ایستگاه راه آهن تربت حیدریه ارتقا یافت
با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ایستگاه راه آهن تربت حیدریه به معاونت فنی اداره کل راه آهن شرق کشور ارتقا یافت.

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ایستگاه راه آهن تربت حیدریه به معاونت فنی اداره کل راه آهن شرق کشور ارتقا یافت.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، جبار علی ذاکری، معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی گفت: با انجام مطالعات و کار کارشناسی و با توجه به مرکزیت تربت حیدریه در منطقه و قرار گرفتن در مسیر کریدور جنوب به شرق کشور، معاونت فنی اداره کل راه آهن شرق کشور در تربت حیدریه مستقر می شود.
وی با بیان اینکه این امر به توسعه این بخش کمک می کند و استقرار این معاونت مقدمه ای برای رونق حمل و نقل ریلی در این منطقه است، افزود: باید گلوگاه ها افزایش و چالش های موجود شناسایی شوند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی افزود: با توجه به اینکه یکی از خطوط اصلی این مسیر تک خطه است و در صورت سانحه باید سریع بازگشایی شود، در همین راستا کار کارشناسی برای رف موانع صورت گرفته است.
ذاکری گفت: هم اکنون ۷۰ درصد ظرفیت باربری ریلی کشور از پنج منطقه خراسان، شرق، اصفهان، یزد و هرمزگان عبور می کند و این پنج منطقه دارای اهمیت بالایی برای راه آهن جمهوری است.
مدیریت متعصبانه و غیرمنطقی حاکم بر راه آهن شرق
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در ادامه با انتقاد از مدیریت متعصبانه و غیرمنطقی بر راه آهن شرق، گفت: متأسفانه این نوع مدیریت باعث شده که ایستگاه راه آهن تربت حیدریه که با زیرساخت ها و امکانات اداره کل ساخته شده است به حق خود نرسد.
محسن زنگنه، افزود: ما به دنبال ارتقا این ایستگاه به اداره کل نیستیم ولی به دنبال احقاق حقوق و مدیریت کارشناسی، منطقی و به دور از تعصب بر ایستگاه راه آهن تربت حیدریه هستیم.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ سازمان امور استخدامی کشور اعلام کرد این ایستگاه امکان ارتقا به اداره کل شدن را دارد، گفت: پس از اعلام نظر این سازمان و مطرح شدن این موضوع با مقامات کشوری و بر اساس نظریه کارشناسی مبنی بر تشکیل اداره کل راه آهن تربت حیدریه، متأسفانه شاهد اعمال فشارهای زیاد برای جلوگیری از این اتفاق بودیم که این مهم رخ نداد.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از آن و انجام رایزنی های لازم برای توسعه این ایستگاه، استقلال راه آهن تربت حیدریه از راه آهن شرق اعلام شد که بازهم با اعمال فشار جلوی این اتفاق نیز گرفته شد.
وی با انتقاد شدید از نحوه مدیریت راه آهن شرق بر ایستگاه تربت حیدریه بیان کرد: کارمندان این ایستگاه به دلیل نگاه نامناسب مدیرکل انگیزه کار ندارند، حتی مدیریت و کارکنان این ایستگاه اجازه خرید یک خودکار و چاپ یک بنر هم ندارند و این بنرهایی که امروز در اینجا می بینید از طبس آورده اند.
زنگنه همچنین با بیان اینکه در حوزه مسافری هم وضعیت مدیریت خوب نیست، تصریح کرد: مردم تربت حیدریه به دلیل سهمیه محدود مسافری، هنوز از قطار مناسبی استفاده نکرده اند همچنین وضعیت جاده دسترسی به ایستگاه و روشنایی آن شایسته مردم تربت حیدریه نیست.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی افزود: گرچه نمایندگان مردم نباید برای تحقق خواسته های خود برای کشور هزینه تراشی کنند و متأسفانه در خصوص موضوع ایستگاه راه آهن تربت حیدریه این اتفاق رخ داده است.
جاده اختصاصی به راه آهن و سهمیه بلیت قطار از دغدغه های مهم مردم
مجتبی شجاعی، معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز در این مراسم با بیان اینکه ایستگاه راه آهن تربت حیدریه دارای امکانات و زیرساخت های مناسبی است، گفت: جاده دسترسی راه آهن تربت حیدریه به یک دغدغه مهم برای مردم این شهرستان تبدیل شده است و شایسته نیست که این ایستگاه با چنین امکاناتی از وجود یک جاده اختصاصی محروم باشد.
وی کمبود سهمیه بلیت قطار مسافری را از دیگر مطالبات مردم این منطقه دانست و افزود: عملیات اجرایی کارخانه تعمیرات واگن احیا ریل ایرانیان متوقف شده است و با وجود امکانات و نیروهای توانمند شهرستان این ظرفیت باید به مرحله انجام برسد.
کمبود نیروهای فنی در راه آهن و توسعه سکوهای بارگیری و همچنین امکانات رفاهی و نظارتی ایستگاه راه آهن تربت حیدریه از جمله دیگر نکاتی بود که معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه به آن اشاره کرد.
اداره کل راه آهن شرق در سال ۱۳۸۴ به طول ۹۵۰ کیلومتر پس از اتصال خط آهن مشهد - بافق به طور رسمی توسط مسئولین وقت کشوری و استانی از محل ایستگاه تربت حیدریه به بهره برداری رسید و بنا بود که اداره راه آهن تربت حیدریه به عنوان اداره کل راه آهن شرق معرفی شود.
ایستگاه راه آهن تربت حیدریه یکی از مهم ترین ایستگاه های اداره کل راه آهن شرق کشور است که نقش اساسی در حمل بار ریلی معادن سنگ آهن سنگان و حمل سیمان به کشورهای آسیای میانه از این منطقه را بر عهده دارد.