◄ نقش پررنگ حوزه ریلی بر فرآیند رشد اقتصادی و ثبات سیاسی کشور
اهمیت ایران بهعنوان یک کشور ترانزیتی بین اروپا، آسیا و آسیای میانه موجب شده است توسعه بخش ریلی، اولویتی استراتژیک باشد و باوجوداینکه هزینههای اولیه سرمایهگذاری برای توسعه راهآهن فراوان است، اما آثار آن در توسعه پایدار و پیشگیری از هزینههای بلندمدت بسیار حائز اهمیت است.
مدیرعامل تامین سرمایه سپهر گفت: با توجه به اینکه احتمال میرود تعداد زیادی از شرکتهای فعال در حوزه ریلی با روشهای تامین مالی از طریق بازار سرمایه آشنا نباشند، برگزاری نمایشگاههای تخصصی در این حوزه و حضور تامین سرمایهها در این نمایشگاهها، تاثیر بسزایی در فرهنگسازی و آموزش همه خدمات بازار سرمایه به این صنعت خواهد داشت.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سید حسین میری مدیرعامل تامین سرمایه سپهر با اشاره به نقش حوزه حملونقل ریلی در رشد اقتصادی کشور گفت: امروزه حملونقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب میشود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی و ثبات سیاسی کشور دارد.
وی بابیان اینکه حوزه ریلی دربرگیرنده فعالیتهایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینههای تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیرقابلانکاری بر عهده دارد افزود: کاهش هزینه حملونقل و درنتیجه کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی به بازارهای مصرف، نقش زیادی در توان رقابت و گسترش سایر بخشهای اقتصاد ازجمله صنعت و نهایتا اقتصاد ملی دارد.
مدیرعامل تامین سرمایه سپهر تصریح کرد: اهمیت ایران بهعنوان یک کشور ترانزیتی بین اروپا، آسیا و آسیای میانه موجب شده است توسعه بخش ریلی، اولویتی استراتژیک باشد و باوجوداینکه هزینههای اولیه سرمایهگذاری برای توسعه راهآهن فراوان است، اما آثار آن در توسعه پایدار و پیشگیری از هزینههای بلندمدت بسیار حائز اهمیت است.
به گفته وی با توجه به مشکلات تامین مالی درزمینه صنعت حملونقل ریلی، این طرحها غالبا با تاخیر به بهرهبرداری رسیده و بنابراین دولتها همیشه بهنوعی به دنبال راهحلی برای رفع این مشکل بودهاند.
میری خاطرنشان کرد: ایجاد تعاملی سازنده بین دولت و بخش خصوصی برای انجام این نوع پروژهها، تجربهای است که در کشورهای توسعهیافته با موفقیت همراه بوده، بهطوریکه دولت بیشتر بهعنوان یک پشتیبان در این پروژهها حضورداشته و مسائل اجرایی، فنی و تأمین مالی توسط بخش خصوصی صورت گرفته است، بنابراین در حال حاضر میتوان از ظرفیتهای بخش خصوصی در کشور جهت ادامه و رشد فعالیتهای این صنعت استفاده کرد.
این کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه در سالهای اخیر و تحت تاثیر وضعیت برجام، تامین مالی و سرمایهگذاری خارجی در کلیه بخشهای اقتصادی ازجمله صنعت حملونقل کاهش چشمگیری داشته است گفت: در چنین شرایطی استفاده از ظرفیت بازار سرمایه جهت نوسازی و توسعه ناوگان و خطوط راهآهن میتواند زمینهساز و بستری برای توسعه و گسترش این صنعت و سرمایهگذاریهای بعدی در این زمینه باشد.
وی افزود: بر این اساس برای تأمین مالی پروژههای ریلی میتوان اقدام به راهاندازی صندوق پروژه و از سویی دیگر، بهرهگیری از انواع اوراق صکوک ازجمله صکوک اجاره، استصناع و منفعت کرد.
به گفته وی صندوق پروژه یکنهاد مالی است که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تاسیس شده و با فراهم کردن بستر لازم به جمعآوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به پروژه موردنظر میپردازد.
از سوی دیگر، شرکتها با مبنا قرار دادن داراییهای فعلی خود در صورت احراز شرایط مدنظر سازمان بورس و اوراق بهادار، میتوانند نسبت به تأمین منابع مالی موردنیاز از محل انتشار اوراق اجاره اقدام و منابع ناشی از انتشار اوراق اجاره را در کلیه زمینهها ازجمله اجرای پروژههای مربوط به صنعت حملونقل ریلی و یا تأمین تجهیزات موردنیاز مصرف کنند.
مدیرعامل تامین سرمایه سپهر افزود: همچنین شرکتها با استفاده از صکوک استصناع میتوانند نسبت به تأمین منابع مالی موردنیاز خود جهت ساخت واگنهای باری و مسافری، احداث ساختمانها و یا دپوهای تعمیراتی و ... اقدام کنند.
همچنین شرکتها با استفاده از ابزار تامین مالی نسبتا جدید اوراق منفعت نیز میتوانند از محل منافع آتی خود از محل فروش بلیت و یا حمل کالا و... منابع موردنیاز خود را جهت انجام پروژههای مربوطه و یا تجهیزات موردنیاز تامین کنند.