◄ اتصال پالایشگاه اصفهان به شبکه ریلی، بهزودی
از مزایای اتصال پالایشگاه اصفهان به شبکه ریلی و حمل بار آنها توسط ریل قطعا کاهش مصرف سوخت، کاهش تلفات جاده ای، کاهش آلاینده های زیست محیطی بخصوص در محدوده کلان شهرهایی مثل اصفهان خواهد بود.
اتصال مراکزِ استان های مرکزی ایران به چشمه های بار، حلقه اتصال کریدر شمال-جنوب است که بسیاری از بخش های آن اجرا شده است اما بعضی از بخش های مهم نیز در انتظار اتصال به شبکه ریلی هستند.
در هفته ای که گذشت، به منظور افزایش راندمان کاری و سیر روان قطارها، عملیات روسازی یک خط کمربندی و ۳ خط قبول و اعزام در ایستگاه چادرملو آغاز شد تا ایستگاه چادرملو به عنوان یکی از مهمترین مبادی بارگیری شبکه ریلی کشور واز پرترافیک ترین مبادی بارگیری در منطقه که نقش موثری در عملکرد این اداره کل ایفا می نماید، به شبکه ریلی تسهیل دسترسی داشته باشد.
در این راستا روزانه حدود ۴۵۰ واگن از این محور به وزن ۴۰ هزار تن و سالیانه نزدیک به ۱۰ میلیون تن مواد معدنی و کنسانتره از چادرملو به کارخانجات ذوب آهن اصفهان،مبارکه، فولاد اهواز، گندله سازی و بخشی نیز جهت صادرات به بندرعباس بارگیری و ارسال می گردد که 55 درصد عملکرد راه آهن یزد را به خود اختصاص داده است.
به گزارش تین نیوز، علاوه بر این مهم و در راستای اتصال استان های مرکزی کشور به شبکه ریلی، قرار است پالایشگاه اصفهان نیز بزودی به شبکه ریلی متصل شود.
در این راستا، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به همراه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی اتصال شبکه ریلی به پالایشگاه اصفهان و کارخانجات منطقه مذکور از ایستگاه ورتون بازدید نمودند.
سعید رسولی در اینباره گفت: از مزایای اتصال مجموعه های صنعتی مخصوصا پالایشگاه اصفهان به شبکه ریلی و حمل بار آنها توسط ریل قطعا کاهش مصرف سوخت، کاهش تلفات جاده ای، کاهش آلاینده های زیست محیطی بخصوص در محدوده کلان شهرهایی مثل اصفهان خواهد بود.
رسولی افزود: پیشنویس تفاهم نامه برای اجرای این طرح آماده شده که در هفته دولت تفاهم نامه نهایی به امضای دو طرف (پالایشگاه اصفهان و شرکت راه آهن) خواهد رسید و این پروژه عملیاتی خواهد شد.
گفتنی است که به منظور گسترش خطوط ریلی و روان شدن سیر قطارهای باری، افزایش بهرهوری، کاهش زمان فرآیند مبادله قطارها، ارتقای ایمنی و سیر روان قطارهای محور شرق _ اصفهان-یزد، توسعه خطوط فرعی در این مراکز بار نیز در برنامه راه آهن قرار گرفته است.