بالاخره خبر خوش برای پروژه ۲۰ ساله!
آن طور که وزیر راه و شهرسازی وعده داده، تملک اراضی مسیر ریلی رشت - آستارا؛ پروژه ۲۰ ساله ای که به عنوان حلقه نهایی کریدور شمال - جنوب شناخته می شود، تا پایان سال آینده به اتمام می رسد و طرف روسی هم ، هم زمان با تملک اراضی، مطالعات فنی را انجام می دهد تا ریل گذاری آغاز شود.

آن طور که وزیر راه و شهرسازی وعده داده، تملک اراضی مسیر ریلی رشت - آستارا؛ پروژه ۲۰ ساله ای که به عنوان حلقه نهایی کریدور شمال - جنوب شناخته می شود، تا پایان سال آینده به اتمام می رسد و طرف روسی هم ، هم زمان با تملک اراضی، مطالعات فنی را انجام می دهد تا ریل گذاری آغاز شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مسیر ریلی رشت - آستارا حلقه نهایی کریدور شمال - جنوب محسوب می شود. این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار می رود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.
تکمیل کریدور شمال - جنوب فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران فراهم می کند که با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخص های اقتصادی کشور نیز تاثیرگذار است.
راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲.۵ کیلومتر در دو قطعه طراحی شده و شامل ۹ ایستگاه صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، پره سر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا می شود.
گفتنی است؛ تکمیل راه آهن رشت - آستارا به تکمیل کریدور بین المللی ریلی (NOSTRAC) می انجامد و راه آهن ایران را به راه آهن کشورهای قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل می کند. از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی، مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.
بنابر گفته کارشناسان، تکمیل کریدور شمال - جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بین المللی و استفاده از ظرفیت های سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است و پیش بینی می شود با عملیاتی شدن این کریدور تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی کاهش یابد. همچنین این کریدور در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان تر است.
آن طور که در برخی منابع آمده مسیر ریلی رشت - آستارا می تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی - ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.
حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می برد در حالی که با تکمیل راه آهن رشت - آستارا این مسیر به صورت دریایی - ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.
با این وجود، اهمیت پروژه راه آهن رشت - آستارا که قرار بود با همکاری کشورهای روسیه و آذربایجان در تامین مالی پروژه احداث شود، به دلیل موضوعات مختلف هنوز بعد از ۲۰ سال به سرانجام نرسیده است. البته اخیرا وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که تکمیل این پروژه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و آن را پیگیری می کند.
فرزانه صادق همچنین به موضوع تملک اراضی در این مسیر ریلی نیز اشاره کرده و گفته که طرف روس می گوید باید تملک اراضی تمام شود و بعد وارد عملیات شوند. بنابراین این وعده را می دهیم که تا پایان سال آینده خرید اراضی این مسیر انجام شود و روسیه هم پذیرفته که هم زمان با تملک اراضی مطالعات فنی شان را انجام دهد تا به محض تکمیل، ریل گذاری انجام شود.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، کشور آذربایجان به شدت روی موضوع خط آهن مشتاق است و تضمین پنج میلیون تن بار را با روسیه گرفته است. البته حمل ۱۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی پیش بینی می شود.