عملیاتی شدن ساخت 210 واگن مترو در واگنسازی تهران
قطار ملی با وجود تحریمهای شدید، به همت نخبگان و متخصصان ایرانی بزودی در پایتخت تولید میشود و به گفته مدیر عامل کارخانه واگن سازی تهران ساخت هر واگن داخلی، 800 هزار یورو صرفهجویی اقتصادی به همراه دارد.
قطار ملی با وجود تحریمهای شدید، به همت نخبگان و متخصصان ایرانی بزودی در پایتخت تولید میشود و به گفته مدیرعامل کارخانه واگن سازی تهران ساخت هر واگن داخلی، 800 هزار یورو صرفهجویی اقتصادی به همراه دارد. مجتبی گلشنی مدیر عامل شرکت واگن سازی تهران طی مصاحبه ای با خبرگزاری فارس از ضرورت تامین واگن برای توسعه مترو گفته است . خلاصه ای از این گفتگو را بخوانید:
- از سال 1384 شرکت واگنسازی تهران به تولید واگن مترو ورود کرد و خوشبختانه تاکنون توانستهایم بیش از 1100 واگن مترو تولید کنیم.
- در سال 1398 فقط 70 واگن در دست اجرا داریم در صورتی که اگر 210 واگنی که سال گذشته برنامهریزی جهت تولید آن کردیم، انجام میگرفت، تولید 210 واگن را همراه با 70 واگن در سال جاری داشتیم. ولی عملاً این اتفاق صورت نگرفت.
- بدنههای 70 دستگاه واگنی که در حال حاضر در حال تولید است، آلومینیومی بوده و قیمت بالاتری دارد و میزان بومیسازی آن کمتر است؛ ولی برای 210 واگن که در آینده ساخته میشود که صفر تا صد بدنه در ایران تولید میشود و حتی جنس مواد فولاد مربوطه از شرکتهایی همچون فولاد مبارکه تأمین میشود.
- در حال حاضر میزان داخلیسازی واگن مترو برابر با 33 درصد بوده و 67 درصد دیگر از خارج تأمین میشود که ما برنامههای زیادی برای افزایش سهم داخلیسازی در ساخت واگن داریم.
- در ازای هر واگن اکنون نزدیک به 300 هزار یورو صرفهجویی ارزی میشود که با رسیدن آمار 33 درصد به 85 درصد سهم تولید داخل میتوانیم صرفهجویی ارزی را برای هر واگن به حدود 800 هزار یورو برسانیم.
- در شرکت حدود 1050 نفر نیرو داریم که نزدیک به500 نفر کارکنان مستقر در بخش تولید، کمی بیش از 500 نفر در مراکز تعمیرگاهی و حدود40 نفر در بخشهای ستادی فعال هستند.
- بهدلیل بدهیهای زیاد شهرداری به بانکها، امکان اخذ تسهیلات جدید برای شهرداری وجود ندارد. در این رابطه، قول مساعد داده شد که دولت حتیالامکان بخشی از این بدهی ها را بر عهده گیرد تا شهرداری تهران بتواند برای پروژه ها تسهیلات اخذ کنند.
- شرکت واگنسازی تهران برنده مناقصه پروژه 630 دستگاه واگن شده بود ولی قرارداد آن فاینانس است که آقای جهانگیری قول مساعد دادند فرآیند فاینانس 630 دستگاه را تسهیل کنند.
- عمر مفید واگنهای مترو تهران 30 سال در نظر گرفته شده و بنابراین در حال حاضر عمر مفید هیچیک از آنها به پایان نرسیده است.
- در زمینه قطارهای سریعالسیر برای دو موضوع اعلام آمادگی کردیم، یکی قطار مسیر قطار تهران ـ کرمانشاه و دیگری تهران ـ اصفهان؛ تکنولوژی لازم در این زمینه را میتوانیم از شریک خارجی خود که سهامدار شرکت است فراهم کنیم.