شرکت ناوگان ریل الوند نیرو
با توجه به وضعیت ژئوپلتیکی ایران و ظرفیت فوق العاده زیاد صنایع و معادن کشور، توسعه زیرساختهای حمل و نقل یکی از رئوس اصلی برنامه ریزی عمرانی در کشور محسوب میگردد.
بدون شک راه آهن به عنوان صنعت حمل و نقل موثر جایگاه ویژهای در جهان و کشور ما دارد. ویژگیهائی چون صرفه جوئی اقتصادی، کاهش استهلاک و آلودگیهای زیست، اشتغالزائی و ایمنی بالا باعث شده تا کشورهای صنعتی به حمل و نقل ریلی توجه بیشتری داشته باشند. در ایران نیز در لایحه برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اهمیت خاصی به این بخش داده شده است. در واقع این بخش نیازمند سرمایه گذاری در مقیاس بالاست که منافع آن در بلند مدت عاید جامعه میشود.
به دنبال سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران در امر خصوصی سازی و واگذاری امور غیرحاکمیتی به بخش خصوصی، در صنعت حمل و نقل ریلی شاهد شکوفائی و بالندگی رو به رشدی هستیم. شرکت ناوگان ریل الوند نیرو یکی از شرکتهائی است که در این راستا و با هدف مشارکت در تامین نیروی کشش راه آهن در نهم اسفند ماه 1389 در تهران به ثبت رسید. سهامداران شرکت ناوگان ریل الوند نیرو عبارتند از:
- شرکت تجهیزات ناوگان ریل البرز نیرو با 34 درصد از سهام
- شرکت بین المللی توسعه ترابر ریلی ایرانیان با 33 درصد سهام
- شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران(مپنا) با 32,3 درصد سهام
- شرکت سرمایه گذاری حمل و نقل تامین با 0,7 درصد سهام
شرکت ناوگان ریل الوند نیرو کار خود را با خرید 10 دستگاه لکوموتیو سنگین GT26 در سال 1390بصورت رسمی آغاز نمود و در حال حاضر با خرید 16 دستگاه دیگر از این نوع لکوموتیو درقالب لکوموتیوهای نیازمند به بازسازی از کشور کره جنوبی در سال 1391و اقدام به انجام بازسازی کامل در داخل کشور، توسط کارخانجات واگن پارس، ایریکو، احیاء صنعت، احیاء دیزل و دیگر دست اندرکاران صنعت حمل و نقل ریلی و متخصصین داخلی در قالب برنامه زمانبندی شده به ترتیب از اسفند ماه 1392 بهره برداری از این لکوموتیوها را نیز شروع نموده و به این ترتیب تا پایان نیمه اول سال 93 تمامی 16 دستگاه لکوموتیو در حال بازسازی نیز به چرخه حمل شرکت ناوگان ریل الوند نیرو وارد شده و این شرکت را قادر خواهد ساخت تا روزانه بطور متوسط بالغ بر 6.250.000 تن کیلومتر از بار راه آهن جمهوری اسلامی ایران را حمل نماید.