ریلی دست یابند.
از طرفی مسافت ریلی از مراغه به شمتیغ حدود ۱۷۶۴کیلومتر و به بندرعباس ۱۹۸۱کیلومتر، از کرمانشاه به شمتیغ ۱۷۳۹ کیلومتر و به بندرعباس ۱۶۱۶ کیلومتر، از کرمانشاه به بندر امام ۸۴۴ کیلومتر محاسبهشده است.
دویست و هشتمین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حضور اعضا و نمایندگان در ساختمان وزارتخانه پیرامون رسیدگی به بررسی تغییر مسیر تردد ناوگان ترانزیت حامل مواد خطرناک در استان کردستان، برنامه جامع نوسازی و تامین ناوگان زمینی و گزارش مقایسه کرایه حمل دریایی شرکتهای کشتیرانی داخلی با خطوط بینالمللی برگزار شد.