◄ ادارهکل راه آهن شرق در سال۹۷
راه آهن شرق، بیشترین رشد تناژ بارگیری راه آهن کشور را به خود اختصاص داد.
مدیر کل راه آهن شرق، گفت: با بارگیری و حمل بیش از ۶ میلیون تن بار در سال ۹۷ و افزایش ۶۷ درصدی نسبت به سال گذشته رکورد جدیدی در رشد بارگیری در راه آهن شرق از ابتدای تاسیس تا کنون ثبت و بالاترین میزان رشد تناژ بارگیری با دو میلیون و۵۰۰ هزار تن در بین مناطق راه آهن ج.ا.ا به این اداره کل تعلق گرفت .
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه آهن شرق، محمد رضا چنگانی افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته در سال۹۷ و تلاش مضاعف کارکنان این اداره کل شاهد افزایش چشمگیر شاخص های حمل بار درسال ۹۷ نسبت به سال گذشته بودیم بنحوی که با افزایش ۶۷ درصدی تناژ بارگیری معادل ۲میلیون و۵۰۰هزارتن ، بالاترین میزان رشد بارگیری در این اداره کل از ابتدای تاسیس در سال۱۳۸۴ تا کنون ثبت و رتبه نخست جذب بارهای جدید در راه اهن ج.ا.ا به این اداره کل تعلق گرفت.
وی با مقایسه شاخص های حمل بار در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ در راه آهن شرق افزود: شاخص تناژ بارگیری در سال ۹۷ با ۶ میلیون ۲۴۲ هزار۷۶ تن بار شامل سنگ آهن، سیمان، بالاست، زغال سنگ و کنسانتره سنگ آهن نسبت به سال گذشته با ۳ میلیون ۷۲۹ هزار و ۴۹۷ تن از رشد ۶۷ درصدی برخوردار بوده و بالاترین میزان رشد تناژ بارگیری با ۲میلیون و۵۰۰ هزار تن در بین مناطق راه آهن ج.ا.ا به این اداره کل تعلق گرفت و در شاخص تن کیلومتر خالص بار حمل شده نیز با ۵ میلیارد و ۹۰ میلیون و ۴۴۲ هزارو ۸۹ تن کیلومتر نسبت به سال گذشته با ۳ میلیارد و ۹۹۹ میلیون ۲۴۴ هزار ۱۴۸ تن کیلومتر شاهد رشد ۲۸ درصدی بوده ایم.
مدیر کل راه آهن شرق با اشاره به ثبت رکورد جدید در تخلیه بار در این اداره کل در سال ۹۷ ، اظهار داشت : در شاخص تخلیه بار نیز با یک میلیون ۶۵ هزار و ۴۹۶ تن نسبت به سال ۹۶ با ۶۲۸ هزار ۵۹۵ تن افزایش چشمگیر ۶۹ درصدی را بدست آوردیم.
چنگانی بیان داشت: با ثبت این آمارها راه آهن شرق توانست در سال ۹۷ ، سهم ۱۲ درصدی از حمل کل بار شبکه ریلی کشور و جایگاه سوم حمل بار و رتبه پنجم درآمد حمل و نقل بین الملل را کسب نماید.
وی در ادامه افزود: عمده این بارها از مبدا معادن سنگ آهن سنگان، معادن ذغال سنگ پروده و تربت حیدریه بارگیری و به مقاصد بندرعباس،زرین شهر اصفهان، جلال آباد کرمان، فولاد خراسان و کشور ترکمنستان حمل می شوند.
چنگانی ، راه آهن شرق ( خط آهن بافق – طبس – مشهد) را به عنوان محور طلایی و رگ حیاتی خط آهن ترانزیتی کشور دانست و خاطرنشان ساخت: معادن سنگ آهن سنگان با دارا بودن ذخیره بیش از ۲/۱ میلیارد تن سنگ آهن بزرگ ترین ذخایر خاورمیانه و پایتخت سنگ آهن ایران و یکی از غنی ترین مناطق جهان از نظر معادن سنگ آهن است به گونه ای که در حال حاضر سالانه ۱۰ میلیون تن سنگ آهن ( به فرم دانه بندی، کنستانتره و گندله ) از معادن فعال در سنگان استخراج و به مقاصد کارخانه های ذوب آهن ، فولاد و بنادر جنوبی کشور جهت صادرات ارسال می شود که بیش از ۵۰% آن توسط راه آهن حمل می شود.
وی افزود: در افق ۱۴۰۴ حمل ۵/۲۷ میلیون تن بار از منطقه سنگان برآورد شده است که باید بخش عمده ای از این بار با شبکه ریلی حمل شود که با ظرفیت های بسیار خوب این منطقه تحقق این مهم دور از دسترس نیست دراین راستا با سرمایه گذاری های عظیم، کارخانجات و صنایع مرتبط بسیاری در منطقه ایجاد و یا در حال احداث است. اهمیت این چشمه بارگیری برای حمل و نقل ریلی و مزایای اقتصاد ملی و منافع جامعه از حمل این بار عظیم توسط راه آهن باعث شده توسعه زیرساخت ها، ارتقاء ظرفیت شبکه ریلی و شناسایی و رفع گلوگاه ها مورد توجه مسئولان قرارگیرد چرا که براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه بایستی حمل بار از جاده ها به ریل منتقل شود.
اداره کل راه آهن شرق با ۱۰۰۰ کیلومتر خط اصلی بزرگ ترین منطقه ریلی کشور است که در محدوده سه استان خراسان رضوی، جنوبی و یزد واقع شده و علی رغم قدمت کم توانسته است در بسیاری از شاخص های عملکردی از نواحی با سابقه راه آهن سبقت بگیرد.