جایگزینی اعتبارات یکی از علل توسعه نیافتن حمل و نقل ریلی است
برای انجام نشدن برنامههای پیش بینی شده توسعه ریلی کشور، محدودیتهای مالی را مطرح میکنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یکی از علل اصلی توسعه نیافتن حمل و نقل ریلی را جایگزینی اعتبارات عنوان کرد و گفت: برای انجام نشدن برنامههای پیش بینی شده توسعه ریلی کشور، محدودیتهای مالی را مطرح میکنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، شادمهر کاظم زاده شب گذشته (دوشنبه ۲۹ مهرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره لزوم توسعه حمل و نقل ریلی کشور مباحثی را بازگو کرد و یکی از علل اصلی توسعه نیافتن حمل و نقل ریلی را جایگزینی اعتبارات عنوان کرد و گفت: برای انجام نشدن برنامههای پیش بینی شده توسعه ریلی کشور، محدودیتهای مالی را مطرح میکنند در حالی که در ماده ۷۰ قانون الحاق تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، به صراحت آمده است که ۲۰ درصد فروش نفت و گاز، اختصاصا برای تثبیت تعرفه، حق دسترسی و توسعه و نگهداری شبکه ریلی کشور باید منظور شود.
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون ۸۹ درصد ارتباطات و حمل بار و مسافر، زمینی و یک درصد، هوایی و حدود ۱۰ درصد، ریلی است، گفت: در بند الف ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه به صراحت امده که دولت مکلف است نسبت به تضمین سرمایه گذاری اشخاص غیردولتی اقدامات لازم را انجام دهد
وی اضافه کرد: همچنین یک درصد درآمد فروش سالانه سهم نفتی دولت باید به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شود، اما این کار انجام نمیشود.از نگاه قانونی، توان داخلی برای اجرای طرح های توسعه ای ریلی وجود دارد.
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اگر شبکه ریلی کشورمان را سریعتر به مرزها وصل نکنیم، از لحاظ حمل و نقل به نسبت رقبا و کشورهای همسایه و مسیرهای جایگزین، عقب میمانیم و مزیت رقابتی را از دست میدهیم.